انجمن اولیا هنوز تصمیم ساز نیست !

رسول پاپایی / روزنامه اعتماد / شنبه ۳۰مهر ۱۳۹۰

هفته آخر نخستين ماه پاييز كه مي‌شود، مديران مدارس، هفته پيوند خانه و مدرسه را گرامي مي‌دارند و با فرستادن نامه‌يي به خانه‌هاي بچه‌ها، از اولياي آنان دعوت مي‌كنند تا در جلسه انجمن اوليا و مربيان مدرسه شركت كنند. اين انجمن‌ها در مهرماه سال 46 با نام انجمن ملي اوليا و مربيان ايران تاسيس شد، تا همه كساني كه به تعليم و تربيت عمومي كودكان و نوجوانان علاقه دارند داوطلبانه درآن شركت كنند و در جهت بهبود شرايط كمي و كيفي آموزش و پرورش به فعاليت و هم فكري با يكديگر بپردازند و يار شاطري براي مديران مدارس و معلمان باشند.

در انجمن‌هاي اوليا و مربيان علاوه بر منتخبان پدر و مادر‌هاي دانش‌آموزان، مدير مدرسه، يكي از معاونان، مربي پرورشي و نماينده معلم‌ها هم عضويت دارند. اين انجمن‌ها در ساختار مدارس ركني از اركان شوراهاي مدرسه محسوب مي‌شوند. بيشترين نقش اين انجمن‌ها در «همفكري» و «همكاري» با مديران مدارس جهت تسهيل و تقويت هماهنگي و همسويي تربيتي و آموزشي بين خانه و مدرسه، «مشاركت» در برگزاري كلاس‌هاي فوق برنامه، اردوها، چگونگي تشويق دانش‌آموزان و جلب مشاركت اوليا تعريف شده است.

نقش «نظارتي» و «تصميم‌گيري» تعريف شده در اين انجمن‌ها بسيار كمرنگ و منحصر به تصميم‌گيري براي جلسه‌هاي آموزش خانواده، چگونگي اخذ كمك‌هاي مردمي و نحوه هزينه اين كمك‌ها وسرانه دانش‌آموزي است.

 با وجود اين دايره اختيارات كه در صفحات آغازين دفاتر كار اين انجمن‌ها به آنها اشاره شده متاسفانه بايد گفت، اثرگذاري و كاركرد انجمن‌هاي اوليا و مربيان با اهداف و فلسفه وجودي مرام‌نامه مهر 46 فاصله و با اين آرزوي حاجي بابايي كه: انجمن اوليا ومربيان بايد «نقش كليدي» و «اساسي» و «تصميم‌سازي» داشته باشد راه دور و درازي دارد. جلسات انجمن اوليا و مربيان به‌جاي اينكه فرصتي باشد براي تبادل‌نظر و گفت‌وگو درباره آموزش و تربيت فرزندان و آسيب‌هايي كه سلامت روحي رواني و آموزشي بچه‌ها را تهديد مي‌كند، به جلسه سخنراني‌هاي تكراري و خسته‌كننده تبديل شده كه مدير مدرسه برخي مشكلات مدرسه را مطرح مي‌كند و با سخن گفتن از دشواري پرداخت قبض گاز و آب، با زبان بي‌زباني هدف غايي از تشكيل انجمن‌هاي اوليا و مربيان را جذب كمك‌هاي مالي معرفي مي‌كند از طرفي بسياري از اوليا با آگاهي از تاكيد قانون اساسي بر رايگان بودن تحصيل توقع دارند مديران مدارس كمتر به بهانه‌هاي مختلف از آنان كمك مالي بخواهند ونسبت به اين واقعيت‌ها كه مدرسه داري هزينه دارد، سيستم گرمايش و سرمايش دارد، گچ و كاغذ و جوهر و ملزومات مي‌خواهد، وسرانه‌هاي آموزشي و پرورشي مدارس اگر هم به موقع ريخته شود كفاف هزينه‌هاي مدارس را نمي‌دهد بي توجه هستند.

 از طرفي آموزش و پرورش به هنگام ثبت نام اجازه دريافت پول از مديران را نمي‌دهد اما طي سال تحصيلي اعضاي انجمن مي‌توانند نياز‌هاي مالي مدرسه را با اوليا مطرح و به هر حيلتي كه شده در دل پدر ومادر‌ها نفوذ كرده و پول‌هاي نگرفته به هنگام ثبت نام را از آنان بخواهند شايد يكي از اصلي‌ترين دلايل پر رنگ شدن نقش مادي انجمن‌ها را بتوان در اين مورد جست‌وجو كرد و متاسفانه اين پر رنگ شدن بعد مالي، موجب بدبيني اوليا به انجمن‌هاي اوليا و مربيان شده و تكرار اين قصه در هر سال موجب شده تا پدر و مادر‌ها عطاي شركت در اين جلسات را به لقايش ببخشند و اگر حاضر هم شوند، حضورشان نه از سر ذوق كه با اكراه و از سر ناچاري واصرار كودك‌شان است.

 ارديبهشت امسال، انجمن‌هاي اوليا و مربيان در سازمان مدارس غيردولتي و مشاركت‌هاي مردمي و مركز امور زنان وزارت آموزش و پرورش ادغام شد و به سازمان مدارس غيردولتي، مشاركت‌هاي مردمي و خانواده تبديل شده است اگر چه اين تغيير ساختاري از نگاه طراحان آن مي‌تواند به ارتقا انجمن اوليا ومربيان منجر شود اما به نظر ميرسد جدي بودن و گستردگي حوزه كاري سازمان مدارس غيردولتي و مشاركت‌هاي مردمي بر فعاليت‌هاي انجمن اوليا و مربيان سايه افكنده و موجب غفلت بيش از پيش كاركردهاي انجمن اوليا و مربيان شود.

 بدون تعارف بايد گفت: انجمن‌هاي اوليا و مربيان از نقش اصلي خود يعني «تصميم‌سازي» و «نظارت» كه مورد تاكيد وزير هم هست فاصله زيادي گرفته‌اند و هم مانند نهاد‌هايي چون شوراي دانش‌آموزي و شوراي معلمان به نهادي دنباله روي مدير مدرسه و ساختار بوروكراسي و انجمني براي توجيه تصميمات مدير مدرسه تبديل شده‌اند كه از علل و علت‌هاي آن مي‌توان به ضعف دانش و بينش مديران مدارس در مورد نقش نهاد‌هاي مدني، سيستم متمركز و بخشنامه‌يي وزارت آموزش و پرورش، نگاه از بالا به معلم، مدرسه و انجمن‌ها اوليا و مربيان اشاره كرد.

جان سخن اينكه هر چند تعريف نقش‌هاي جديد، تغيير ساختار و ارتقاي دانش و بينش مديران درباره نهاد‌هاي مدني، كاهش موانع اداري، تا حد زيادي به بهبود شرايط و نقش‌آفريني اين انجمن‌ها كمك مي‌كند اما فراموش نكنيم، آنچه كه مي‌تواند به مشاركت گسترده و بانشاط مردم و نقش‌آفريني واقعي آنان در نهاد‌هايي مانند انجمن اوليا و مربيان كمك شاياني داشته باشد، آگاهي و دانايي مردم يك جامعه از نقش و تاثير «نهادهاي مدني» است و شايد حال و روز اين روز‌هاي انجمن‌هاي اوليا و مربيان و نوع نگاه مردم و مديران به آنها تابعي از رشد جامعه مدني ما و ميزان دانش وآگاهي جامعه ايراني از اين نهاد‌هاي مردمي باشد.

