فقط برکناری به معلم ها خدمت نمی کند

نورالله حیدری، نماینده مردم اردل و فارسان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به پیگیری مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان از سوی مجلس اظهار داشت: قرار بود در جلسه عصر دیروز کمیسیون وزیر آموزش و پرورش حضور یافته و در این رابطه پاسخ دهد، اما به خاطر کاری که برایش پیش آمد حضور نیافت؛ اما در تماس تلفنی به بنده قول داد که تا پیش از 12 آذر کار را یکسره کرده و مدیر عامل صندوق را برکنار می‌کند.

وی افزود: در صورتی که این وعده وزیر محقق نشود، سؤال بنده از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود.

حیدری با اشاره به دلایل اصرار نمایندگان بر عزل مدیرعامل ذخیره فرهنگیان گفت: حدود 7 الی 8 ماه پیش، حدود 45 نفر از نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش خواستیم تا آقای شایسته‌نیا را از مدیرعاملی این صندوق برکنار کند، اما متأسفانه وزیر تاکنون تعلل کرده و این اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: خوشبینانه‌ترین احتمال راجع به آقای شایسته‌نیا این است که وی دارای سوء مدیریت است، یعنی در عین حال که مشغله‌های فراوانی دارد، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان نیز هست؛ این در حالی است که این صندوق تعداد قابل‌توجهی شرکت و بانک وابسته از جمله «بانک سرمایه» را دارد، اما وی اصرار دارد که یک تنه در تمام این مسئولیت‌ها حضور داشته باشد.

* کارشکنی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در مسیر بازرسی نهادهای نظارتی

وی عنوان کرد: کثرت عضویت در هیئت‌ مدیره‌های مختلف با حق‌الزحمه و پاداش‌های قابل تأمل، عدم ایفای هیچ‌گونه نقشی توسط اعضای صندوق ذخیره برای انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل، نارضایتی اعضا از عملکرد صندوق و عدم همکاری و حتی کارشکنی شایسته‌نیا در مسیر بازرسی‌های مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور از مهمترین دلایل اصرار ما بر عزل وی است.

حیدری افزود: کارشکنی‌های وی به گونه‌ای است که تلاش می‌کند با برخی صحنه‌سازی‌ها و روابط خاص مانع ارائه یک گزارش شفاف از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان شود؛ همچنین زیان‌ده بودن برخی شرکت‌هایی که وی در زیرمجموعه صندوق تأسیس کرده است، از دیگر دلایل ضرورت برکناری اوست؛ بنابراین سوءمدیریت وی محرز است و باید ضمن برکناری، در قبال عملکرد خود نیز پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پس از حدود سه سال پیگیری به این نتیجه رسیده‌ایم که هیچ راهی جز تغییر مدیرعامل صندوق نیست و وی جو خفقان خاصی را نیز درست کرده است که اجازه صحبت را به کسی نمی‌دهد؛ به گونه‌ای که در مواردی افرادی که با ما همکاری داشته‌اند، توسط وی برکنار شده‌اند.

حق‌الزحمه و اضافه‌کار کارکنان بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش،

جزئیات سقف حق‌الزحمه و اضافه‌کار کارکنان بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، برای سال تحصیلی 91 ـ 1390 اعلام شد.

  بر این اساس، میزان حق‌الزحمه و اضافه کار «مدیران» نوبت اول دبستان‌های درجه 1 و 2 تا 10 ساعت، درجه 3 تا 12 ساعت، درجه 4 و 5 تا 14 ساعت و مدیران نوبت دوم دبستان‌های درجه 1 و 2 تا 16 ساعت، درجه 3 تا 18 ساعت و درجه 4 و 5 تا 20 ساعت تعیین شده است.

 همچنین، حق‌الزحمه و اضافه کار «مدیران» نوبت اول مدارس راهنمایی درجه 1 و 2 تا 23 ساعت، درجه 3 و بالاتر تا 25 ساعت و مدیران نوبت دوم مدارس راهنمایی درجه 1 و 2 تا 33 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 35 ساعت تعیین شده است.

حق‌الزحمه و اضافه کار «مدیران» نوبت اول دبیرستان‌های متوسطه نظری درجه 1 و 2 تا 28 ساعت، درجه 3 و بالاتر تا 30 ساعت، نوبت دوم دبیرستان‌های متوسطه نظری درجه 1 و 2 تا 38 ساعت، درجه 3 و بالاتر تا 40 ساعت،

مدیران نوبت اول هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی درجه 1 و 2 تا 50 ساعت و درجه 3 تا بالاتر تا 60 ساعت

 مدیران نوبت دوم هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی درجه 1 و 2 تا 60 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 70 ساعت اعلام شده است.
 
* حق‌الزحمه و اضافه کار "مراقبان سلامت، سرایداران و خدمتگزاران"

 حق‌الزحمه و اضافه کار «مراقبان سلامت» در تمام دبستان‌ها تا 20 ساعت، مدارس راهنمایی تا 25 ساعت، دبیرستان‌های متوسطه نظری تا 25 ساعت و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی تا 20 ساعت تعیین شده است.

حق‌الزحمه و اضافه کار «سرپرستان شبانه‌روزی و سرپرستان بخش» در مدارس راهنمایی درجه 1 و 2 تا 40 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 45 ساعت، دبیرستان‌های متوسطه نظری درجه 1 و 2 تا 45 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 50 ساعت و در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی درجه 1 و 2 تا 45 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 50 ساعت اعلام شده است.

 حق‌الزحمه و اضافه کار «سرایداران» دبستان‌های درجه 1 و 2 تا 80 ساعت

دبستان‌های درجه 3، 4، 5، مدارس راهنمایی درجه 1، 2، 3 و بالاتر و مدارس متوسطه نظری درجه 1، 2، 3 و بالاتر هرکدام 90 ساعت  در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مجتمع‌های آموزشی و پرورشی درجه 1، 2، 3 و بالاتر هرکدام تا 100 ساعت خواهد بود.

 حق‌الزحمه و اضافه کار «خدمتگزاران و سایر عوامل» در نوبت اول دبستان‌های درجه 1 و 2، 80 ساعت، دبستان‌های درجه 3، 4 و 5، نوبت اول تمام مدارس راهنمایی و نوبت اول تمام دبیرستان‌های متوسطه نظری تا 90 ساعت و در نوبت اول تمام مجتمع‌های آموزشی و پرورشی، هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش تا 100 ساعت در نظر گرفته شده است.

حق‌الزحمه و اضافه کار این نیروها در نوبت دوم دبستان‌های درجه 1 و 2 تا 55 ساعت، درجه 3 تا 60 ساعت، درجه 4 و 5 تا 65 ساعت، مدارس راهنمایی درجه 1 و 2 تا 70 ساعت، درجه 3 و بالاتر تا 75 ساعت، متوسطه نظری درجه 1 و 2 تا 75 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 80 ساعت و در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، کاردانش، مجتمع‌های آموزشی و پرورشی درجه 1 و 2 تا 80 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 85 ساعت تعیین شده است.

* حق‌الزحمه و اضافه کار مدیران مدارس "شبانه‌روزی"
 
حق‌الزحمه و اضافه کار «مدیران مدارس شبانه‌روزی» در مدارس راهنمایی درجه 1 و 2 تا 40 ساعت، درجه 3 و بالاتر تا 50 ساعت، دبیرستان‌های متوسطه درجه 1 و 2 تا 50 ساعت، درجه 3 و بالاتر تا 60 ساعت، مدیران هنرستان‌های شبانه‌روزی درجه 1 و 2 تا 60 ساعت و درجه 3 و بالاتر تا 70 ساعت تعیین شده است.

