پاییز

بی خیال آن سیب کال کرمو

بیا برایت انار دانه کرده ام

یک پلان این پاییز

یه تمام سکانس های تنبل آن تابستان می ارزد

.........................................................

پاییز گرامی:قدمت روی چشممان

مبل نیم میلیارد تومانی !!!

عکس فوق را با دقت نگاه کنید .این مبل فاخر تلفیقی از هنر معرق منبت و درودگری است و ارزش ان 550میلیون تومان است . به گفته سایت الف وزارت راه سفارش خرید یک دست از این مبل ها را داده است . در ساخت این مبل ها 110نوع چوب در 130 هزار قطعه بکار رفته است .گفته شده عمر مفید این مبل ها که در پشت ان تصویر زنان هم بکار رفته 500سال است .

مدارسی بر پشت اسب

 رسول پاپایی / کتاب هفته نگاه پنج شنبه /شماره بیست وپنج / 29شهریور 91

 جابجایی و کوچ ،با زندگی عشایری پیوندی ناگسستنی یافته است .انها دل بسته ی اقامتگاه ثابت نیستند و چادر های سیاهی که در چند دقیقه جمع و سرپا می شود خانه اصلی شان شده است . معروف ترین عشایر ایران ایل هاو تیره های  لر ، بختیاری وقشقایی هستند .

 بچه های عشایر  سرنوشتشان از ایل جدا نیست . آنها از همان دوران کودکی مردمی شوند و از همان چهار سالگی وظیفه های زیادی را بردوش می کشند.

 هرچند دست ها وشانه های بچه های عشایر زود مردانه میشود .اما ان ها هم مثل بچه های دیگر دلهایشان و رویاهایشان  مانند بادبادکی رنگارنگ در اسمان آبی خیال رها می شود . انها هم مثل همه ی بچه های دیگر نیاز مند اموزش هستند ، به مدرسه احتیاج دارند ، و دوست دارند معلم داشته باشند تا درس بخوانندو به رویاهایشان برسند . انها می خواهند معلم و مهندس شوند ولباس دکتری بپوشند و مایه مباهات . افتخار تیره و طایفه و ایل شوند


زندگی کوچ نشینی در اغلب اوقات مانع بزرگی بر فرایند تحصیل و تعلیم بچه های عشایری شده و باعث گردیده در مقایسه به همسن وسال های خود در شهر وحتی روستا از تحصیل به موقع و با کیفیت  محروم باشند . 

در خصوص آموزش و پرورش و اولین مدارس عشایری روایت ها مختلف است . می گویند، صاحب تاریخ وصاف نوشته : 700سال قبل سلطان محمد خدابنده برای اولین بار آموزش و پرورش سیار  و مدرسه متحرک را بنا نهده است . وان هنگامی بوده است که الجایتو دستور داد تا یک مدرسه سیار ساخته شود و اردو های ییلاقی وقشلاقی سلطان علاوه بر خدم وحشم هیات تعلیم وتربیت و محصلان انان هم اورا همراهی کنند.

 شهید مدرس در سال ۱۳۰۳ در مخالفت با سیاست تخته قاپو و اسكان عشایر در پیامی كه به دست رحیم‌زاده صفوی، مدیر روزنامهٔ آسیای وسطی، برای احمدشاه فرستاد، چنین گفت:ایا نمی توان برای ایلات مدارس سیار عشایری و برنامه متناسب درست کرد که اصول وطن پرستی ئ مسایل صحی و بهداری ووسایل ضروری فلاحتی به ان ها اموخته شود . این فکر مدرس هم ان روز ها با بی اعتنایی به تاریخ سپرده شد .

  در سال ۱۳۳۰ خورشیدی اولین مدارس عشایری ایران توسط دكتر محمود حسابی که در کابینه دكتر مصدق وزیر فرهنگ بود پایه گذاری شد
.. 9دیماه 1333خبرگزاری رویترز با عنوان جالب "مدارس بر پشت اسب " به دنیا خبر می دهد که صلابت کوه ها و پیج و خم جاده ها وسخت گذر بودن راه تسلیم اراده ای شده است که میخواهد سوادرا بین عشایر ببرد ، به آنجا که چادر های بافته شده از موی بز در دامنه کو های جنوب ایرانبر پا میشوند .

دیماه 1333خبرگزاری رویترز با عنوان جالب "مدارس بر پشت اسب " به دنیا خبر می دهد، صلابت کوه ها و پیج و خم جاده ها وسخت گذر بودن راه تسلیم اراده ای شده است که میخواهد سوادرا بین عشایر ببرد ، به آنجا که چادر های بافته شده از موی بز در دامنه کو های جنوب ایران بر پا می شوند .