اشتیاق معلمان به خروج از آموزش و پرورش

اشتیاق معلمان به خروج از آموزش و پرورش
رسول پاپايي/ روزنامه اعتماد/ دوشنبه، 25 مهر 1390

بي مقدمه، يكي از پرسش‌هاي معلمان كه هر چند وقت يك‌بار خبرنگاران از مسوولان آموزش و پرورش مي‌پرسند، «بازنشستگي قبل از موعد فرهنگيان» و سرنوشت آن در اين وزارتخانه است؛ پرسشي كه پاسخ به آن هميشه با اما و اگر‌هاي فراوان همراه بود و با وجود اشتياق معلمان به اجراي آن، مسوولان آموزش و پرورش با احتياط درباره آن اظهارنظر مي‌كنند و نبود منابع مالي را مهم‌ترين مانع در راه اجراي آن مي‌دانند.
بر اساس قانون بودجه 90 دولت مجاز است با بازنشستگي قبل از موعد كاركنان خود موافقت كند. شرايط برخورداري از قانون بازنشستگي قبل از موعد، سخت و پيچيده نيست و معلم‌ها اگر درخواست كتبي بدهند و 25 سال هم سابقه داشته باشند و مسوولان هم با آنها موافقت كنند مي‌توانند پنج سال زودتر با مزاياي 30 سال خدمت از كلاس و درس و مدرسه خداحافظي كنند و بازنشسته شوند.
 اما احتياط مديران آموزش و پرورش هم در اجرايي كردن اين قانون خالي از علت نيست و به نظر نمي‌رسد تنها منابع مالي مزاحم اجراي اين طرح باشد. بلكه پيچيدگي ساماندهي و دشواري‌هاي مديريت نيروي انساني در آموزش و پرورش را مي‌توان به موانع اجرايي شدن اين طرح هم اضافه كرد.
 پيچيدگي و دشواري مديريت منابع انساني در آموزش و پرورش تا آنجاست كه همه دولت‌ها تاكنون نتوانسته‌اند بر آن چيره شوند. معلم‌ها به ياد دارند علي احمدي كه وزيرشد، دروازه‌هاي آموزش و پرورش را به روي استخدام‌هاي بي‌رويه بست و تلاش كرد دو بيماري مزمن «مازاد نيرو» و «كمبود نيرو» را در اين وزارتخانه علاج كند.
 او در گام نخست «قانون بازنشستگي قبل از موعد» را اجرا كرد تا به تصور خودش از فلسفه اين طرح نهايت بهره را ببرد و راه براي خروج معلمان بي‌انگيزه، ناتوان و بدون خلاقيت را از بدنه آموزش و پرورش باز كند.
اما او هم به سياق ديگر وزيران آموزش و پرورش، تنها بعد از آزمايش بود كه متوجه شد، مشكل نيروي انساني در آموزش و پرورش بسيار پيچيده‌تر از آن است كه با نگاهي ساده و رفتن گروهي و استخدام گروهي ديگر بتوان آن را حل كرد.
 او ناباورانه مشاهده كرد بر خلاف تصورش اين معلمان خوب و قوي و كارآمد بودند كه فرصت را غنيمت شمردند و رفتند و ناكارآمدها و بي انگيزه‌ها باقي ماندند و وزير بعدي ماند و آموزش و پرورشي كه با 53 هزار خروجي ركورددار وزارت‌ها و سوژه روزنامه‌ها شده بود.
 از فرداي همان روز بود كه اين پرسش جدي مطرح شد كه «چرا آموزش و پرورش در اولين تجربه اجراي قانون بازنشستگي قبل از موعد ركورددار نيروي خروجي از بدنه خود شده؟ و چرا معلمان باسابقه چنين مشتاق خروج از وزارت آموزش و پرورش هستند؟ گروهي مي‌گويند با توجه به فراواني جامعه معلمان استقبال زياد براي خروج از بدنه آموزش و پرورش و انتظار براي اجراي مجدد آن امري عادي است. برخي ديگر مي‌گويند بي‌جاذبه بودن حرفه معلمي از جهت اقتصادي و كاهش منزلت اجتماعي معلمان، و سخت شدن شرايط حرفه‌يي، علت اشتياق معلمان براي استفاده از قانون بازنشستگي قبل از موعد است و خالي شدن كلاس‌هاي درس و مدارس را از معلمان زبده و قوي در مرحله اول اجراي طرح را مثال خوبي بر مدعاي خود مي‌دانند.
 
 علت علاقه فرهنگيان به بازنشستگي قبل از موعد هرچه باشد بايد گفت، با وجود همه تلاش‌هايي كه صورت گرفته، در خروج و ورود‌ها به آموزش و پرورش، مهندسي علمي ديده نمي‌شود و نيازسنجي از مهارت‌ها و تخصص‌هاي مورد نياز مدارس و كلاس‌هاي درس وجود ندارد و در استخدام‌ها مهارت‌ها و توانايي حرفه‌يي معلمان از نگاه‌ها دور مانده است.
باقي ماندن بيماري «نيروي مازاد» و «كمبود معلم» در همه مناطق آموزش و پرورش مهر تاييدي بر اين ادعاست. متاسفانه دامنه تناقض در تصميمات ساماندهي نيروي انساني تا آنجاست كه از طرفي معلمان بازنشسته مي‌شوند، تا بدنه آموزش و پرورش، جوان و با نشاط‌تر و كارآمدتر و به روزتر شود و از طرف ديگر به استناد ماده 95 قانون خدمات كشوري از بازنشستگان مجددا دعوت مي‌شود جهت كمك به آموزش و پرورش و مديران مدارس با ساعات كمتري به تدريس بپردازند.
شايد احتياط وزير و اين گفته او كه: «نه مي‌گويم اجراي بازنشستگي قبل از موعد را ادامه مي‌دهم و نه مي‌گويم ادامه نمي‌دهم» ناشي از اين باشد كه اگر بازنشستگي قبل از موعد اجرا شود، به دليل سهل‌الوصول بودن شرايط اين بازنشستگي باز هم برخلاف انتظار وزير، معلم‌هاي ناكارآمد و بي‌انگيزه بمانند و معلمان كارآمد و قوي از بدنه آموزش و پرورش خارج شوند. وگرنه آموزش و پرورش مي‌توانست، حداقل با درخواست معلمان مشتاقي كه حاضرند حق بازنشستگي خود را در فرصت‌هاي ديگر مطالبه كنند موافقت كند.
موانع اجراي طرح هرچه هست فعلا وزير آموزش و پرورش آب پاكي را روي دست معلم‌ها ريخته و صراحتا گفته: «در حال حاضر براي بازنشستگي قبل از موعد اعتبار مالي نداريم» اما معلمان همچنان مشتاق اجراي دوباره طرح بازنشستگي قبل از موعد هستند و سخنان اخير عليرضا سليمي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي مبني بر اينكه «واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي راهكاري است براي تامين اعتبار اين طرح و اجرايي نشدن اين طرح از سوي دولت خلاف قانون است و آموزش و پرورش نمي‌تواند از اجراي بازنشستگي قبل از موعد شانه خالي كند» اين اميدواري را پر رنگ كرده كه وزير با گفت‌وگو و تعامل و رايزني با دولت بتواند از محل فروش سهام شركت‌هاي دولتي بارديگر اين طرح را اجرايي كند.
 اگر حرفه معلمي مانند بسياري مشاغل دولتي ديگر از جاذبه‌هاي اقتصادي و اجتماعي برخوردار بود آيا باز هم معلمان منتظر بازنشستگي قبل از موعد بودند؟
 