* رؤسا و معاونان مدارس استثنایی، 20 درصد بیش از مدارس عادی اضافه‌کار می‌گیرند
 
مدیران و معاونان واحدهای آموزشی که علاوه بر نوبت اول در نوبت دوم نیز در سمت‌های مذکور مشغول انجام وظیفه باشند، بابت نوبت اول اضافه کار تعلق نمی‌گیرد؛ همچنین حق‌الزحمه و اضافه کار معاونان واحدهای آموزشی به مأخذ 80 درصد اضافه کار رؤسای واحدهای آموزشی ذی‌ربط محاسبه می‌شود.

حق‌الزحمه و اضافه کار «معاون آموزگار و معاون دبیر» آموزشگاه‌های تحت پوشش مجتمع‌های درجه «1و2» و «3 به بالا» نیز به ترتیب تا 22 و 24 ساعت قابل پرداخت خواهد بود.

همچنین، به اضافه‌ کار «سرایداران واحدهای آموزشی دو نوبته» در صورتی که علاوه بر ساعت موظف امور مربوطه نوبت دوم را نیز عهده‌دار باشند، تا 20 ساعت اضافه خواهد شد.

حق‌الزحمه و اضافه کار «رؤسا و معاونان مدارس استثنایی» نیز با 20 درصد رشد قابل پرداخت است.

* حق‌الزحمه و اضافه کار عوامل اجرایی مدارس قرآنی و کارکنان مجتمع‌های ورزشی
 
در هنرستان‌هایی که در نوبت دوم از «تکمیل ظرفیت» استفاده می‌شود، به اضافه کار مدیران و معاونان تا 50 ساعت اضافه خواهد شد؛ همچنین حق‌الزحمه و اضافه کار مدیر آزمایشگاه مرکزی و پژوهشسرای دانش‌آموزی در مناطق درجه 2 و 1 تا 25 ساعت، درجه 4 و 3 تا 20 ساعت و درجه 6 و 5 تا 15 ساعت قابل پرداخت است و حق‌الزحمه و اضافه کار «کارکنان مجتمع‌های ورزشی» نیز متناسب با درجه‌بندی تا 40 ساعت قابل پرداخت خواهد بود.

پرداخت حق‌الزحمه و اضافه کار «عوامل اجرایی مدارس قرآنی» نیز که خارج از ساعت موظف، انجام وظیفه می‌کنند، براساس دستورالعمل مربوطه خواهد بود.

بر اساس مصوبات دوم آذر 88  و 14 دی‌ماه 88 شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، حق‌الزحمه نوبت دوم رؤسا و معاونین واحدهای آموزشی که علاوه بر نوبت اول، در نوبت دوم نیز به موجب «ابلاغ رسمی و به طور تمام وقت» مشاغل مذکور را عهده‌دار هستند، به میزان دو برابر امتیازات جدول امتیاز فوق‌العاده مدیریت و معاونت واحدهای آموزشی قابل پرداخت است. 
 
* پرداخت اضافه‌کار ساعتی تنها در خارج از ساعت اداری مجاز است
 
متصدیان پست‌های انباردار، سایت رایانه، نگهداری تأسیسات، عوامل مالی و خدماتی با رعایت ضوابط و درجه‌بندی واحدهای آموزشی جزء «سایر عوامل» محسوب می‌‌شوند؛ همچنین، این ضوابط صرفاً در مورد «کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی» قابل اجراست. 
براساس ماده 2 بند الف دستورالعمل 21 اردیبهشت 88 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، مجموع مبلغ اضافه کار و حق‌التدریس پرداختی به کارمند در یک‌ماه نباید از حداکثر 50 درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر وی تجاوز کند؛ علاوه بر این، پرداخت حق‌الزحمه و اضافه کار مشمولان این ضوابط تا سقف اعتبارات ابلاغی سهم هر استان مجاز است. 
 این ضوابط از اول مهرماه 90 قابل اجراست؛ همچنین، براساس ماده 99 قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت اضافه کار ساعتی تنها در قبال انجام کار اضافی در خارج از ساعات اداری حداکثر تا سقف جدول تعیین‌شده مجاز خواهد بود.
این بخشنامه آبان ماه امسال از سوی وحید کیارشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شده است.

منبع : توانا

گواهینامه طناورز ی شرط ورود به راهنمایی می شود

خبرگزاری فارس: قوانین جدید برای ورود دانش‌آموزان به مقطع راهنمایی/یادگیری اجباری شنا و طناب‌زنی

قائم مقام وزیر و رئیس مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش :

 رشته «طناورز» (طناب‌زنی و حرکات ورزشی) در پایه چهارم دبستان در سال تحصیلی جاری اظهار داشت: این رشته امسال به طور 100درصد و با پوشش سراسری در پایه چهارم دبستان آموزش داده می‌شود. در این رشته نیز مانند آموزش شنای پایه سوم به دانش‌آموزان «گواهینامه» اعطا می‌شود، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا برای سال آینده مصوبه‌ای را از شورای عالی آموزش و پرورش بگیریم تا براساس آن، تنها دانش‌آموزانی از پایه پنجم به دوره‌های بالاتر راه یابند که گواهینامه‌های آموزش شنا و طناب‌زنی را داشته باشند.


دفاع از تفتیش کیف ها برای پیدا کردن موبایل در مدرسه

خبرگزاری فارس: بلوتوث و پیام کوتاه مشق شب دانش‌آموزان/ردپای همکلاسی ناباب در مدارسخبرگزاری فارس: بلوتوث و پیام کوتاه مشق شب دانش‌آموزان/ردپای همکلاسی ناباب در مدارس

علی کریمی فیروزجایی،  رئیس کمیته آموزش و پرورش:

تمام تکنولوژی‌های جدید از جمله تلفن همراه برای رفع نیازهای افراد طراحی و تولید شده است، اما در حال حاضر باید شرایط را بررسی و سبک و سنگین کنیم که آیا ضرورتی وجود دارد که یک دانش‌آموز در زندگی شخصی و برای رفع نیازهایش از تلفن همراه استفاده کند یا خیر.

 سؤالی که وجود دارد این است که تلفن همراه چقدر برای دستیابی به این هدف دانش‌آموز مفید و ضروری است؟ از سوی دیگر این پرسش نیز وجود دارد که تهدیدها و آسیب‌های تلفن همراه برای یک دانش‌آموز چه میزان است؟

 بر این اساس، با سبک و سنگین کردن شرایط، به ضرورت وجود مقررات فعلی در رابطه با ممنوعیت ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به مدارس پی می‌بریم که یکی از مقررات مناسب در نظام تعلیم و تربیت است، هر چند ممکن است در اجرای آن مشکلات و چالش‌هایی مانند مقاومت دانش‌آموزان وجود داشته باشد.