اما پی گیری توسعه تاسیس مدارس عشایر را کسی جز بهمن بیگی ، پدر مبارزه با بیسوادی عشایر به عهده نگرفت . او که خود فرزند ایل بود،سال  1326 که شد به نزد دكتر سيدعلى شايگان وزیر فرهنگ قوام رفت پیشنهاد ساده وروشن اش این بود : پنجاه آموزگاردر اختیارم بگذارید ، وسایل اقامتی و حرکت و زندگی انان را من واهالی تامین می کنیم .  پبشنهادش به مذاق وزیر خوش می اید،اورا به مدیر کل فرهنگ فارس حواله می کند . به مدیرکل می گوید :"مدرسه ایل باید مثل خود ایل متحرک باشد ." پاسخ مدیرکل نا امید کننده است . "ایجاد مدارس سیال خواب و خیال است اول ایلت را ساکن کن". 

 سال 1330 محمود حسابی وزیر فرهنگ دکتر مصدق شدواولین مدرسه عشایری را بنا نهاد در ادامه این فعالیت ها بهمن بیگی فرصت را غنیمت شمارد و با بهره گیری از اصل چهار ترومن ، عزمش را جزم کرد تا چادر اموزشی خودرا کنار چاد رهای سیاه عشایری برای با سواد کردن فرزندن ایل ب پا کند و سال 1331 به این رویا جامه عمل پوشاند .

در زمستان با همت دوستانی که پیرامونش جمع شده بوند برنامه‌ای را با پنج اصل

به تصویب رساند كه طی پیام رسمی به ریاست آموزش و پرورش استان فارس برای اجرا ابلاغ می شود . تلاش های او تا اینجا موجب شده 78 مدرسه عشایری ساخته شود .

 نبودن نیروی تحصلکیرده و باسواددرمیان عشایربرای تفکر باسواد شدن عشایر بهمن بیگی تبدیل به یک مشکل میشود . ناچارا دست به دامان باسواد های شهری می شود وبا وعده استخدام رسمی وتامین زندگی اینده انها را با ایل همراه می کند اما توان تحصیلکرده های شهری در برابر دشواری زندگی با ایل اندک است

چاره ای برایش نمی ماند جز اینکه، معلم بچه های ایل باید از اهالی ایل باشد بنابراین ایلیاتی های داوطلب را بر می گزیندواولین دانشسرای تربیت معلم عشایری را تاسیس می کند و به انها فوت وفن های معلمی را یاد می دهد .

بهمن بیگی  دولت مردان و مردان پرستاره را به میان ایلیاتی ها می برد و استعداد و هوش وذکاوت بچه های عشایری را به رخشان می کشد و احساسات انها را برمی انگیزد تا اورا در این راه یاریی دهند . حالا بچه ها سواد یاد می گرفتند اما دشواری های عشایر بودن و دوری از شهر مانع ادامه تحصیل انها می شد و این بهمن بیگی را سخت می ازرد .

گزارشی تنظیم کرد وبه دربار فرستاد . دستور احداث اولین دبیرستان شبانه روزی  در شیراز او را سخت خوشحال می کند . 1346 که شد 40دانش اموز فارغ التحصیل مدارس عشایری وارد این دبیرستان درشیراز میشوند .

تلاش های بهمن بیگی با گذر زمان تبدیل به روند و جریان می شود اوحدود 10000معلم عشایری و اسواد تربیت می کند و به روی بیش از 500000نفر از فرزندان ایل دریچه ای جدید بنام دانش برای بهتر زیستن باز می کند .

فراغت اجباری و بی مهری ها هم اورا به روز مرگی دچار نکرد و در همین سال ها که مرود بی مهری قرار گفته بود به نوشتن تلخی وشیرینی وسختی ودشواری های ان روز ها می پردازد و "بخارای من ایل من" ،"اگر قره قاچ نبود" ،"به اجاقت قسم "،"طلای شهامت" رابا قلمی شیوا وزبانی شیرین  منتشر می کند .

 محمد بهمن بیگی بامداد شنبه 11 اردیبهشت پس از ما‌ه ها بیماری، بر اثر عفونت ریوی در بیمارستان کوثر جان به جان افرین تسلیم کرد . و16اریبهشت در بهشت زهرای عشایر در حالیکه دوستدارانش فریاد می زدنند:

گچ سفید فشنگم   

  تخته سیاه تفنگم  ......   به خاک سپرده شد .

 دانش اموزان عشایر به سه دسته ثابت – نیم کوچنده – وسیار تقسیم می شوند . دانش اموزان سیار ناگزیر هستند با ایل رنج سفر را به جان بخرند . انها در این سفر اگر بخت همراهشان باشد چهار دانگ حواسشان به اسبی خواهد بود که یک طرف چادر سفید و یک فرش کهنه ودرطرف دیگردیرک های چادر و تخته سیاه و کتاب های معلمشان جا خوش کرده است . .

از زمان خبر "رویترز" تا کنون تلاش های زیادی برای با سواد کردن دانش اموزان عشایری شده است . در سرشماری سال 53 جمعیت با سواد 6سال به بالای عشایر 8درص بوده است .