زمان ثبت نام کنکور ارشد

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد 

 17 آبان ماه آغاز می شود و تا 25 آبان


ازماست که بر ماست

امروز زنگ دوم مدیر بی مقدمه دفترچه های ازمون و پاسخنامه هایی را به کلاس اورد . می گفت ارزشیابی جهت سنجش از دانسته های سال قبل است .

دفترچه هایی شبیه به ازمون های کنکورو پاسخ نامه هایی کامپیوتری با مشخصات دقیق بچه ها که نشان می داد که اموزش و پرورش هم اگر به سمت وسوی استفاده از اینترنت و روش های انلاین در مدیریت اطلاعات و امار بره  چقدر میتونه مفید باشه .  با نیم نگاهی به دفتر چه ها می شد فهمید که برای شیک بودن کار هزینه ی خوبی هم شده است .

 اما حیف که هیچ کس از هدف و چرایی کار خبر دار نبود !  حیف که مدیریت مدرسه هنوز از نگاه اقایان کاری ساده است و هرکس مقربتر شایسته تر برای ان است . حیف که نه دانش آموز و نه معلم و نه مدیر برای چرایی این هزینه هیچ اطلاعاتی نداشتند .

از جدی بودن و شکل اجرا کافیست که بگویم به کلاس روبروی کلاس من معلم نداشت دفترچه و پاسخنامه را داده بودند تا خودشان در نهایت بی نظمی  وشلوغی فقط پر کنند و مدت زمان تعیین شده یعنی 115 دقیقه هم هیچ محلی از اعراب نداشت !!

واقعا چرا همه ی طرح های قشنگ و خوب وقتی به معلم و مدرسه می رسند محکوم به شکست می شوند ؟؟ چرا معلم ها  و مدیران تا این حد نسبت به کارها بی تفاوت و بی انگیزه شده اند ؟ چقدر دلم برای بچه های درسخون و جدی سوخت که قضییه رو جدی گرفته بودند و بخاطر خوردن زنگ تفریح مثل ابر بهار گریه می کردند!!

افت تحصیلی 25درصدی

افت تحصیلی ، واقعیتی ست که در مدارس و جود دارد و آموزش و پرورش هم هیچگاه به ارائه آمار در باره آن نپردخته است و همواره منتقدان را دربه نا آگاهی و بی اطلاعی متهم کرده است .علی عباسپور تهرانی فرد گفته: افت تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه یکی از مشکلات اساسی در حوزه آموزش و پرورش است که می تواند آسیبهای جدی را به پیکره این نظام وارد کند. به همین دلیل این وزارتخانه باید هرچه سریعتر جلوی آن را بگیرد. او در این خصوص به ارائه آمار هم پرداخته و گفته :افت تحصیلی و مردودی در پایه اول متوسطه 25 است . این نخستین بار است که یک مقام مسئول در مجلس آمار افت تحصیلی دانش آموزان را اعلام می کند.

وقتی ثبت نام اینترنتی نبود مشکل نداشتیم .

آموزش وپرورش دو سال است که ثبت نام دانش آموزان را اینترنتی انجام می دهد . با اجرای این طرح امید این بود که امار دقیق دنش اموزان برای اولین بار مشخص شود و حتی اختلاف نظر ها در خصوص اعداد و ارقام مختلف در این وزارت خانه به هم نزدیک شوند . اما متاسفانه از گیلان خبر می رسد با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی ، برخی از مدارس استان گیلان هنوز هیچ یک از کتاب های درسی را دریافت نکرده اند.

مسئول تهيه و توزيع كتاب های درسي استان گيلان به ایلنا گفته : «آموزش و پرورش استان گيلان با كسري كتاب های درسي در دوره ابتدايي مواجه است.» وی اشتباه آماري را دليل كسري كتاب های درسي دوره ابتدایی در اين استان ذكر كرد و گفت: «محاسبه نكردن تعداد دانش آموزاني كه به صورت اينترنتي در مدارس ثبت نام نكرده اند در آمار ارائه شده به وزارت آموزش و پرورش از سوي مديران مناطق موجب به وجود آمدن اين مشكل بوده است.وی در اظهار نظری عجیب گفته :درسا ل های گذشته که ثبت نام دانش آموزان اینترنتی نبود با این مشکلات مواجه نبودیم.

سرباز معلم به زودی

معاون مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: دستورالعمل پذیرش سرباز معلم از میان حدود سه هزار دانش آموخته مراکز تربیت معلم به زودی به ادارات کل این وزارتخانه در استان‌ها ابلاغ می‌شود.

دانش آموختگان سال 88 مراکز تربیت معلم که خدمت سربازی نرفته‌اند در همه مناطق کشور به استثنای شهر تهران می توانند به عنوان سرباز معلم فعالیت کنند.

حائزان شرایط از اواخر آبان می‌توانند برای ارائه مدارک لازم به مراکز پلیس+ 10 مراجعه کنند تا برای آنان دفترچه آماده به خدمت صادر شود.

 نیروهای داوطلب سرباز معلم از اول تیر 91 با حضور در دوره‌ای تخصصی به مدت دو ماه، آموزش‌های لازم را کسب می‌کنند و از اول شهریور سال آینده برای فعالیت در مدارس ساماندهی می‌شوند.

در دور جدید از پذیرش سرباز معلم، اولویت به دانش آموختگان مراکز تربیت معلم در سال 88 داده شده است

ضمن خدمت

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش :

دتوجه به نیازها و درخواست‌های فرهنگیان و براساس قوانین، 40 ساعت آموزش کوتاه‌مدت برای معلمان و 60 ساعت آموزش برای مدیران در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به تأکید قانون بر استفاده از ساعات غیراداری برای این آموزش‌ها، به طور طبیعی از فرصت روزهای پنج‌شنبه برای آموزش‌های کوتاه‌مدت معلمان به ویژه آموزگاران دوره ابتدایی استفاده می‌شود.