* آوردن تلفن همراه به مدرسه کدام نیاز دانش‌آموزان را برآورده می‌کند؟

به همراه داشتن و استفاده از تلفن همراه در محیط مدارس موجب اختلال در تمرکز ذهنی دانش‌آموزان می‌شود، چرا که فرآیند یادگیری و یاددهی نیازمند وجود یک فضای آرام و ساکت و تمرکز ذهنی کافی است؛ علاوه بر آن، امروز برخی تهدیدها و تبعات اجتماعی و فرهنگی نیز بر تلفن همراه مترتب است، به گونه‌ای که اکثریت بالایی از افراد، با توجه به وجود امکاناتی مانند بلوتوث و پیام کوتاه از موبایل استفاده‌های غیرتربیتی می‌کنند، بنابراین با توجه به این تهدیدها، بردن تلفن همراه به محیط آموزشی و کلاس درس به صلاح دانش‌آموزان نیست.  مدافعان این ایده باید پاسخ دهند که بردن تلفن همراه به محیط آموزشی چقدر برای دانش‌آموزان مفید است و کدام نیاز یا هدف آموزشی آنها را برطرف می‌کند؟ لذا مدیران مدارس برای اجرای بهتر این آئین‌نامه که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، اقدام جدی کنند.
هیچ‌کس مدافع تفتیش وسایل دانش‌آموزان در محیط مدرسه نیست، اظهار می‌دارد: در عین حال، اگر برای مدیر مدرسه محرز شود که تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به محیط مدرسه وارد شده است، باید به شیوه مناسبی از این کار جلوگیری شود.


زندگی

و زندگی آن‌قدر کوچک شد

تا

در چاله‌ای که بارها از آن پریده بودیم

افتادیم.


گروس عبدالملکیان

پيش از چشمان تو تاريخى نبود


 در ژنو
 از ساعتهايشان‏
          به شگفت نمی آمدم‏
          - هر چند از الماس گران بودند -
                      و از شعارى كه می گفت:
                                 ما زمان را می سازيم.
                               دلبرم!
            ساعت‏سازان چه می دانند
               اين تنها چشمان تواند
              كه وقت را می سازند

             و طرح زمان را می ريزند...

نزار قبانی

30000معلم بازنشسته  8 ماه است حقوق نگرفته اند :

رسانه ها به نقل از عباسپور رئیس کمیسیون اموزش مجلس نوشتند که "30هزار معلم باز نشسته 8ماه است که حقوق نگرفته اند" : آموزش و پرورش نسبت به این خبر واکنش نشان داده و در پاسخ نوشته است :

*در سال 1390 آموزش و پرورش 12360 نفر نیروی بازنشسته داشته است لذا اعلام عدد 30 هزار بازنشسته توسط وی بشدت تکذیب می شود.

  *وزارت آموزش و پرورش در سال 89 بر اساس بخشنامه هاي به شماره 555588/200 مورخ 27/10/89 و 50795/200 مورخ 5/10/89 كه به كليه دستگاه هاي دولتي ابلاغ شده است نسبت به اعطاي رتبه هاي شغلي ارشد ، خبره و عالي اقدام نموده تا بخشي از مشكلات معيشتي فرهنگيان عزيز مرتفع شود .

و صدور احكام كارگزيني بر مبناي قوانين و دستورات مربوطه صادر و هماهنگی با دستگاه هاي ذيربط انجام شده است .

*- در بین 12360 فرهنگی بازنشسته در سال1390، فقط 3311 نفر از ایشان مشمول رتبه عالی می گردند لذا آمار اعلام شده توسط آقای عباسپور به یک دهم کاهش یافته و این مطلب ایشان نیز تکذیب می گردد.

*- مبلغ ریالی افزایش یافته برای احراز رتبه عالی برای فرهنگیان عزیز در قبل از بازنشستگی حدود 35 هزار تومان می باشد و اعلام عدد 80 هزارتومان از طرف دکتر عباسپور تکذیب می گردد.

*- از بین 12360 فرهنگی بازنشسته در سال 1390 کمتر از 600نفر قبل از مهر ماه و مابقی از ابتدای مهر ماه سال 1390 بازنشسته شده اند لذا بیشتر از 11800 نفر از فرهنگیان عزیز بازنشسته از ابتدای مهر ماه 1390 بازنشسته و تا پایان شهریور ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نموده اند و صرفا حقوق یک ماه ( مهر ماه) را دریافت ننموده اند که به زودی دریافت خواهند نمود بنابر این اعلام 8 ماه عدم دریافت حقوق از طرف وی تکذیب می گردد.

  *وزارت آموزش و پرورش بر اساس بخشنامه هاي به شماره 555588/200 مورخ 27/10/89 و 50795/200 مورخ 5/10/89 که به کلیه دستگاه ها ابلاغ شده مطابق قانون اقدام نموده و در حال حاضر هم هماهنگی لازم بین مسئولین ذیربط وجود دارد که مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری و دستور رئیس جمهور محترم و معاونت محترم نیروی انسانی ریاست جمهور ی اقدام شده است لذا اعلام مطلب دکتر عباسپور تحت عنوان " اقدامات اشتباه و نسنجیده مسئولان آموزش و پرورش " بشدت تکذیب می شود.


قتل در هنرستان !!

خبر های ناگوار اموزش و پورش تمامی ندارد بعد از حادثه دلخراش مرگ دانش موزان خوابگاه چابهار و گاز گرفتگی دنش آموزان دختر در کرمانشاه  خبر می رسد که :

  دراستان کردستان و هنرستان خوارزمی شهر کامیاران  یک دانش موز کشته شده است .حسینی، نماینده مردم غروه در مجلس این خبر را داده و گفته در هفته گذشته دو دانش‌آ‌موز در هنرستان خوارزمی کامیاران با هم زد و خورد داشتند که شدت این زد و خورد به حدی بوده که "پیام قمری" از ناحیه سر زخمی و جان سپرد.

وی علت وقوع چنین حوادثی را نابسامانی در مدیریت استانی آموزش و پرورش دانست و گفت: از مدت‌ها پیش نسبت به نبود مدیریت مناسب مدیران استانی آموزش و پرورش تذکراتی داده شده بود اما هیچ‌گاه این موارد پیگیری نشد و در نهایت این وضعیت منجر به بروز حوادثی از جمله قتل دانش‌آموزی در شهر کامیاران شد.

حسینی از وزیر آموزش و پرورش خواست پاسخ‌گوی این فاجعه باشد.