 در سال تحصیلی 58-57نزدیک به 80000دانش اموز در 8استان عشایری به تحصیل مشغول می شوند و اکنون با تلاش هایی که بعد از انقلاب اسلامی در این بخش صورت گرفته نزدیک به 170000نفر از فرزندان ایل به مدرسه می روند و درس می خوانند و دامنه اموزش وپرورش از 8استان به 22استان کشور گسترش یافته است و بر اساس آمار 90-89  تعداد 175مدرسه شبانه روزی در دوره تحصیلی راهنمایی و متوسطه در 18استان دایر شده که 12درصد کل دانش اموزان عشایری را در خود جمع کرده است

بدون تردید در امر آموزش و پرورش عشایر توفیقات خوبی به دست امده است و با سواد کردن عشایر و ایجاد مدارس متحرک از نگاه دولتی ها دیگر خواب وخیال نیست و تبدیل به یک خدمت ووظیفه شوق انگیز شده است. با این حال متاسفانه نوع وسبک آموزش بچه های عشایر و مدرسه های عشایری در مقایسه با بچه های شهر نارسایی ها و مشکلات زیادی دارد وشکاف عمیقی بین کیفیت تحصیل بچه های عشایر با همسن وسال هایشان درشهروجود دارد .

 مدرسه های عشایری کماکان با چنین مشکلاتی مواجه هستند : عدم بهداشت ، کمبود فضای فیزیکی، نبود تجهیزات و وسایل کمک آموزش و عدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و مختلط و چند پایه بودن کلاس ها و کمبود معلمان مجرب و...  ازداوج زود هنگام دختران عشایری و دو گانگی زبان وپراکندگی و سخت گذر بودن مناطق عشایری و عدم اهتمام خانواده ها به امر اموزش از دیگرموانع اصلی در مسیر باسواد شدن بچه های عشایری میباشد.

 بنابر این پیشنهاد می شود که قبل ازهر طرح و برنامه ای ابتدا آماردقیقی از انچه دانش اموزان  نیاز دارد ند به دست آید وبا توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی عشایر ،محتوای درسی و کتاب های دانش اموزان عشایری تهیه و تالیف شود .

سال تحصیلی دانش اموزان عشایری لزوما نباید با سایر مدارس همزمان باشد و براساس مطالعه دقیق تقویم کوچ عشایر تقویم اموزشی ویژه ای برای تحصیل این دانش اموزان تدوین شود تا کوچ عشایر که حیات انان وابسته به ان است مانع تحصیل فرزندانشان نباشد.

به معلمان تحصیلکرده و توانا برای حضور در مدارس عشیری انگیزه های قوی داده شود و همزمان برای بالا بردن سطح اگاهی های خانواده ها در زمینه محاسن   تحصیل  بسته های اموزشی تهیه و توزیع گردد . و برای حفظ هویت و اداب وسنن عشایری جشنواره های  دانش اموزی در مناطق عشایری برگزار شود . واز  متخصصان امر دعوت شود تا با بهره گیری از فن اوری های نوین کلاس هایی سبک ، مقاوم و تاشو و متحرک را برای مدارس عشایری طراحی کنند . تا جامعه بیش از پیش شاهد گسترش حضور آموزش و پرورش در میان عشایر و گسترش مدرسه های عشایری باشد

اردوغان اغاز سال تحصیلی ترکیه

کچل کردن بچه ها اجباری نیست !

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش : 

 اجباری بودن پوشش یکسان در مدارس دخترانه و پسرانه :

 داشتن پوشش یکسان در مدارس دخترانه و پسرانه اجباری نیست و دانش‌آموزان بر اساس ضوابط و قوانین موجود در انتخاب لباس آزاد هستند ولی باید شئونات اجتماعی را رعایت کنند.

تراشیدن موی سر :

بر اساس قانون، اختیاراتی به مدیران و شورای مدرسه دادیم و انتخاب پوشش دانش‌آموزان و حتی بحث تراشیدن موی سر،  جزو این اختیارات است.

وی افزود: اگر خانواده‌ای می‌خواهد فرزندش را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کند، باید به قانون مدرسه که بر اساس اختیارات قانونی مدیر اعلام می‌شود، عمل کند؛ 

پاييز و اجراي تغيير ساختار نظام آموزشي


رسول پاپايي/روزنامه اعتماد/ دورشنبه 27 شهریور 91



چکیده بحث :

 ا
مسال، نخستين سال اجراي سند تحول بنيادين در مدرسه‌ها و كلاس‌هاي درس است. قرار است نخستين قدم‌ها براي اجراي 131 بند و راهكار اين سند مهم برداشته شود. 
 براي نخستين بار قريب به يك ميليون دانش‌آموز كلاس پنجم در دبستان‌هايشان باقي مي‌مانند تا پايه ششم را تجربه كنند و مدارس راهنمايي بدون حضور دانش‌آموزان پايه اول تشكيل شوند. مهر كه بيايد، قرار است، با آغاز نظام 3-3-6 از امسال كلاس پنجم‌ها در پايه ششم ابتدايي، تلفيقي از كتاب‌هاي دبستان و راهنمايي را ياد بگيرند.