منع ماموریت تحصیلی معلمان

ادامه تحصیل فر هنگیان بعد از تصویب قانون مدیریت خدمت کشوری با  مشکلات زیادی همراه شده است .  امورش و پرورش بر اساس همین قانون از اعطای ماموریت تحصیلی به معلمان  جلوگیری می کند . با توجه به این که در دوره های دبیرستان و راهنمایی معلمان از زمان تعطیلات بیشتر برخورار هستند ، اماادمه تحصیل برای  اموزگاران ابتدایی با دشوار ی های  بیشتری همراه است . این منع ادامه تحصیل به استناد قانون  مدیریت در حالی است که آموزش و پرورش چشمش را به پرداخت های نابرابر حقوق در سازمان های دیگر که مشمول قانون مدیریت هستند بسته و بر اجرای این قسمت از قانون مدیدیت با جدیدت اصرار می کند . قرار است 113مرکز تربیت معلم برای روز های پنج شنبه و جمعه برنامه ریزی کنند تا معلمان در این دو روز بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند .  گفته می شود حدود 17000فرهنگی در این مراکز در مقاطع کاردانی و کارشناسی به تحصیل خواهند پرداخت .

به نظر می رسد علی رغم این تمهیدات مشکل معلمان برای ادامه تحصیل همچنان لا ینحل باقی بماند و ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا همچنان دغدغه معلمان باشد و نیازمند طرح و اندیشه ای از سوی متولیان است .



نظرواعظ مشهور درباره برنامه های کودک

 علیرضا پناهیان در برنامه  «سمت خدا»  شبکه سوم سیما درباره برخی از برنامه‌های کودک صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: واقعاً بعضی وقتها این برنامه‌ها کاملاً آموزش رقص است.
گاهی از اوقات هم من پای برنامه‌های تلویزیون نشستم و آنها را دیده‌ام؛ اما واقعاً بعضی وقتها کاملاً آموزش رقص است. انسان این را می‌بیند و متوجه می‌شود. یک مقداری را یاد می‌دهند و اگر او بخواهد ادامه‌اش را انجام دهد، یک رقص کامل می‌شود. گاهی اوقات هم تکرار برخی موسیقی‌های رپ و شوهایی است که در غرب وجود دارد و آمده‌اند مقداری آن را رقیق‌تر کرده‌اند تا آن مرز حلال و حرام که کسی دادش در نیاید. ولی هر کس به این برنامه انس بگیرد به موسیقی رپ علاقه پیدا خواهد کرد.

یک طرح قشنگ  


در برخی مدارس آمریکا قفسه های اختصاصی کتاب و لوازم التحریر در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. در برخی از مدارس آمریکا دانش آموزان دارای قفسه ای مجزا برای کتاب ها و لوازم التحریر خود هستند.در برخی از کلاس های بزرگ، این قفسه ها در کنار میز دانش آموز قرار داده شده است تا تمامی وسایل در دسترس آنها باشد.

تجهیز مدارس امریکا به اسکایپ

دپارتمان آموزشی آمریکا استفاده از نرم افزار اسکایپ را یکی از ابزارهای موثر کمک آموزشی دانسته و اعلام کرد که از طرح بکارگیری اسکایپ در مدارس این کشور حمایت خواهد کرد.

پژوهشگران آموزشی بر این باورند که نرم افزار اسکایپ می توان در افزایش مهارت های زبانی و کلامی دانش آموزان موثر باشد و آن ها را در یادگیری زبان های خارجی یاری کنند. همچنین اسکایپ یکی از راه های آشنایی با فرهنگ های مختلف است.
از دیگر مزایای استفاده از اسکایپ در مدارس، ارائه ویدیو کنفرانس هایی است که در زمینه های آموزشی برگزار می شود. اسکایپ یکی از نرم افزارهایی است که امکان مکالمه اینترنتی را فراهم می سازد و علاوه بر این می توان با استفاده از آن به ارائه و دریافت ویدیو کنفرانس پرداخت.

معلمان مصر در اعتصاب

معلمان مصری از آغاز دور تازه ای از اعتصابات و تظاهرات در این کشور خبر دادند.

تیچرز نیوز:

معلمان در مصر دوهفته پیایی است که با اعتصابات خود، خواهان افزایش حقوق هستند اما تاکنون هیچ پاسخ درستی از مسئولان این کشور دریافت نکرده اند. معلمان در مصر و از شرایط رفاهی و اقتصادی نامناسب در رنج هستند.

 اتحادیه معلمان مصر اعلام کرده است که فرصت اولتیماتوم داده شده به وزارت آموزش این کشور به اتمام رسیده است و از این پس اقدامات اعتراضی  تازه ای پیش روی معلمان قرار می گیرد.

اعتصاب در مدارس الجزایر !

 اعتصاب سراسری در مدارس الجزایر سبب اختلال فعالیت های مدارس این کشور شد.

رویترز :

وزارت آموزش الجزایر از ادامه اعتصاب در مدارس این کشور خبر داد. اوج این اعتصابات در مدارس الجزیره پایتخت الجزایر دیده می شود تا آن جایی که تنها تعداد انگشت شماری از مدارس ابتدایی این شهر مشغول به فعالیت هستند.منابع خبری همچنین از گسترش اعتصابات خبر داده اند.

این اعتصاب از سوی اتحادیه های مشاغل آموزشی الجزایر سازماندهی و در جهت افزایش قدرت خرید برپا شده است.گفتنی است، نود درصد از دبیرستان ها و هفتاد درصد از مدارس ابتدایی الجزایر در اعتصاب کامل، دست از فعالیت کشیدند.

اثر کلام معلم

به بچه ها گفته بودم که درباره صبر هرچیز جالب و خواندنی که تونستند بیارند و برای دوستاشون بخونند . یکی ز بچه ها اجازه خواست و بدون این که نوشته ای رو همراهش بیاره اومد پای تخته :

خیلی مسلط و مثل مجر های ماهر گفت : بچه ها من و برادرم همیشه با هم تو خونه دعوا داریم . دیروز که ملاقات اولیا با معلم ها بود مادرم از این دعوا ها پیش معلم قران شکایت کرد .

اقای قران هم به من یاد داد که با کمی صبر در برابر برادرم میشه این مشکل رو حل کرد . من دیروز به حرف آقای قرآن گوش کردم و چند بار در برابر حر کت های دادشم که از من هم بزرگتر است صبر کردم وبا او کلکل نکردم .باور نکردنی بود خودش خسته شد و دیگه دست از سر من برداشت و ما با هم هیچ دعوایی نداشتیم. شما هم سعی کنید کمی صبور باشید در زندگی ....


مرگ سه دانش ا موز

 حدود ساعت 7 صبح شنبه مورخ 16 مهر 90 مینی‌بوس عمومی مسیر سجهرود هشتجین به دره سقوط ‌کرد.در این حادثه 6 نفر از مسافران فوت کردند که از این تعداد 3 دانش‌آموز به نام‌های (فرحناز آذرگشب و منیره امیری دانش‌آموز سال سوم متوسطه از دبیرستان شبانه‌روی فاطمة‌الزهرا و رامین چهره‌سای جنگی دانش‌آموز دوم راهنمایی از مدرسه شهید بهشتی) بوده‌اند و تعداد 16 نفر از دانش‌آموزان نیز در این حادثه مصدوم شده‌اند.

حاجی‌بابایی ضمن ابراز تاسف از این حادثه، دستور لازم را جهت پیگیری و رسیدگی به حال سانحه‌دیدگان و خانواده‌های داغدار صادر کرد.

3،3،6

از سال تحصیلی آینده، ساختار نظام آموزش و پرورش کشورمان به صورت » تغییر می‌‌یابد.