پاسخ رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش

1-    دانشگاه ویژه فرهنگیان مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و فقط از طریق آزمون سراسری دانشجو می پذیرد، ازسوی دیگر دانشگاه مذکور صرفاً در مقطع کارشناسی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام خواهد کرد.
ثانیاً: آزمون سراسری برای پذیرش دانشگاه فوق توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام خواهد شد.
 ثالثاً: وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه دخالتی در آزمون پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان ندارد.
2-    دانشگاه تربیت معلم موصوف به خبر مذکور وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، و با دانشگاه تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پروش ‌‌‍( دانشگاه فرهنگیان) تفاوت دارد.
3-     ثبت نام دوره دکترای ذکر شده در دانشگاه تربیت معلم و وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری صورت می گیرد و اعلام می دارد: اولاً پذیرش دانشجو در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری در چارچوب مقررات و پس از شرکت در آزمون و در قبال اخذ وجه انجام می شود و وزارت آموزش و پرورش نمی تواند شرایط پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها را تغییردهد.
ثانیاً: طبق اعلام و اطلاع رسانی انجام شده توسط وزارت علوم هر شخصی که واجد شرایط پذیرش باشد می تواند، اقدام نماید و وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت هزینه ادامه تحصیل در چنین شرایطی برای هیچ یک از فرهنگیان را به صورت عام یا خاص ندارد.
 ثالثاً: ظرف دو سال گذشته تاکنون، وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه شرایط خاص ادامه تحصیل برای هیچ کس قائل نشده و این گونه موارد به شدت تکذیب می گردد.
4-    در خبر مذکور اشاره به افرادی شده است که توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، به دانشگاه فرهنگیان معرفی شده اند. باعنایت به اینکه دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد معرفی افراد برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه فرهنگیان کلاً تکذیب می گردد و اگر منظور خبر معرفی افرادی از طرف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به دانشگاه تربیت معلم وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد باید گفت: هر شخصی که شرایط ثبت نام در دانشگاه مذکور را داشته و تمایل داشته باشد با هزینه شخصی ادامه تحصیل دهد، می تواند اقدام نماید و مختص به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و یا هر قسمت دیگری از آموزش و پرورش نیست . از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش پرداخت هزینه ادامه تحصیل هیچ شخصی را عهده دارنشده است و نخواهد شد.
حال با عنایت به پاسخ واضح و دقیق رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، و اعلام این مطلب که: وزیر آموزش و پرورش اولین روزهای آغاز خدمت خود در وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد هیچ یک از معاونین وزیر و مدیران کل در سراسر آموزش و پرورش نمی توانند همزمان مدیر بوده و دانشجوی دوره دکتری نیز باشند و بارها و بارها در جلسات مختلف با مدیران این موضوع راتاکید کرده اند.

دانشگاه فرهنگیان قبل از تاسیس، دانشجوی دکتری می پذیرد!

شیرزاد عبدالهی  در خبر انلاین به موضوع دانشگاه فرهنگیان پرداخته دربخش هایی از این یاداشت امده:

مقامات و مسئولان آموزش و پرورش برای ثبت نام در دوره دکترای پولی دانشگاه فرهنگیان، در صف ایستاده اند. در حالی که دانشگاه فرهنگیان هنوز مراحل تکوینی خود را می گذراند و ساختار آن شکل نگرفته است و به قول یک عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، نه به دار است و نه به بار است، عده زیادی از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش از معاون وزیر تا مدیر کل خود را آماده می کنند که از این دانشگاه در شرف تاسیس مدرک دکتری بگیرند و بر اساس قانون از تولید به مصرف، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شوند.

مدیران اجرایی آموزش و پرورش با یک تیر دو نشان می زنند؛ هم مدرک دکتری می گیرند که کلی به اعتبار به یک مقام اجرایی در سیستم اداری می افزاید و هم با عضویت در هیات علمی برای خود جایگاه آکادمیک و برای آینده شغلی با اعتبار دست و پا می کنند.

این روزها خیلی از مقامات در ساختمان های ستادی وزارت آموزش و پرورش مشغول تهیه رزومه تحصیلی و علمی خود هستند . تا هفته گذشته 35 نفر از مدیران ستادی وزارت داوطلب تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان شده اند و مدارک خود را ارسال کرده اند و تعداد داوطلبان همچنان در حال افزایش است. به این ترتیب دانشگاهی که قرار بود محلی برای دانش افزایی معلمان فوق دیپلم و دیپلم باشد در نخستین گام به منبع صدور مدرک دکتری برای مدیران ارشد وزارت تبدیل می شود.

در مورد هزینه تحصیلی هم پیشنهادهایی برای انداختن بارمالی آن به دوش آموزش و پرورش و در قالب اخذ تعهد خدمت پس از گرفتن مدرک، مطرح شده است. نکته جالب اینکه اغلب داوطلبان فاقد تجربه و سوابق آموزشی بوده و رشته تحصیلی آنها غیر مرتبط با آموزش و پرورش است. برخی از مدیران داوطلب تحصیلات تکمیلی، با 28- 29 سال سابقه خدمت در آستانه بازنشستگی به سر می برند و معلوم نیست که اخذ مدرک دکترای آنها به چه درد آموزش و پرورش می خورد؟

بیش از 45 هزار دبیر فوق لیسانس در بدنه آموزش و پرورش حضور دارند که معلوم نیست به چه دلیل از این رقابت دور نگهداشته شده اند. البته معلمان معمولا از وجود چنین امتیاز هایی با خبر نمی شوند. هر چند کل این طرح یعنی تربیت دانشجوی دوره دکتری با استفاده از اساتید یک دانشگاه دیگر ، توسط دانشگاهی که هنوز روی کاعذ است به اندازه کافی گویای جنبه غیر علمی و طنزآمیز این طرح است و بیشتر به یک رانت می ماند، اما اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم دبیران فوق لیسانس شاغل اولویت بیشتری برای استفاده از رانت ادامه تحصیل و عضویت در هیات علمی دانشگاه را دارند.



آموزش و پرورش نه تنها توانایی تاسیس و اداره دانشگاه را ندارد و اصولا تاسیس دانشگاه در حوزه وظایف این وزارتخانه نیست، حتی توان برگزاری کلاس های آموزش ضمن خدمت معلمان با کیفیت استاندارد را هم ندارد. این هشدار باید جدی گرفته شود که این دانشگاه فرهنگیان تبدیل به کارخانه تولید انبوه مدرک بدون رعایت موازین و استانداردهای علمی نشود و در مدت سه، چهار سال، آن 40درصد کارکنان فاقد مدرک کارشناسی وزارت آموزش و پرورش ، به دریافت مدرک بالاتر نایل شوند.

ارتقای مدرک تحصیلی کارکنان آموزش و پرورش زمانی مفید است که توام با ارتقای دانش آنها باشد و گرنه گرفتن مدرک فاقد استاندارد علمی، فقط باعث افزایش هزینه های پرسنلی خواهد شدبدون آنکه شاهد تغییری واقعی در مدارس باشیم. این اتفاق نشان می دهد که سوء استفاده از این مرکز دانشگاهی در عمل قابل کنترل نیست و این مرکز به ظاهر علمی از همان آغاز به منبعی برای تولید رانت مدرک برای مدیران تبدیل شده است.

متن کامل در ادامه مطلب

ادامه نوشته

افت تحصیلی آفت نظام آموزشی

رسول پاپايي/روزنامه اعتماد/یک شنبه 15 ابان 90

http://www.etemaad.ir/Released/90-08-15/279.htm


اول: بي‌مقدمه وزير آموزش و پرورش گفته است «افت 25درصدي تحصيلي در سال اول متوسطه را قبول ندارم» اين نخستين انكار وزير نيست او قبل از اين آمار بازماندگان از تحصيل، دانش‌آموزان معتاد، چندشغله بودن معلم‌ها و وجود تنبيه در مدارس را هم انكار كرده است» و قطعا اين آخرين تكذيب در آموزش و پرورش هم نخواهد بود.