آموزش و پرورش از اين پايه به عنوان حلقه گمشده بين راهنمايي و ابتدايي ياد كرده است. هدف نهايي آموزش و پرورش، تغييرات تدريجي و در نهايت رسيدن به يك نظام آموزشي با ساختار 3-3-3-3 است.


 تغيير ساختار نياز‌مند يك برنامه‌ريزي دقيق و بر اساس بندبند سند تحول است. تحول بنيادين با تحول شكلي و ساختاري فرق دارد.

 هنوز هم اين پرسش بدون پاسخ مانده است كه با وجود اينكه سند توصيه كرده است نظام آموزشي به صورت 3-3-3-3 تغيير كند چرا آموزش و پرورش طرح خودساخته 3-3-6 را اجرا مي‌كند؟! ديگر اينكه از مشكلات نظام آموزشي ما موضوع پوشش تحصيلي در سنين قبل از دبستان است. 
 اين تغيير ساختار در حالي اجرايي مي‌شود كه به صورت آزمايشي در مدرسه‌هايي به كار گرفته نشده است .

توصيه شده مديران مدارس تغييراتي در فضاي دبستان‌ها ايجاد كنند. فضاي دبستان‌ها سال‌هاي سال است كه بر اساس پنج‌كلاسه بودن ساخته شده است.
 مدرسه‌ها هم كه در پرداخت بهاي آب و برق و گازشان مانده‌اند، و توان ساخت و ساز و ايجاد يك يا چند كلاس جديد را ندارند. در شرايط دستوري مديران چاره‌يي جز اختصاص فضاي كتابخانه و آزمايشگاه و كامپيوتر و حتي نمازخانه به كلاس را ندارند و حال و روز مدرسه بدون كتابخانه و آزمايشگاه و نمازخانه اظهر من‌الشمس است.

 از جهت تامين معلم براي كلاس ششم به حدود 60 هزار معلم باتجربه و ماهر نياز بوده است. ساماندهي معلمان كلاس‌هاي ششم به شيوه‌هايي مانند دعوت از بازنشستگان و معلمان غيرمتخصص از راهنمايي مايه نگراني است. 

كافي است بدانيم كه آموزش و پرورش به معلمان خانم مژده داده كه با انتقال آنها به شرط تدريس در ابتدايي موافقت مي‌كند حتي اگر آنان فوق‌ليسانس رياضي يا دكتراي زمين‌شناسي باشند.

 آموزش و پرورش ما، تغيير «ساختار و شكل» را دغدغه و راه‌حل مشكلات موجود مي‌داند در حالي كه در نظام‌هايي كه آموزش و پرورش قوي دارند تغيير محتواي آموزشي و افزايش دانايي و مهارت‌هاي حرفه‌يي معلمان و آموزش روش‌هاي تدريس جديد و تجهيز كلاس‌هاي درس به وسايل كمك‌آموزشي و مهيا كردن زيرساخت‌ها اولويت اول براي هر گونه تغيير بنيادين به شمار مي‌رود. 

متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید


ادامه نوشته

خوش میگذره جناب وزیر ؟!

چادر در دبیرستان های خاص الزامی شد

معاون پرورشی اموزش و و پرورش می گوید : بر ان شده ایم تا کاری انجام دهیم که ارزش های دینی اجرا وظاهر شود . و در هیم راستا اعلام کرده است که : در دبیرستان‎های خاص دخترانه پوشش چادر الزامی است.

منصور مرادلو  می گوید :سند تحول بنیادین تاکید بر تربیت افراد وفادار به نظام و متدین است و برای عملی کردن آن از تعیین حجاب برتر از مدارس خاص شروع کردیم تا با کمک مدیر مدرسه، خود دانش‌آموز و انجمن اولیا و مربیان به اهداف خود برسیم.

مرادلو خاطرنشان کرد ه است : با برگزاری برنامه‎های دینی، توجیهی و آموزشی و حضور مبلغان در مدارس برای ترویج فرهنگ دینی در رسیدن به اهداف خود تلاش کردیم.

وی هدف از این تصمیمات را بازگشت به سمت گفتمان‏‌های امام و انقلاب عنوان کرده، تصریح کرد ه: با برگزاری برنامه‎هایی مانند حجاب برتر در مدارس سعی در ایجاد آمادگی برای اجرای قوانین دینی با همکاری دانش‎‌آموزان را داریم.

دردسر چهار قلو ها

در و مادر ژیانگ یونلونگ، ژیانگ یونژائو، ژیانگ یونهان و ژیانگ یونلین تصمیم گرفتند تا با تراشیدن شماره بچه ها به ترتیب به دنیا آمدنشان خیال معلم ها را از بابت تشخیص آنها راحت کنند، زیرا این بچه ها آنقدر شبیه یکدیگر هستند که حتی پدرشان هم نمی تواند آنها را از یکدیگر تشخیص دهد.