 از سال تحصیلی آینده ساختار نظام آموزش و پرورش به صورت «3.3.6» شامل دوره «6 ساله ابتدایی»، «سه ساله متوسطه اول» معادل راهنمایی و «سه ساله متوسطه دوم» تغییر می‌یابد و دیپلم تمام رشته‌ها نیز 12 ساله می‌شود.

 در دوره متوسطه اول، سه پایه تحصیلی با عنوان «سال اول دوره متوسطه اول»، «سال دوم دوره متوسطه اول» و «سال سوم دوره متوسطه اول» وجود خواهد داشت و در دوره متوسطه دوم نیز سه پایه تحصیلی شامل «سال اول دوره متوسطه دوم»، «سال دوم دوره متوسطه دوم» و «پایه پیش‌دانشگاهی» برقرار خواهد بود.

  تا چند سال پس از آن، عنوان «پیش‌دانشگاهی» همچنان باقی خواهد بود تا نظام جدید مستقر شود؛ بنابراین پس از استقرار کامل ساختار جدید، دوره پیش‌دانشگاهی به «سال سوم دوره متوسطه دوم» تبدیل می‌شود.

تشویق و جریمه رانندگان قانونگرا و خاطی توسط 50 هزار معلم

حسن فرازنده خالدی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همکاری آموزش و پرورش با پلیس راهنمایی و رانندگی در دو محور فرهنگیاران ترافیک (معلمان) و همیاران پلیس (دانش‌آموزان) است که بر این اساس شورای راهبردی سیاست‌گذاری در این زمینه با حضور نمایندگانی از پلیس و آموزش و پرورش با 5 کارگروه تشکیل شده است.او گفته تاکنون 50 هزار نفر از معلمان به عنوان فرهنگیار ترافیک با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری کرده و می‌کنند و برخی از آنها با به همراه داشتن دفترچه تشویقی، رانندگان قانونگرا را تشویق می‌کنند و برخی دیگر با به همراه داشتن دفترچه جریمه و در قالب پلیس نامحسوس، با رانندگان خاطی برخورد کرده و آنها را جریمه می‌کنند.

شرایط ارزشیابی و ارتقای کارکنان آموزش و پرورش اعلام شد

بر اساس بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، به دنبال اتمام پایان دوره ارزشیابی سال تحصیلی 90 ـ 89 و اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان در مدیریت منابع انسانی، فرم‌های ارزشیابی سال تحصیلی 90 ـ 89 به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ارسال شد.

بر اساس این گزارش، استناد به این فرم‌ها منوط به تأیید بالاترین مقام مسئول شورای تحول اداری است؛ همچنین، تطبیق وضعیت کارمندان برای برخورداری از رتبه‌های شغلی «خُبره و عالی» و ارتقای آنان به این رتبه‌ها، براساس بخشنامه کمیته اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری انجام می‌شود.

در این بخشنامه آمده است: مدت تجربه قابل قبول برای متصدیان مشاغل تا سطح کاردانی به سطح پایه و ارشد به ترتیب 8 و 20 سال، برای مشاغل تا سطح کارشناسی و بالاتر 6 و 12 سال در سطوح پایه و ارشد 18 و 24 سال در رتبه‌های خبره و عالی اعلام شده است.

این دستورالعمل می‌افزاید: برای ارتقای کارکنان به یک رتبه بالاتر، علاوه بر رعایت موارد مذکور شرایط خاصی وجود دارد؛ بر این اساس، کسب حداقل 60 درصد امتیاز از نمره ارزیابی و گذراندن 300 ساعت دوره آموزشی برای ارتقا به رتبه پایه و کسب حداقل 70 درصد امتیاز از نمره ارزیابی و گذراندن 250 ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارمندان دولت برای ارتقا به رتبه ارشد الزامی است.

 این بخشنامه تصریح می‌کند: ارتقا به رتبه «خبره» مستلزم کسب حداقل 80 درصد امتیاز نمره ارزیابی و گذراندن 200 ساعت دوره آموزشی است و رتبه «عالی» نیاز به کسب 90 درصد امتیاز نمره ارزیابی و طی 150 ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارکنان دولت دارد.

بازنشستگی قبل از مو عد نداریم

وزير آموزش و پرورش گفت:

بيمه طلايي بازنشستگان فرهنگي منتظر رسيدن تعداد به حد نصاب است.

 بيمه طلايي بازنشستگان با همكاري وزارت رفاه در حال انجام است كه تعداد درخواست كنندگان بازنشسته فرهنگي هنوز به حد نصاب نرسيده است و در اين راستا با همكاري وزارت رفاه پيگير هستيم.

باز نشستگی پیش از موعد نداریم !!

 ما هيچ گونه بازنشستگي بيش از موعد در حوزه آموزش و پرورش نداريم و تنها زنان فرهنگي كه بالاي 25 سال سابقه دارند بر اساس ضوابط بازنشستگي به صورت عادي مي توانند بازنشست شوند.

 ساعات ورزشي در مدارس افزايش خواهد يافت

و ساعات ورزشي در مدارس افزايش خواهد يافت كه در اين راستا امسال ورزش طناب زني براي دانش آموزان كلاس چهارم در نظر گرفته شده است.

آقا اجازه ؟دهم مهر 90

پدر متعهد

اولین جلسه است که به کلاسشان میروم . برخی توقعات خودم و مقرارت را یاد آوری می کنم  حس خوبی نسبت به هم پیدا کرده ایم از پوست و برق چشمها و لبخند و سر تکان دادن ها می توان فهمید که در همراه کردنشان موفق بوده ا م.
 امااز ته کلاس ردیف سمت پنجره سه نفر هم چنان در حال محک زدن من هستند . نگاه و خنده  و لب گزیدن و کلام بی فایده است .
از هرسه نفر می خواهم که با وسایل کلاس را ترک کنند و پشت در منتظر امدن من باشند . در پسخ به چرا ها متوالی، خیالشان راراحت می کنم که می خواهم خصوصی با انها حرف بزنم .
یکی دو دقیقه بعد بیرون کلاس هستم . اولین ان  ها که به حرف می اید می گوید :
اقا اجازه ؟
اگر می خواهید تعهد بگیرید ، تعهد دادن پدر من تو تهران رو دست نداره  یک یکه !!!
 خنده ام را جمع می کنم .
 می گویم چطور ؟
می گوید : اجازه آقا ؟ دوسال قبل یکبار مادرم از پدرم تعهد گرفته و از اون موقع تا حرف مامان را گوش می دهد ............... خنده ام کنترل نمی شود.
  هرسه با خنده به کلاس بر می گردیم سخت همراهم شده اند هرسه. .....
..        

کی چی گفت :


دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش :

با اشاره به تصویب سند تحول آموزشی در شورای انقلاب فرهنگی:

برنامه درسی یکی اجزای این سند است و در حوزه های نیروی انسانی، پژوهش و تربیت معلم هم باید تنظیم شود.وی ادامه داد: برنامه درس ملی باید با سند تحول نظام آموزشی که سند بالادستی این سند است منطبق شود.نوید ادهم  گفت :زمان مشخصی برای تصویب این سند وجود ندارد


 معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش

هوشمند سازی مدارس نیازمند مدیریت هوشمندانه است و نباید فقط به تهیه و نصب سخت افزار ها بسنده کرد بلکه مدیریت هوشمند یکی از مهمترین ارکان مدرسه هوشمند است.