دوم: نياز به تكذيب و تاييد افت تحصيلي نيست، همه مي‌دانند كه امروزه افت تحصيلي، در همه نظام‌هاي آموزشي وجود دارد و نگراني مهم دست‌اندركاران تعليم و تربيت و خانواده‌ها در همه نظام‌هاي آموزشي است و تعداد زيادي از دانش‌آموزان كشورهاي مختلف جهان با آن مواجهه هستند. برخي افت تحصيلي را صرفا در ميزان مردودي و شركت در امتحانات تجديدي خلاصه مي‌كنند، گروهي هم مي‌گويند: افت تحصيلي يعني، كاهش عملكرد تحصيلي دانش‌آموز از سطحي رضايت بخش به سطحي نامطلوب حتي اگر توقف پايه و تجديدي و مردودي نداشته باشد. يونسكو هم افت تحصيلي، را حاصل دو پديده ترك تحصيل و مردودي در نظام‌هاي آموزشي مي‌داند. عده‌يي هم فارغ از همه اينها اعتقاد دارند، اگر بين توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعاليت‌هاي درسي و آموزشي فاصله بيفتد افت تحصيلي اتفاق افتاده است. بنابر اين هر كدام از اين تعريف‌ها ملاك و معيار يك نظام آموزشي در مواجهه با چالش افت تحصيلي باشد درصد و نمودار آن را بالا يا پايين خواهد برد و عدد متغيري به دست خواهد آمد. پرسش اين است كه تعريف منتقدان و انكاركنندگان از افت تحصيلي در نظام آموزشي ما چيست؟ آيا مراد توقف و مردودي دانش‌آموزان است يا سطح پايين و بي‌كيفيت بودن آموزش‌ها در آموختن آنچه دانش‌آموزان براي يك «زندگي بهتر و ورود به اجتماع» نياز دارند منظور و مراد است؟

سوم: به راستي چرا افت تحصيلي نگران‌كننده است؟ چرا بودنش در يك نظام آموزشي چالش محسوب مي‌شود و مديران كه دوست دارند هميشه اخبار پيروزي‌ها و موفقيت‌هايشان در آموزش و پرورش به گوش جامعه برسد، تلاش مي‌كنند كه نشان دهند خبري از افت تحصيلي نيست؟ پاسخ ساده است. افت تحصيلي آفت هر نظام آموزشي است، سرمايه‌هاي انساني و منابع مالي را هدر مي‌دهد، آسيب‌هاي اجتماعي را به جامعه تحميل مي‌كند و از همه مهم‌تر فراواني آن مي‌تواند نشانه‌يي از محقق نشدن انتظارت آموزشي و شكست اهداف طراحي شده باشد. بد نيست بدانيم گفته مي‌شود در كشور ما افت تحصيلي در سال 380 تا 420 ميليارد تومان هزينه به نظام آموزشي تحميل مي‌كند.

چهارم: بايد گفت با وجود همه تاييد و تكذيب‌ها و با وجود همه تلاش‌ها افت تحصيلي وجود دارد. پژوهشگاه تعليم و تربيت تابستان اعلام كرده بود: هر سال 25درصد دانش‌آموزان پايه اول متوسطه مردود مي‌شوند. نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفته بود: «با وجود همه تلاش‌ها در دهه اخير و كاهش ميانگين افت تحصيلي در نظام آموزشي همچنان با مشكل افت تحصيلي مواجه هستيم.» او اضافه مي‌كند كه: «افت تحصيلي در اول ابتدايي، اول راهنمايي و اول متوسطه بيشتر از ساير پايه‌هاست.» رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هم گفته بود «مرودي بيش از يك چهارم دانش‌آموزان در سال اول دبيرستان آمار بسيار بدي است.»

پنجم: منتقدان آمار مي‌دهند، وزير هم مي‌گويد آمار منتقدان را قبول ندارد. او دليل خود را براي نپذيرفتن آمار منتقدان «غيرمستند» و «غيركارشناسي» بودن اين آمار‌ها مي‌داند. نبودن سامانه آماري دقيق و به روز از آنچه در آموزش و پرورش مي‌گذرد هميشه موجب شده وزير‌هاي آموزش و پرورش و دولت‌ها از نيازمندي‌ها، تعداد دقيق دانش‌آموزان، تعداد معلمان، تعداد مدارس و كلاس‌هاي درس، و ميزان تخصص‌هاي مورد نياز بي‌خبر باشند؛ امري كه مانع برنامه‌ريزي‌هاي دقيق شده است. منصفانه بايد گفت يكي از تلاش‌هاي وزير فعلي ايجاد يك سامانه اطلاعاتي دقيق در اين وزارتخانه است كه ثبت‌نام اينترنتي دانش‌آموزان نخستين گام آن است. ضرورت دارد اين حركت با سرعت و شتاب و دقت زياد در دستوركار قرار گيرد تا منتقدان و كارشناسان هم به اين آمار‌ها دسترسي داشته باشند و شيشه‌يي بودن ظرف آموزش و پرورش از قول به فعل درآيد و چرخش آسان و آزاد اطلاعات و آمار، انتقاد‌ها را «كارشناسي» و «مستند» كند و موضع‌گيري‌ها را از «تكذيب» و «تكفير» منتقدان به «همسويي» جهت برخورداري از يك آموزش و پرورش پويا با كمترين ميزن افت تحصيلي جهت دهد.

ششم: چه كارشناسان منتقد و مجلسي‌ها درست بگويند كه «افت تحصيلي چالش نظام آموزشي است» و چه تكذيب‌هاي وزير و خبر «كاهش افت تحصيلي» صحيح باشد. آموزش و پرورش آمار دقيق و روشني از چالش‌هاي پيش روي خود مانند آمار ترك تحصيلي‌ها، مردودي‌ها، دانش‌آموزان معتاد و ساير چالش‌هاي نظام آموزشي كه كارشناسان نسبت به آن حساس هستند ارايه نمي‌دهد.

هفتم: اينكه آموزش و پرورش افت تحصيلي 37درصدي را به 20 درصد رسانده خبر خوبي است، اما بايد گفت اين كاهش افت تحصيلي‌ها متاسفانه قبل از اينكه به دليل بهبود شرايط آموزش و استفاده معلمان از روش‌هاي نوين تدريس و تجهيز مدارس به وسايل كمك آموزشي و كارگاه و آزمايشگاه و جذاب شدن كتاب‌هاي درسي و با نشاط شدن فضاي كسل‌كننده مدارس باشد به دليل مسائلي است كه معلم‌ها سال‌هاست از اجري آن «متحير» هستند. راهكار‌هايي مانند برخورداري دانش‌آموزان از چند آزمون براي كسب حداقل نمره، تسهيل شرايط ورود به پايه بالاتر (قبولي و ورود به پايه بالاتر با وجود داشتن يك يا دو درس زير 10) افزايش نمره‌هاي مستمر و پاياني با فشار آشكار و پنهان بر معلم‌ها توسط مديران، مي‌تواند به پايين آمدن نمودار افت تحصيل كمك بكند اما راهكار‌هاي مناسبي براي آموزش و تربيت يك نسل باسواد و توانا نمي‌تواند باشد.


تحصیل 500نفر ز فرزندان مسئولین در انگلیس

نماینده کرمانشاه می گوید: در خصوص سرنوشت طرح کاهش روابط با انگلیس دردوره هشتم مجلس که محل بحث و بررسی و مانور های تبلیغاتی زیادی بود،گفت: این طرح همچنان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.
وی در پاسخ به این که گفته می شود یکی از دلایل تعلل در تصویب این طرح حضور فرزندان بسیاری از مسئولین در انگلیس است، گفت: ما شنیده ایم که حدود ۵۰۰ دانشجو از خانواده های مسئولین کشور در انگلیس اقامت دارندکه بخشی از آن ها دارای تابعیت دوگانه هستند اما دلیل تعلل در ارائه این طرح نمی تواند چنین مسایلی باشد.