یا رسول الله ص

هوشی ایرانی ها در مقایسه با سایر کشورها و تاثیر فرار مغزها

 میانگین ضریب هوشی در آمریکا و انگلستان حدود ۱۰۰ است؛ این عدد برای شهروندان ژاپنی، چینی، کره‌ای، هنگ کنگی و تایوانی ۱۰۵ و برای ترکیه، کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بین ۷۸ و ۹۰ و برای کشورهای آفریقایی پایین‌تر از صحرای آفریقا بین ۶۵ تا ۷۵ است.

در این میان کشور ما ایران با ضریب هوشی متوسط ۸۴ رتبه ۹۷ را بین ۱۸۵ کشور جهان داراست.

هنگامی که صحبت از تفاوت ضریب هوشی بین دو فرد می‌شود تفاوت‌های ژنتیکی، تفاوت‌های محیط فیزیکی، تفاوت‌های محیط روانی و تفاوت‌های آموزشی به خصوص در دوران کودکی می‌تواند توجیه کننده تفاوت ضریب هوشی باشد، اما هنگامی که با تفاوت میانگین ضریب هوشی میان دو کشور یا دو‌نژاد مواجه می‌شویم قایل شدن به تفاوت ژنتیکی، به نوعی به معنای وجود‌نژاد بر‌تر (ژن بر‌تر) است.


 عوامل محیطی متعددی روی ضریب هوشی تأثیر می‌گذارد، وضعیت تغذیه‌ای به خصوص در دوران کودکی، استرس‌ها و تروماهای روانی، فقر عاطفی و ارتباطی و کمیت و کیفیت تحصیلات همگی بر ضریب هوشی تأثیر می‌گذارند؛ 

مهاجرت نخبگان و ضریب هوشی :

مهاجرت انتخابی نخبگان اثری مخرب بر توسعه ملل می‌گذارد؛ بلکه در دراز مدت، ذخیره ژنتیکی کشور را نیز فقیر‌تر می‌کند و در نسل‌های آتی، روند انتقال ضرایب بالای هوشی به «نسل‌های آینده» با اختلال مواجه می‌شود.

 در مورد کشور اسکاتلند طی بیش از نیم قرن به دقت مطالعه شده است؛ درصد متوسط مهاجرت سالانه تحصیل کردگان دانشگاهی از اسکاتلند به انگلستان ۱۷٫ ۲ درصد و ضریب هوشی متوسط این مهاجران ۱۰۸٫ ۱ است.

این موضوع سبب شده است که میانگین ضریب هوشی اسکاتلندی‌ها به طور متوسط در هر نسل یک امتیاز نسبت به نسل قبل کاهش پیدا کند و اسکاتلندی‌ها در اواسط قرن بیستم به کم‌هوش‌ترین ملت اروپایی (با میانگین ضریب هوشی ۹۷) تبدیل شدند؛ 

 ایران با ضریب مهاجرت ۱۵ درصد، رتبه اول را در میان ۶۱ کشور توسعه نیافته و در حال توسعه داراست و می‌توان تخمین زد که در طی سه دهه اخیر حداقل سه واحد از ضریب هوشی متوسط ایرانی‌ها صرفا به سبب مهاجرت کاهش پیدا کرده است.

مهاجرت نخبگان تنها سبب کاهش میانگین ضریب هوشی ملل نمی‌شود، بلکه این کشور‌ها را از نوابغ تهی می‌سازد؛ با نگاهی به فهرست اسامی افرادی مانند لئوناردو داوینچی (ضریب هوشی۲۲۰)، گوته (۲۱۰)، پاسکال (۱۹۵)، نیوتن (۱۹۰)، لاپلاس (۱۹۰)، ول‌تر (۱۹۰)، دکارت (۱۸۵)، گالیله (۱۸۵)، کانت (۱۷۵)، داروین (۱۶۵)، موزارت (۱۶۵)، بیل گیتس (۱۶۰)، کوپرنیک (۱۶۰) و اینشتین (۱۶۰) به‌سادگی درمی‌یابیم که توسعه دانش بشر در طول تاریخ بیش از هر چیز مرهون افراد نابغه است.

ادامه نوشته

کوچکترین مدرسه جهان چینی شد

دانش‌آموزی در روستای باوشانگ در شمال چین پس از اینکه بیماری ایدزش تشخیص داده شد، از مدرسه بچه‌های معمولی رانده شد.یآئو لیانگ (به معنی درخشش کوچک) کودک یتیمی ناقل ویروس HIV است که به تنهایی در مدرسه‌ای ویژه در روستای بوآشان در شمال چین در استان لیائونینگ درس می‌خواند.نگ لیجونگ که معلم است، برای اینکه هر روز به این مدرسه آمده و به تنها دانش‌آموزش درس بدهد، ۲۰ کیلومتر را با دوچرخه طی می‌کند.شورای روستا این اتاق را طی هشت سال گذشته در اختیار ژیآئو لیانگ قرار داده تا در آن درس بخواند. پیش از این مدرسه کالو در ایران با چهار دانش اموز کوچکترین مدرسه جهان بوده است .    