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور :

 سرانه دانش آموزی اختصاص یافته به دانش آموزان با نیاز های ویژه بیش از دو برابر سرانه دانش آموزان عادی است که با توجه به شرایط خاص و ویژه این دانش آموزان نیاز به اختصاص بیشتر سرانه برای آموزش و پرورش استثنایی احساس می شود.

آموزش و پرورش نباید دستگاه تاسیس کند

وزیر آموزش و پرورش یکشنبه سوم مهر در جمع خبرنگاران گفت: «احتمالاً این هفته اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد». بحث ایجاد دانشگاه و عهده دار شدن مسئولیت تحصیلات عالی از دید گاه بسیاری از کارشناسان  اقدامی شتابزده و افزودن باری بر هزاران مشکل آموزش و پرورش ست .شیرزاد عبدالهی در خبر انلاین به این موضوع پرداخته او در بخش هایی از نوشته اش گفته :

* وزرای آموزش و پرورش از جمله دو وزیر قبلی این وزارتخانه و وزیر فعلی به شدت علاقه مند به تاسیس دانشگاه هستند. نکته جالب این است که هرکدام کار را از ابتدا شروع می کنند.

  *کیفیت کار مراکز تربیت معلم و بحران حاکم بر آنها نیز بر کسی پوشیده نیست. این روند حکایت از این دارد که آموزش و پرورش توان اداره و استفاده دانشگاه و موسسات آموزش عالی حتی در حد کاردانی را ندارد و بررسی کارنامه مراکز آموزشی بالاتر از دیپلم وابسته به این وزارتخانه و نگاه منفی دانشجویان موید این ادعا است.

  *معلوم نیست که وزیر آموزش و پرورش با چه استدلالی یکباره درخواست تاسیس 32 دانشگاه در مراکز استانها را به شورای انقلاب فرهنگی برده است و به تصویب آن امیدوار است! این استدلال که چون وزارت بهداشت پزشکان مورد نیاز خود را تربیت می کند، پس آموزش و پرورش هم باید دانشگاه تربیت معلم داشته باشد، چندان موجه نیست. وقتی کارنامه آموزش و پرورش در زمینه تربیت معلم پیش چشم ماست، چه نیازی به مقایسه با وزارت بهداشت داریم؟

* تردیدی نیست که تربیت معلم بسیار با اهمیت است و کسانی باید وارد این شغل شوند که صلاحیت علمی و اخلاقی بالایی داشته باشند و برای کار معلمی به صورت ویژه تربیت شوند. اما از این گزاره منطقی و درست نمی توان به این نتیجه رسید که کار تربیت معلم را حتما به آموزش و پرورش بسپاریم.

  *به دلایل عقلی و استناد به شواهد عینی بسیار، می توان این ادعا را به اثبات رساند که وزارت آموزش و پرورش در زمینه تاسیس دانشگاه و اداره آن فاقد صلاحیت علمی و تخصصی است.  وقتی وزیر آموزش و پرورش می گوید که قصد دارد: "32 دانشگاه عینا مثل همه دانشگاههای کشور ایجاد کند." شنونده انگشت به دهان می ماند که آیا وزیر محترم به الزامات فیزیکی، فنی، مالی و انسانی، علمی و... این آرزوی بزرگ اندیشیده است؟ تازه به این هم اکتفا نکرده و از تاسیس دو دانشگاه دخترانه و پسرانه در هر استان سخن می گوید. به این ترتیب وزارت آموزش و پرورش با یک خیز بلند در مدت چند ماه 64 دانشگاه تاسیس می کند!  ممکن است گفته شود که در نقد سخنان وزیر باید جنبه واقعی کار را از جنبه تبلیغاتی و بزرگنمایی های معمول جدا کرد.

*حتی اگر تبلیغات چند ماهه در مورد تاسیس 32 دانشگاه را تا این حد تقلیل دهیم، باز هم بر اساس تجارب چندین ساله و شکست آموزش و پرورش در زمینه تربیت معلم، نباید اختیارات جدیدی در زمینه آموزش عالی به آموزش و پرورش داده شود. 

*آموزش و پرورش باید به جای تاسیس مراکز آموزش عالی ضعیف، نیازهای خود را از طریق بهترین و برترین دانشگاه های کشور تامین کند.

*شورای انقلاب فرهنگی و مجلس باید بلندپروازی وزرای آموزش و پرورش را مهار کنند.

  *این هشدار باید جدی گرفته شود که اگر شورای انقلاب فرهنگی مجوز تاسیس دانشگاه در مراکز استانها را به آموزش و پرورش بدهد، این دانشگاه‌ها تبدیل به کارخانه تولید انبوه مدرک می‌شوند و می‌توان پیش بینی کرد که ظرف سه چهار سال آن 40 درصد کارکنان فاقد، به دریافت مدرک کارشناسی نایل شوند. ارتقای مدرک تحصیلی کارکنان آموزش و پرورش زمانی مفید است که توام با ارتقای دانش آنها باشد وگرنه فقط باعث افزایش هزینه های پرسنلی خواهد شد. 

*شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید وزیر را مجاب کنند که فقط در حوزه مسئولیت های قانونی خود عمل کند و اگر انرژی اضافه ای دارد آن را در حوزه پیش دبستانی صرف نماید. این درست نیست که آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی را پولی کرده و به مراکز غیرانتفاعی بسپارد و درعوض بودجه آموزش و پرورش را صرف تاسیس دانشگاه کند.

*آموزش و پرورش که از ظرفیت دانشگاه معتبری مانند دانشگاه شهید رجایی به طور کامل استفاده نمی‌کند و حتی قادر به استفاده از 5 درصد ظرفیت دانشگاه تربیت معلم نیست و از طرفی در سالهای اخیر هزاران نفر با مدرک کاردانی که مورد نیازش نیست تربیت و رها کرده است با چه توجیهی شعار تاسیس 64 دانشگاه در سراسر کشور را می دهد؟ اگر واقعا تاسیس دانشگاه ضروری است چرا از مجوز دانشگاه پیامبر اعظم (ص) و دانشگاه فرهنگیان علی احمدی استفاده نمی کند؟

*  راه درست و کم هزینه عقد قرارداد بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای تربیت نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش و برگزاری کلاس های ضمن خدمت معلمان با کیفیت استاندارد توسط دانشگاه های معتبر دولتی مراکز استانها است. کار را باید به دستگاه مربوط سپرد.

*آموزش و پرورش به جای ورود در حوزه اجرا می تواند به عنوان کارفرما و ناظر بهترین های دانشگاه های دولتی و آزاد را جذب کند. 

متن کامل را بخونید

http://www.khabaronline.ir/detail/175819/

تقدیر از وزیر

اقا اجازه :

ان چه در زیر می آید  کامنتی است که خو د را اموزشیاران نهضت سواد موزی اذربایجان معرفی کرده متاسفانه این کامنت بدون ادرس سایت و ایمیل است .

...................................................................................................................................