منبع : جهان نیوز

ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد


ثبت نام این آزمون از ۱۷ تا ۲۵ آبان اینترنتی در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش به نشانی www. sanjesh.org صورت می گیرد .هزینه کارت اعتباری ثبت‌نام در آزمون هر کد رشته امتحانی را ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد . داوطلبانی که متقاضی ثبت‌نام در دانشگاه‌های پیام نور ، غیرانتفاعی و غیر دولتی هستند باید علاوه بر پرداخت مبالغ ثبت‌نام ، چهار هزار و ۶۰۰ تومان دیگر پرداخت کنند .

 کارت ورود به جلسه ۲۳ تا ۲۵ بهمن توزیع می‌شود
 زمان برگزاری آزمون را هم ۲۶ تا ۲۸ بهمن


جواب جالب وزیر به شرکتی ها

وزیر آموزش و پرورش درباره  نیروهای شرکتی که استخدام نشده اند گفت

ما را به خیر


و


آنها را به درود

وضعیت آینده صندوق ذخیره فرهنگیان


  برای این صندوق اقدامات خوبی از جمله واگذاری برخی شرکت‌ها و تغییر هیئت مدیره بانک سرمایه‌ را انجام داده‌ایم و برخی از تحولات نیز در حال شکل‌گیری است حتی برای واگذاری بانکمان نیز پیش رفتیم که با این قضایایی که پیش آمد، قدری دست نگه‌ داشتیم تا ضرر نکنیم.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: ‌در رابطه با تغییر هئیت مدیره این صندوق نیز فعلاً‌ صبر می‌کنیم، چون هرگونه سخن گفتن در رابطه با این صندوق که یک مجموعه اقتصادی است، به راحتی قیمت‌هایش را تغییر می‌دهد بنابراین نباید به پول معلمان تلنگر بزنیم.

بازنشستگی قبل از موعد نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره انتظار فرهنگیان برای بازنشستگی قبل از موعد گفت : این اعتبار تأمین نشده و قانون نیز اجرا نشد چرا که در مجلس یک پیشنهاد دو فوریتی داشتیم که رأی نیاورد اما حرف ما همان حرف قبل است، یعنی اگر این اعتبار تأمین شود، می‌توانیم تعدادی را به صورت پیش از موعد بازنشسته کنیم.

حاجی‌بابایی ادامه داد:‌ نه مجلس و نه رئیس جمهوری هیچ‌کدام به حرف وزیر آموزش و پرورش دست رد نمی‌زنند اما در اینجا بحث اعتبار مطرح است که اگر 700 میلیارد تومان تأمین نشود، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ امسال تا الآن 12 هزار نفر به طور عادی بازنشسته داریم که البته تا پایان اسفند ممکن است به 15 هزار نفر برسد و برای این 12 هزار نفر نیز حدود 250 میلیارد تومان پول برای پرداخت پاداش نیاز داریم بنابراین اگر 700 میلیارد تومان نیز برای پیش از موعد اضافه کنیم، رقم کلانی می‌شود البته برای پرداخت پاداش بازنشستگان عادی مشکلی نداریم.

شنبه آمار دقیق آموزش و پرورش

 
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از اعلام چگونگی 6 ساله شدن دوره ابتدایی برای سال آینده پس از جمع‌بندی طرح خبر داد و در خصوص سرنوشت آمار دقیق آموزش و پرورش که قرار بود تا پایان مهر اعلام شود،گفت: این آمار آماده شده و در حال جمع‌بندی نهایی است و احتمالاً‌ تا شنبه هفته بعد به همراه‌ مؤلفه‌هایی همچون تعداد هنرستانی‌ها اعلام می‌شود.

نشت گاز منواکسید کربن 35 دانش‌آموز کمیجانی را راهی بیمارستان کرد


به گزارش معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان مرکزی، برابر اعلام مرکز 110 مبنی بر گازگرفتگی تعدادی از دانش‌آموزان یک دبیرستان پسرانه در شهرستان کمیجان، مأموران انتظامی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
 
در این حادثه 30 تا 35 نفر از دانش‌آموزان به علت خرابی در سیستم تهویه شوفاژخانه و بسته بودن درب و پنجره‌های بیرونی موتورخانه و انتشار گاز منواکسید کربن به داخل راهروی مدرسه دچار مسمومیت شدند.
 
تمام دانش‌آموزانی که دچار گاز گرفتگی شده بودند، توسط مسئولان مدرسه به بیمارستان امام علی(ع) کمیجان منتقل و با نصب اکسیژن هوا وضعیت عمومی آنها بهبود یافته و همگی ترخیص‌ شده‌اند

یک معلم معلم است ...

یک معلم، معلم است با تمام معنایش. حتی اگر خواست کالای بخرد، برای تخفیف گرفتن نمی گوید من معلم هستم، تا فروشنده بگوید ای بیچاره بدبخت معلم.

یک معلم، اگر به علت رعایت نکردن مقررات( که در شان او نیست)، توسط پلیس جریمه شد. نمیگوید معلم هستم تا شاید بخشیده شود، پلیس هم مجبور شود تا به او بگوید تو باید الگوی جامعه باشی.

یک معلم اگر خواست جایی خطای خود را توجیه کند و عیب خود را بپوشاند، نمیگوید که معلم هستم.

یک معلم در سر کلاس از مشکلات و از بدبختی خود سخن نمیگوید، تا خود را پیش دانش آموزان تحقیر کند.

یک معلم سر کلاس از بی فایده بودن درس و سواد و تحصیل سخن نمیگوید، تا تیشه به ریشه خود بزند.

یک معلم در امتحانات دانشگاهی و ضمن خدمت تقلب نمیکند، تا بتواند به دانش آموزان خود بگوید تقلب نکنید.

یک معلم کمبود حقوق خود را (علیرغم کوتاهی های صورت گرفته) بهانه ای برای زیر پا گذاشتن وجدان کاری خود نمیکند، تا بتواند الگوی وجدان کاری باشد.

یک معلم هنگام بروز مشکل با اولیاء دانش آموزان، پیشداورانه خود را بر حق نمی پندارد تا بتواند با آنها منطقی برخورد نماید.

یک معلم به دانش آموزان و اولیای آنها احترام میگذارد، تا معتقد به آزادی و ارزش انسانی شود و آن را گسترش دهد.

یک معلم به کامپیوتر و اینترنت تسلط پیدا میکند، تا نسبت به پیشرفت روز افزون دانش آموزان در این زمینه کم نیاورد.

و...


منبع : وبلاگ مدرسهhttp://www.classro.blogsky.com

حادثه پشت حادثه در مدارس

نشت گاز مونو اکسید کربن شوفاژخانه به داخل کانال کولر دبیرستانی دخترانه ، 37 دانش آموز را روانه بیمارستان کرد.در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع یک فقره گازگرفتگی در دبیرستانی دخترانه در شهرستان هرسین استان کرمانشاه و اعزام تعدادی دانش آموز به بیمارستان ، بلافاصله ماموران کلانتری 11 این شهر جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

 با حضور ماموران در بیمارستان و در برسیهای بعمل آمده مشخص شد به علت نشت گاز مونو اکسید کربن از موتور شوفاژ خانه به داخل کانال کولر مدرسه، 37 نفر از دانش آموزان مسموم و جهت درمان به بیمارستان شهرستان هرسین اعزام شده اند.

حال تمامی دانش آموزان رضایت بخش بوده و پس از انجام اقدامات درمانی لازم از بیمارستان ترخیص شدند.