بهترین مدرسه دنیا

پیشنهاد بدهید پول بگیرید

معلمان می توانند پیشنهاد های خودرا در خصوص امور آموزشی و پرورشی و تربیتی جهت اجراییشدن در سطح منطقه استان یا کشور تهیه کنندوآن را ارائه دهند. این پیشنهاد ها  در سامانه WWW.PISHNAHAD.MEDU.IR باید ثبت شوند و بعد از بررسی  چنانچه تصویب شوند قابلیت محاسبه حق الزحمه را خواهند داشت .پیشنهادهایی که به تأیید کمیته کارشناسی و کمیته تحول اداری (در سطح شهرستان/منطقه) یا کمیسیون تحول اداری (در سطح اداره کل آموزش و پرورش استان) یا شورای تحول مرکزی وزارت رسیده و بر اساس نظر کمیته/ کمیسیون/ شورا موافقت اجرای طرح را کسب و به اجرا درآمده باشد، پس از اجرای پیشنهاد و کسب نتایج موردنظر به ترتیب در سطح منطقه/ شهرستان حداکثر تا مبلغ یک میلیون ریال، در سطح استان حداکثر تا مبلغ یک میلیون و 500 هزار ریال و در سطح کشور حداکثر تا مبلغ 4 میلیون ریال پاداش براساس امتیازات مکتسبه تعلق خواهد گرفت.به هر پیشنهاد فقط یکبار و در یکی از سطوح سازمانی (که به اجرا درآمده است) پاداش تعلق می‌گیرد؛ این پاداش در بالاترین سطح مورد تأیید قابل پرداخت است؛ به پیشنهادهایی که در سطح مدارس به اجرا درمی‌آیند و قابلیت تسری و اجرا در سایر مدارس را ندارد، پاداشی تعلق نمی‌گیرد.

چالش بی موقع مجلس و دولت

چالش بي‌موقع دولت و مجلس
زمان مناسبي براي تصميم‌گيري درباره تعطيلي پنج‍شنبه‌ها نيست
رسول پاپايي/ روزنامه اعتماد /یکشنبه 19شهریور 

حاجي‌بابايي مي‌گويد: «از ابتداي امسال مدارس پنجشنبه‌ها تعطيل هستند.
 كميسيون آموزش مجلس هم مي‌گويد، با يك طرح دوفوريتي عزمش را جزم كرده تا اين تعطيلي را لغو كند و آب پاكي روي دست وزير بريزد.
 تعطيلي مدارس در پنجشنبه‌ها،  نخستين گام عملي جهت اجرايي شدن ايده محمود احمدي‌نژاد براي افزايش تعطيلات آخر هفته به دو روز قلمداد شد و با پيوستن دانشگاه آزاد به اين طرح و اعلام تعطيلي پنجشنبه‌ها در اين دانشگاه دامنه تعطيلي كشور در روزهاي پنجشنبه آرام‌آرام در حال گسترش است.

دولت هم با توجه ويژه و مثبت به تعطيلي پنجشنبه‌ها نگاه كرده است و تصويب كرد كه كاركنان زن شاغل در دستگاه‌هاي اجرايي اگر فرزند زير هفت سال يا دانش‌آموز دوره ابتدايي دارند مي‌توانند ساعات كاري روز پنجشنبه را در روز‌هاي ديگر هفته يا از طريق دوركاري انجام دهند.

موافقان دليل آوردند كه اين طرح به بهبود شرايط عاطفي خانواده‌ها و گرم شدن كانون خانواده و كاهش مصرف انرژي و صرفه‌جويي در هزينه‌ها كمك مي‌كند و طولاني شدن حضور بچه‌ها در مدرسه به برپايي نماز جماعت در مدارس كمك مي‌كند.
مخالفان هم استدلال كردند سال گذشته كه مدارس پنجشنبه را تعطيل كردند، بسياري از اتفاقات بالا رخ نداد و درب مدارس به طور كامل در روز پنجشنبه به روي معلم و دانش‌آموز و اوليا بسته شد . تاكنون ارزيابي و پژوهشي درباره اثرات مثبت اجراي يك ساله تعطيلي پنجشنبه‌ها صورت نگرفته است .

  منتقدان به ويژه كميسيون آموزش مجلس هم نتواسته‌اند براساس يك مطالعه جامع و پژوهش تبعات منفي و زيانبار اين تعطيلي را بر آموزش و دانش‌آموزان و معلمان و خانواده‌ها مورد بررسي قرار دهند .

به نظر من پرداختن نمايندگان تنها چند هفته به بازگشايي مدارس به اين موضوع و سخن گفتن از يك طرح دوفوريتي در اين زمان كوتاه، نشان از عدم آشنايي با آموزش و پرورش دارد و براي اين كار بدترين زمان ممكن را انتخاب كرده‌اند. معلمان برنامه كاري خود را بر اساس اين تعطيلي تنظيم كرده و روزهاي كاري خود را به مدارس اعلام كرده اند.
به نظر من  اگر مخالفان بتوانند نظر و راي نماينده‌ها را به لغو اين تعطيلي جلب كنند، اتفاق مباركي براي نظام آموزشي رقم نزده‌اند و تنها بر بي‌نظمي و به‌هم‌ريختگي بيشتر مدارس در آغاز سال تحصيلي كمك كرده‌اند. احتمالا نمايندگان با توجه به اين موضوع به لغو تعطيلي راي نخواهند داد.