بسمه تعالی
 
جناب آقای دکتر حاجی بابایی وزیر محترم آموزش و پرورش

ما جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی استان آذربایجان غربی با علم به دشواری رسالت تعلیم وتربیت و سنگین بودن مسئولیت مقدس معلمی، بذر دانش و سواد را طی سالهای متمادی در روستاهای دور و نزدیک استان کاشته ایم .
 ما آموزشیاران دیروز و معلمان امروز ضمن افتخار به سالهای خدمت در نهضت سواد آموزی و برافروختن چراغ دانایی و دانش از برگزاری دقیق و استاندارد آزمون استخدامی که با اشراف و مدیریت حضرت عالی بوده است تشکر می کنیم .
 آقای وزیر :
مابر خود لازم دانستیم از تلاشها و پیگیریهای دلسوزانه و مستمر آن مقام در نشست های مشترک با دولت ومجلس، جهت استخدام آموزشیاران بعد از سالها انتظار تقدیر و تشکر نماییم.
بدون تردید همگان می دانند که اگر  و مدیریت هوشمندنه و تلاشهای خالصانه حضرت عالی نبود سالهای انتظار ما آموزشیاران برای استخدام پایان نمی پذیرفت .

اکنون نیز تداوم مسیر تعالی و رشد آموزش وپرورش را در پرتو مدیریت توانمند حضرت عالی از خداوند منان خواهانیم و برای شما موفقیت و سلامتی آرزومندیم.

جمعی ازآموزشیاران نهضت سوادآموزی استان آذربایجان غربی ورودی سالهای 83و82

تصويب نهايي سند تحول نظام آموزشی کشور

 سند تحول نظام آموزشي بعد از مدتها بحث و بررسی مورد تایید قرار گرفت .
اين سند بخش‌هاي گوناگون دارد . سند تحول نظام آموزش و پرورش در 3 سطح مورد توجه است، سطح اول  این سند سياستگذاري و نظارت است كه  ین امر بر‌عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.

سطح دوم برنامه‌ريزي براي اجراي سند است كه به‌عهده شوراي عالي آموزش و پرورش گذاشته شده است
سطح سوم سند كه اجراي آن است بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است .

در خصوص به روز رسانی ین سند هم قرار شده است که :  هر 5 سال يكبار امكان به‌روزرساني سند توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي وجود داشته باشد.


گفته شده همزمان با وزارت آموزش و پرورش كه اين سند را اجرا مي‌كند شوراي عالي آموزش و پرورش بازخوردهاي عملياتي آنرا دريافت كرده و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي بازنگري و به‌روزرساني ارائه خواهد كرد.


احساسات !

ساده تر باش
حرف هایت را نمی فهمم.

مگر احساسات خط خطی است که میپیچانی اش انقدر؟


سید حسین احمد پناه

کار خوب یک امام جمعه


حجت الاسلام حيدري نسب در مراسم راه اندازي اين مدرسه گفت: با توجه به اين که راه اندازي اين مدرسه در شهرستان ضروري بود اما مکاني براي فعاليت اين آموزشگاه وجود نداشت دفتر امام جمعه در اختيار اين مجتمع آموزشي قرار داده شد. وي افزود: راه اندازي اين مجتمع آموزشي در راستاي وحدت حوزه و دانشگاه موثر است.وي عنوان کرد: در اين مجتمع ۴۰دانش آموز پسر در مقطع اول راهنمايي و اول دبيرستان مشغول به تحصيل هستند.

روزنامه خراسان

شرایط تعطیلی پنج شنبه ها در دبیرستان ها

 مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: در سال تحصیلی جدید در پایه اول متوسطه با حذف 2 ساعت ریاضی جبرانی و یک ساعت دروس انتخابی، زمان آموزش هفتگی از 36 ساعت به 33 ساعت کاهش می‌یابد .

آقای افشانی افزود : در پایه دوم متوسطه زمان آموزش هفتگی همان 36 ساعت سابق است اما یک ‌ساعت آموزش هفتگی " آمادگی دفاعی " در قالب برنامه‌هایی مانند اردوهای راهیان نور یا اسلحه ‌شناسی به شکل شناور به دانش‌آموزان ارائه می ‌شود .

وی گفت : در پایه سوم متوسطه هم زمان آموزش هفتگی با کاهش یک ‌ساعت از درس تربیت‌ بدنی از 36 ساعت به 35 ساعت کاهش می یابد .

اینترنت ابکشی شده در مدارس


*اینترنت آبکشی شده به مدارس وارد می‌شود

وزیر آموزش و پرورش : با هوشمندسازی مدارس، اینترنت تمیز و آبکشی می‌شود و به صورت اینترنت ملی «اینترانت»‌ وارد مدرسه می‌شود.

ضور در کلاس‌های تقویتی و کنکور مدارس اجباری نیست

 نوبت عصر مدارس یک نوبته برای برگزاری کلاس‌های تقویتی و کنکور از اول مهرماه است. شرکت در این کلاس‌ها اجباری نیست و تلاش می‌شود تا هر آنچه را که مورد نیاز دانش آموزان است، در این کلاس‌ها به آنان ارائه دهند.

موافقت با بازنشستگی معلمان زن

حاجی بابایی :

هر چند بازنشستگي بيش از موعد به دليل عدم تامين اعتبار مقدور نمي باشد اما به استناد قانون مديريت خدمات كشوري فرهنگيان زن كه داراي مشكل حادي بوده و علاقه مند به بازنشستگي مي باشند مي توانند با مراجعه به آموزش و پرورش منطقه مربوطه با همان سنوات و همان  تعداد روزهايي كه خدمت كرده اند و تقاضاي بازنشستگي نموده، كارگزيني ها بايد بدون درنگ نامه اورا صادر نمايند و او مي تواند به صورت عادي بازنسشت شود.

* تمام نيروهاي شركتي كه در امور سرايداري و خدمات انجام وظيفه مي نموده اند، در آموزش و پرورش به قرارداد انجام كارمعين تبديل شده‌اند و در سال تحصيلي جديد نيز خدمتگزاران از شرايط معيشتي مناسب‌تري بهره‌مند خواهند شد.

* هيچ نيروي نهضتي، حق‌التدريس و شركتي بلاتكليف در آموزش و پرورش وجود ندارد و جايگاه تمامي اين نيروها مشخص شده است.


ميزان فوق‌العاده شغل كاركنان مناطق كمتر توسعه يافته و بد آب و هوا

ميزان فوق‌العاده شغل كاركنان مناطق كمتر توسعه يافته و بد آب و هوا از سوي معاونت توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌هاي كشور ابلاغ شد.

براساس اين بخشنامه، كاركنان مستقر در فهرست نقاط مرزي كشور (دهستان‌هاي مرزي) و نقاط شهري با جمعيت زير12 هزار نفر در محدوده جغرافيايي دهستان‌هاي مرزي، جزاير جنوبي خليج فارس از جمله؛ تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي، همچنين كاركنان انتقالي از كلان‌شهر تهران به دهستان‌ها و نقاط شهري مذكور (كمتر از 2 هزار نفر) از 15 درصد فوق‌العاده شغل مناطق كمتر توسعه يافته و 10 درصد فوق‌العاده شغل بدي آب و هوا با رعايت ساير مقررات بهره‌مند مي‌شوند.