از الان برای عیدی برنامه ریزی کنید

عيدي كارمندان دولت در بودجه سال آينده 380 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

براساس آنچه در بخش‌نامه بودجه سال 1391 كل كشور آمده، مبلغ پاداش پايان سال يا عيدي كارمندان و بازنشستگان دولت 380 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در بخش‌ ضوابط مالي ناظر بر تهيه و تنظيم بودجه سال آينده كل كشور كه به عنوان جزئي بخش‌نامه بودجه توسط معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور ابلاغ شده، عيدي به ازاي هر نفر كارمند و بازنشسته در بودجه سال 1391 رقمي معادل سه ميليون و 800 هزار ريال منظور شده است. در اين بخش‌نامه تاكيد شده كه مبلغ قطعي پاداش پايان سال به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.

دبستان شهیدرجایی روستای زین الدینی را دریابید

اینجا خرمشهر نیست.دهه شصت هم نیست.جای گلوله ورگبار مسلسل هم نیست...

اینجاکلاس پایه های دوم وسوم دبستان شهیدرجایی روستای زین الدینی است.سال تحصیلی ۹۱-۹۰.

ومن هم معلم این کلاس بی شیله وپیله با دانش آموزانم- که یک دنیا دوستشان دارم -هستم.درسته

که کلاسم مثل کلاس مدارس دیگه نو وزیبا نیست.اما دلهای مان خیلی ساده است که

صاحب هم چین کلاس ومدرسه ای هستیم!که خدایا به نداده ات تشکر وگرفته ات تذکر.

که این یکی نعمت و دیگری امتحان.شکرت خدایا که هم چی داده ای به ما...

درست که زمین فوتبالمون صاف نیست اما آسمونمان آبیه تازه ابرهم داره که به ما سلام میکنند.چه بهتر

که نسیم خنک هم به مدرسه ما میاد.

دانش آموزانم،که صاف وبی ریایند.ساده اند وبا لباس های پاره وسوراخ وباکفش هایی کهنه و بی رنگ

روی نیمکت های چوبی،درس می خوانند...

 

خیلی دوستشون دارم

امروز رامین رو بغل کردم.خیلی خودشو تنها حس میکردآخه باباش چند وقته...!!!از وضعیتش پرسیدم

گفت نمیدونم.غم بزرگی پشت نگاهش بود.لحظاتی بغض گلویم رو فشار می داد.

خیلی غم انگیزه که دانش آموزت غمگین باشه.

رامین

نبود امکانات ومدارس استثنایی باعث شده

که ما میزبان مهدی جان هم باشیم.مهدی دانش آموزی است که هیچ کمبودی نسبت به بقیه ندارد 

لیکن کمی درک و دریافتش پایین تر می باشد واز لحاظ حسی-حرکتی سالم است.

اما این مشکل باعث شده مهدی در یک پایه تکرار داشته باشد وشرایط مدارس معمولی را دارا نیست.

مهدی

واما یتیمی که روح مرا تنهایی وبی پنهایی اش آزار میدهد.خیلی بچه ی باهوشی هست.اما چون

از لحاظ حمایت کمی مشکل دارد احساس تنهایی وبی کسی می کند.خیلی نظرمو به خودش جلب

کرده خدایا من کیم که تو مرا مامور این کودکان پاک ومعصوم کرده ای!!!

من خوشبختم که خداوند همچین نعمتی رو به من عطا کرده.نعمت خدمت به این پا برهنگان،چقدر

خوشایند است این خدمت به خلق...!

ابراهیم

منبع : http://makoranman.blogfa.com/post-85.aspx

مرگ سومین مصدم خوابگاه  دانش آموزان چابهار

 ایلنا  نوشته شنیده‌ها حاکی از آن است که از سه دانش آموز مجروح حادثه آتش سوزی چابهار یکی ازآنها به دلیل سوختگی شدید جان باخت.  با مرگ این دانش آموز تعداد کشته‌های حادثه آتش سوزی خوابگاه دبیرستان وابسته به دانشگاه بین المللی علوم دریانوردی چابهار به 3 نفر رسید. وزیر آموزش و پرورش در مورد اين حادثه با گفته «این مدرسه زیر نظر ما نیست و وابسته به دانشگاه علوم دریانوردی چابهار است و ما تنها نظارت می‌کنیم.ما به عنوان آموزش و پرورش در این مدرسه نظارت داریم اما خوابگاه و همه موارد مربوط به آن زیر نظر دانشگاه است ومستقیم آن را مدیریت نمی‌کنیم»


توزیع شیر هم سیاسی شد

منصفانه باید گفت : دانش آموز ها از بی تدبیری می سوزند

رسول پاپایی / روزنامه اعتماد / شنبه 8ابان 90


اول :بی مقدمه، تاسف آورواند وهناک است که، تنهابه فاصله تنها چند روز پس از پرداخت دیه صورتهای نازنین وبی لبخند دانش آموزان روستای "دردود زن فارس" که یادآوریش هردلی را آزرده خاطر می کند خواننده این خبر هستیم که :

آتش سوزی در خوابگاه یک دبیرستان جان دو دانش آموز را گرفته و موجب شده سه انش آموز دیگر جدال درد آوری را با مرگ آغازکنند .

خبر ها حکایت از ان دارد که ،بر اثراتصال سیم های برق درخوابگاه دانش آموزی دبیرستانی درچا بهار دو دانش آ موز به نام های " قاسم حیرتی"قنبر قریب" بر اثر شدت جراحات جان داده و سه دنش آموز دیگر به نام های" بر هان الدین بلیده"" فرشیددرزاده "" جمال رئیسی" دچار سوختگی شدید شده اند .

این بار آتش سوزی بر اثر سقوط" بخاری  قطره چکانی" و "چراغ علا الدین" نبوده است . بر اساس اولین نظریه آتش نشانی استفاده  همزمان بچه ها از اتو و دستگاه چایی ساز مو جب اتصال سیم های برق خوابگاه شده حادثه ای که در اولین ماه های سال تحصیلی زنگ هشدار جهت بهسازی و بازسازی مدارس و کلاس های درس و ایمن سازی ان را به صدا در آورده است .

دوم :  منصافانه باید گفت تابستان که می شود بسیاری از مدیران مدارس و همکارانم ساعتها وقت و توان خود را علی رغم کمبود منابع مالی صرف تجهیز و اماده سازی مدارس و رفع کمی ها و کاستی ها می کنند .  وقوع این حوادث علی رغم تلخیشان نباید مو جب قضاوت های خارج از جاده انصاف در خصوص همه ی مدیران و معلمان  شود. وهر چند مدیرروابط عموی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلو چستان گفته :" این دبیرستان  وابسته به دانشگاه چابهار بوده و آموزش و پرورش فقط مدیر انها را تعیین می کند و این گونه دبیرستان ها هیچ گونه وابستگی به آموزش و پرورش ندارند بلکه آموزش عالی متولی انهاست " باید گفت وابسته بودن مدارس به مراکز و نهاد های دیگر به هیچ وجه از نقش" نظارتی" ومسئولیت آموزش و پرورش نکاسته وهم اموزش و پرورش و هم وزارت علوم باید  باید پاسخگو باشند .   

سوم :سال 83 در مدرسه سفیلان چهار محال بختیاری واژگون شدن بخاری نفتی جان 13 دانش موز و معلم سربازشان را گرفت . حادثه ای تلخ که افکار عمومی را جریحه دار ساخت و بعد از گذشت سال ها همچنان یادآوریش دل را ریش و خاطر هر انسانی راپریش می نماید .