متن کامل را در ادمه مطلب بخوانید 

ادامه نوشته

ثبت نام یک گوسفند در مدرسه !!

آقا اجازه : بی تفاوت نبودن مردم به امور شهر وروستای خود وازاد بودنشان در اعتراض به نارسایی ها همیشه موجب بهبود شرایط زندگی بوده و باعث شده مسئولان هم مراقب تصمیمات واقداماتشان باشند .  خبر زیررا بخوانید :

در فرانسه و در شهر سن - نازر  مدیر یک دبستانبه دليل اينكه يكي از كلاس هاي مدرسه يك شاگرد كمتر از تعداد حد نصاب داشت كلاس را تعطيل كرد.  والدين دانش آموزان با توجه به ايكه سال تحصيلي چند روزي است آغاز شده و كودكان آنها بلاتكليف مانده بودند تصميم عجيبي گرفتند.    آنها در اعتراض به اين تصميم مدير مدرسه يك گوسفند سياه را تحت نام  "ونسان پ" به احترام نام  ونسان پيون وزير آموزش و پرورش  فرانسه در اين مدرسه ثبت نام كردند.  يكي از والدين مي گويد: در روز آغاز سال تحصيلي آنها كودكان ما را مانند گوسفندان مي شمارند. بنا براين ماهم تصميم گرفتيم يك گوسفند را مانند يك دانش آموز محسوب كرده و در مدرسه نام كنيم. به لطف  اين گوسفند تعداد شاگردان مدرسه از نصاب 287 دانش آموز فراتر رفته و كلاس ديگري بايد ايجاد شود. اكنون مدير مدرسه كمبود بودجه را براي گشودن كلاس بهانه كرده و قصد بازگشايي آن را ندارد. والدين با توجه به اينكه "ونسان پ" هم نام وزيرآموزش و پرورش در اين مدرسه ثبت نام كرده اميدوارند او از خود حركتي نشان داده و دستور گشودن كلاس را بدهد. 

منبع : جام جم

اندر احوالات نظام 633

این مطلب را در وبلاگ یاد مهر دیدم . مناسب دیدم شما هم بخوانید  تا با این گفته ی وزیر مقایسه اش کنید ."تمام امور مربوط به طرح 6-3-3 برنامه ریزی شده است ! "

دیشب همکارم خانم سعیدی زنگ زد تا به قول خودش ، با من درددل کنه . خانم سعیدی 20 سال سابقه ی تدریس در رشته ی احتماعی داره ، اما امسال به جای تدریس ِدروسِ تاریخ و جغرافی و اجتماعی ، باید بره به کلاس پنجمی ها درس بده ، مشکل خانم سعیدی اینه که ریاضیش خیلی خیلی ضعیفه ! خودش می گه "من هیچ وقت با بچه های خودم نتونستم ریاضی کار کنم ، حالا چطور می خوام به پنجمی ها ریاضی درس بدم ، اونم وقتی که هیچ آشنایی با کتابهای دوره ی ابتدایی ندارم و نمی دونم تو 4 سال قبل چی خوندند ؟ مشکل من فقط ریاضی نیست ، علوم رو هم نمی تونم درس بدم . این هفته برامون یک دوره ی روش تدریس به صورت فشرده گذاشتند . مدرّس کتاب علوم تو این فرصت محدود ، فقط تونست 12 صفحه از کتاب رو به ما درس بده . مسئول آموزش می گه باید این وضع رو سه سال تحمل کنید ، هر کی ناراحته یا مرخصی بدون حقوق بگیره یا اینکه خودشو بازنشسته کنه ! ما معلمها به جهنم ! کاش لااقل دلشون برای دانش اموزانی می سوخت که این سه سال باید زیر دست معلمهای دوره ی راهنمایی درس بخونند ." خانم سعیدی می گفت مسئول آموزش ، یک برگه گذاشت جلومون و گفت باید همه تون بنویسید ما به میل خودمون می خوایم بریم مقطع ابتدایی . به خاطر اعتراض معلمها ، مسئول آموزش مجبور شد از خیر امضا گرفتن بگذره .

حال من !

اول مهر و  باربی که مسلمان شده

سرویس معلمان روستایی را جدی بگیریم

رفت وامد معلمان روستایی و امنیت سرویس ایاب و ذهابشان همچنان از دغدغه ها می باشد . تصویر زیر صحنه تصادف معلمان دامغانی است که متاسفانه بر اثر ان چهار معلم فرهیخته جان خود را از دست داده اند . به علت عدم پردخت حق ایاب و ذهاب و نبودن سرویس های مناسب  همه ساله معلمان روستایی از وسیله نقلیه شخصی به صورت نوبتی استفاده می کنند .