براساس اين گزارش، تاريخ اجراي اين بخشنامه در نقاط شهري با جمعيت كمتر از 12 هزار نفر از اول فروردين 90 و مابقي از اول دي‌ماه 89 مي‌باشد.

شايان ذكر است، براساس اين بخشنامه، تسري اين قانون به ساير كاركنان ممنوع است

نگاهی به مصاحبه فرشیدی

 چرا همیشه یک پای آموزش و پرورش لنگیده است؟ این پرسشی است که خبر آنلاین از  فرشیدی پرسیده است .  بخش هایی از این گفتگو  را بخوانید

*مسئله اصلی در تغییر نظام آموزش تغییر محتوا است و غالب و ساختار جنبه شکلی دارد .تغییر محتوایی بسیار دشوار است و در عین حال زمان بر است. با توجه به اینکه دولتها و مجلس ها عمر سیاسی کوتاه و چهار ساله دارند و اکثرا می خواهند در این دوران اقداماتی انجام دهند که به چشم بیاید تا مجددا بتوانند نظر مردم را جلب کنند، سراغ ایجاد تغییرات در ساختار می روند .

*اگر عملکرد مدیریتها طی این 33 سال بررسی شود این واقعیت یعنی تغییرات شتابزده ساختار کاملا مشهود است....(که) نه تنها باری از دوش نظام آموزشی بر نمی دارد که مشکلات را هم اضافه می کند. ب

*برنامه درس ملی با نگرش تکیه بر فطرت توحیدی طراحی شده است و تلاش شده است ارتباط انسان در حوزه های ،ارتباط با خودش، ارتباط با خداوند ،ارتباط با جامعه و ارتباط با طبیعت با این نگرش تعریف شود.

* سه حوزه یادگیری جدید در برنامه درس ملی پیش بینی شده است . یعنی حوزه های تفکر و حکمت ،آداب و مهارتهای زندگی و کارو فن آوری به 8 حوزه یادگیری قبلی اضافه شده است .

*مسئله مهم و قابل تحسین در برنامه درس ملی آن است که دین به عنوان موضوعی هم عرض سایر موضوعات آموزشی و تربیتی قرار ندارد بلکه دین اساس جهت گیری همه برنامه های آموزشی و تربیتی است و هدف تمامی آنها باید از معارف دینی استخراج شود .

* نظام آموزشی ما در قیاس با بسیاری از کشورها دستاوردهای قابل قبولی دارد به عنوان نمونه پس از پیروزی انقلاب با سوادی از 47 در صد به 87 در صد ارتقاء یافت و درصد دانش آموزان واجب التعلیم تحت پوشش از 62 در صد به 98 در صد رسید. همچنین سهم دختران دانش اموز از 38 در صد به 48 در صد ارتقاء یافته است که تمامی اینها نشان دهنده رشد شاخص عدالت آموزشی است.

*دولت شهید رجایی و شهید باهنر برای آموزش و پرورش دورانی طلایی بود چه زمانی که آن دو بزرگوار هر دو در وزارت آموزش و پروروش بودند و چه دورانی که به ریاست جمهوری و نخست وزیری رسیدند . دلیل آن هم این است که هر دوی آنان به تمام معنا معلم بودند و شخصیت فرهنگی و معلمی آنان بر شخصیت سیاسی شان غلبه داشت و به دلیل تجربه سالها معلمی ،مسائل تعلیم و تربیت راعمیقا درک می کردند . به آموزش و پرورش عشق می ورزیدند و اموزش و پرورش را برای آموزش و پرورش می خواستند نه برای سیاست و اقتصاد و مسائل دیگر.

*گاهی آموزش و پرورش از مسیر اصلی خود که تعلیم وتربیت است منحرف می شود و جنبه سیاسی و اقتصادی به خود می گیرد .

*اعتقاد دارم که آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست و نباید تحت تاثیر سیاستهای زود گذر مجلس ها و ودولتها قرار بگیرد بلکه ضرورت دارد ثبات مدیریت و سیاستها در ان به عنوان یک اصل ضروری مورد بررسی قرار گیرد و چه بسا همانند صدا و سیما تحت هدایت مستقیم رهبری قرار بگیرد.

*انتصابات و برنامه ریزی های آموزش و پرورش تابع سیاستهای زود گذر دولتها و مجلس ها قرار گرفته و بر سرنوشت میلیونهادانش آموز تاثیر گذاشته است. در مجموع به نظر من دوران مدیریت سیاسیون بر دستگاه تعلیم و تربیت بیش از دوران مدیریت معلمان بر این وزارتخانه بوده است.

سرویس مدرسه ایرانی !


اول مهر تولد صدای مهر


جوابیه وزارت به سخنان دکتر مهر محمدی

بعد از انتشار گفتگوی دکتر مهر محمدی در خصوص جلسه هیات امنا پژو هشگاه مطالعات آموزش و پرورش این وزارت خانه به گفتگوی دکتر مهر محمدی واکنش نشان داده و در سایت وزارت ین جوابیه را منتشر کرده است .

1-موضوع ادغام پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش درسازمان پژوهش وبرنامه ريزي آموزشي به عنوان بند دو مصوبه شوراي عالي اداري به شماره 6132/200 مورخ 16/12/89 جهت اجرا به وزارت آموزش وپرورش ابلاغ گرديده است.

لازم به ذكر است كه مصوبات شوراي عالي اداري به عنوان بالاترين مرجع اداري براي كليه دستگاه ها و ارگانها لازم الاجرا مي باشد وجهت اجرايي نمودن موضوع مسير اداري يا رعايت قانون مربوطه براساس ماده 115 قانون مديريت خدمات كشوري انجام پذيرفته است.

2-موضوع مصوبه مذكور درجلسه اخير هيات امنا پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش مطرح وگزارش شد.واز سوي اعضا هيچگونه مخالفتي ابراز نشد وصورتجلسه نيز به تاييد كليه اعضا رسيده وصرفاً آقاي دكتر مهرمحمدي درخصوص موضوع ادغام ابراز مخالفت كردند. بنابراين اضافه شدن موضوع ادغام پژوهشگاه درصورتجلسه به دليل طرح موضوع درجلسه مذكور وبحث وگفتگوي اعضاء انجام پذيرفته و موضوع نيز مورد تاييد اكثر قاطع اعضاء قرار گرفته است ولذا اتهام غيراخلاقي بودن واضافه كردن اين بند به مصوبه خود عمل غيراخلاقي است كه به ديگران نسبت داده شده است.

3-پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش درخصوص تمامي برنامه هاي ابلاغي ازسوي وزارت متبوع پس از انجام كارشناسي دقيق وپژوهشهاي عميق با استقلال كامل موضع خود را ابراز مي نمايد وتغبير تشكيلاتي وساختاري اخير نيز نمي تواند اين جايگاه را خدشه دار نمايد. وتا امروز مديران آموزش وپرورش از نتايج تحقيقات  پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش نهايت بهره وري را اعلام نموده وهيچگاه مخالفت وموضع گيري نداشته اند وبلكه كمال استفاده را به عنوان يك پشتوانه علمي از پژوهشگاه به عمل آورده اند.