بدون شرح

حدود ۲۰ درصد دختران دانش آموز تجربه استعمال دخانیات دارند

خدیجه محصلی کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت گزارشی از وضعییت استعمال دخانیات در بین نو جوانان داده و گفته :    در بین نوجوانان دنیا، مصرف دخانیات در بین دختران 15 ـ 13 سال  در حال افزایش است و اختلاف میزان مصرف در بین دختران و پسران کاهش یافته است. در بعضی از کشورها دختران بیشتر از پسران دخانیات مصرف می‌کنند.در مدیترانه 19.5 درصد در جمهوری اسلامی ایران، 22.4 درصد در سومالی، 26.8 درصد در سوریه، 27.7 درصد در فلسطین و 54.1 درصد در لبنان رسیده است.محصلی گفت: 

حقوق معلمان و چند نکته !!

رسول پاپایی / روزنامه آرمان پنج شنبه 2 شهریور 91 

 انتظار 5ماهه معلمان و تاخیرمعنادار وزارت درخصوص میزان افزایش سنواتی به ایان رسید .اما معلمان مشاهده کردند ، خبری از افزایش 15درصدی نیست‌ و، آن چه نصیبشان شده کاهش حقوق و در خوشبینانه‌ترین حالت‌ها افزایش حقوقی 5درصدی بوده است‌.

 مسئولان توضیح شفاف وقانون‌مندی در باره آن چه بر سر افزایش حقوق‌ها آمده نمی‌دهند‌. در این مورد بیان چند نکته را لازم می‌دانم‌:

 اول‌: براساس مواد 64 و 25قانون مدیریت دولت موظف است حقوق کارمندان و بازنشسته‌ها را با توجه به شاخص هزینه‌های زندگی و همسان با نرخ تورم در لایحه بودجه پیش‌بینی کند.اما دولت از افزایش سنواتی 15درصدی حقوق‌ها خبر داد‌. و شکاف بین حقوق‌ها و تورم را باقی گذاشت‌.

دوم‌:  حاجی بابایی زمان نمایندگی مجلس به گواه نطق‌ها و مصاحبه‌های آن دوران از مدافعان افزایش حقوق معلمان بوده است و وزرای وقت آموزش و پرورش را مسئول نابسامانی وضعیت معیشتی معلمان می‌دانست‌. انتظار معلمان از وزیرشان این است که در این شرایط مانع کاهش حقوق‌ها شود .
 سوم‌:  سیاست‌ها در رابطه با چگونگی محاسبه کاهش یا افزایش حقوق‌ها از شفافیت کافی برخوردار نیست . در تعطیلات نوروز ودرتاریخ6/1/91دولت تصمیم به کاهش حقوق‌ها گرفت  فوق‌العاده بدی آب وهوا را لغو کرد.
 چهارم‌: دولت توضیح داده است: متأسفانه مدیران با یک تفسیر  غلط حق جذب فوق‌العاده بدی آب و هوا را در اکثرشهرها  حتی مناطق‌شمالی پرداخت کردندکه این خلاف قانون است. 
پنجم‌: افزایش حقوق‌های دیماه چه براساس تفسیر نادرست و غلط برخی مدیران بوده و چه ناشی از سیاست‌های دولت در بحث پرداخت حقوق کارمندان باشد،  دخل وخرج‌ها براساس آن تنظیم شده است و کاهش آن بر زندگی کارمند جماعت تاثیر معکوس دارد.
راهکار دولت برای حل این مهم منحصر به فرد است: برای حل این مشکل، یک راه این بود که، پرداخت فوق‌العاده بدی آب و هوا در مناطق غیرتعریف شده متوقف شود، 

راه دیگر این بود که، ادامه پیدا کند‌. اما قرار شد آن پرداخت‌های غیرحق،با افزایش 15 درصدی حقوق در سال‌جاری در واقع به نوعی تهاتر و تسویه شود. 

ششم‌:  استناد به مصوبه 14/1/74یعنی 17سال قبل درخصوص جدول مناطق بد آب وهوا چه توجیهی دارد؟ سال‌ها از حضور پدیده مخرب و آلوده ریزگردها و بد آب وهواشدن بخش‌های وسیعی از کشور و طولانی شدن خشکسالی در چندین استان می‌گذرد آیا در این تهاتر حضور ریز گرد‌ها رعایت شده است‌؟  آیا مناطقی مثل بوشهر، شوش دانیال، خوزستان و... باگرمای طاقت فرسا و مهمان ناخوانده‌ای به‌نام ریزگرد مناطق خوش و آب هوا هستندومدیران در تشخیص آب وهوا دچار سوءتعبیر و تفسیر غلط شده‌اند؟

حق بدی آب و هوا به معلمان تهرانی که بدی آب وهوای شهرشان در جهان زبانزد هست چه می‌شود. و چرا به‌رغم بالا بودن هزینه‌های زندگی در این شهر هیچ تلاش و تهاتری برای پرداخت حق بدی آب وهوا به آنان نمی‌شود‌؟ ........

متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید

http://armandaily.ir/?NPN_Id=99&pageno=4

ادامه نوشته