سال 89سیم های برق خوابگاه مدرسه چاه رحمان در همین زاهدان بر اثر پوسیدگی اتصال پیدا کرد و مو جب آتش سوزی شد وجان دانش اموزی بنام "مراد نارویی" را گرفت و 14 دانش اموز دیگر را مصدوم کرد .آن روز گفته شد نزدیک به 100 دانش اموز را درسالنی 48 متری جا داده بودند و اگر نبود لطف ورحمت خدا مشخص نبود چه تعداد از این بچه ها قربانی می شدند . پس این حادثه اولین حادثه از نوع خود نبوده که با اما واگر بخواهیم برآن سر پوشش گذشته و با وعده ووعید منتظر فراموشی ان بمانیم .

چهارم : جدی ترین وعملی ترین واکنش در این حوادث ، بعد از حادثه تلخ سوختن 13 دنش اموز و معلمشان در سفیلان دیده شد ان جا که دولت لایحه ای را تنظیم و به مجلس هفتم برد تا بر اساس آن چهار میلیارد دلار ازحساب صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی و تجهیز مدرسه ها برداشت کند تا معادل ریالی ان را به سازمان نوسازی مدارس بدهد .اما فروکش شدن احساسات و افکار عمومی تاخیر در سر نوشت لایحه را مو جب شد و دو سال بعد درسال 85 این لایحه به تصویب مجلس رسید . در برنامه  پنجم توسعه هم  سازمان نوسازی مدارس مکلف شده است تا سال 92تمامی مدارس تخریبی را نوسازی کند وضریب ایمنی مدارس را برای بچه ها بالا ببرد. آن روز هم گذشت و انقدر مسائل" مهم تر" از "مدرسه و دانش موز" بود که ، 5سال بعد، از چهار میلیارد دلار تصویبی دو هزار میلیارد تومان در اختیار این سازمان قرار داده شود. رئیسی رئیس سازمان نوسازی از اعتبار اعلام رضایت کرد و وقول داده که تکلیفی را که بر نامه پنجم توسعه ، سازمان نوسازی را مکلف کرده تا سال  92عملی کند و مدارسی را که روزگاری از انها به عنوان" بمب های ساعتی" یاد کرده بود برای همیشه خنثی سازد،وعده ای که با توجه به کندی رسیدگی به مدارس به نظر بلند پروازانه می اید   .

پنجم : بعد از همه ی این حوادث همیشه غلیان احساس و نطق اتشین نماینده ها و دستور پی گیری حادثه و وعده برخورد  با مسببان و مقصران مجموعه ی واکنش هایی بوده که دیده شده والبته با فروکش کردن احساسات و کاسته شدن از فشارافکارعمومی اب از اب تکان نخورده و حداکثر عکس العمل ها هم  تنبیه و تذکر و اخطار به معلم و مدیر بوده است گویی تنها همیشه در هر حادثه و پیش امدی" معلم ومدیر" نقش دارند و هیچگاه هیچ "مسئولی"  دراین تلخکامی ها نقش ندارند تا به خاطر کوتاهی در نظارت یا ضعف در مدیریت  بر کنار شده و یا با پذیرفتن قصور و کوتاهی شجاعانه استعفا دهد یا عذر خواهی خشک و خالی نمایند و نشان دهد که در آموزش وپرورش مسئولان هم می توانند معلمان خوبی برای همتایان خود باشند .  ؟

به نظر میر سد  که پرپر شدن این بچه ها وقربانی شدنشان در آتش بی تدبیری ها و ضعف مدیریت ها و بیم و هراس تکرار ان تنها بر اثر نبود" بودجه و پول" نیست بلکه مانند بسیاری از بخش های دیگر آموزش و پرورش مشکل را باید در نا کارامدی" مدیریت ها" وضعیف بودن" کنترل ها "و نبود "نظارت" های دقیق و واقعی جستجو کرد .

به راستی ، ایا نباید پرسید ،مرگ دانش آموزی بر اثر تنبیه بدنی در زاهدان ، رخت  بستن لبخند وزیبایی ز چهره" سمانه" و "پریسا "و "رضا" در سال 85، کباب شدن "قانع" و" قنبرها" تا  چه زمانی تداوم خواهد داشت ؟ اگر خدای نکرده ، زلزله ای همانند ان چه که در کشور های دیگر رخ می دهد اتفاق افتد ، مدارس ما تا چه حد در برابر ان مقاوم خواهند بود؟ ایا دلخوش بودن به مانور زلزله و ..راهکاری اطمینان ساز برای مراقبت از سلامت کو دکان ونوجوانان است؟و نهاد ها وشهرداری ها و سازمان های فنی و مهندسی در بهبود ایمنی و مقاوم سازی مدرسه ها چه نقش و کارکردی دارند؟

http://www.etemaad.ir/Released/90-08-07/279.htm

روح معلمی را به آن برگرداندیم

من به خودم نمره 17 می‌دهم و فکر نمی‌کنم با این نمره به خودم ارفاق کرده باشم. اگر بخواهم نقدی به خود داشته باشم این است که باید به تشکل‌های صنفی معلمان بیشتر بها می‌دادم و شاید به اندازه‌ای که لازم بود به آنها بها ندادم. محوریتی که برای معلمان در عمل قائل بودم باید همچون مجلس دانش‌آموزی، به نهادی مثل شورای عالی معلمان یا... تبدیل می‌شد که برآیند نظرات معلمان در سراسر کشور را دریافت کند. من فکر این کار را مطرح کردم اما برخی مسئولین سازمان‌های دیگر نپذیرفتند، چرا که معتقد بودند ممکن است جنبه سیاسی بیابد. البته این مکانیزم را من برای این می‌خواستم که خود نظام تعلیم و تربیت را بیشتر شناسایی کنیم و برای ارتقای آن برنامه بریزیم. این جدا از بحث حقوق و دستمزد معلمان بود که می‌خواستم پی بگیرم و کاش ممکن شده بود. مجلس دانش‌آموزی که تشکیل شد، اعضای هیئت رئیسه این مجلس مشاورین وزیر می‌شدند. نه من و نه آنها نمی‌توانستیم دائم با هم جلسه داشته باشیم، اما سالی چند بار جلسه با این دانش‌آموزان برای هر وزیری مفید بود و جلسه با معلمان بیش از اینها نیاز بود. به جز توجه بیشتر به نهاد‌های صنفی معلمان، اگر روزی وزیر شوم، که تقریباً نامحتمل است، همه کارهایی که پیش‌از این انجام دادم را انجام خواهم داد. این بخشی از پاسخ های حاجی آخرین وزیر آموزش و پرورش در دوره اصلاحات است که به گفتگو با شماره مهر چشم انداز نشسته است .


مرگ فجیع و زنجیره‌ای دانش‌آموزان و وجدان‌های گرد گرفته!

شیرزاد عبدالهی در خبر آنلاین نوشته :

هوا که کمی سرد می شود باید شنیدن خبر شوم آتش سوزی در مدارس را به انتظار نشست. باز هم آتش سوزی در یک مدرسه استان محروم سیستان و بلوچستان، باز هم اتصالی کردن سیم های پوسیده برق خوابگاه دانش آموزان، باز هم خفه شدن دانش آموزان در دود  و بازهم ....

 آتش سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار، موجب مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید سه دانش اموز دیگر شد. این اتش سوزی به دلیل اتصالی کابل های برق کولر گازی اتفاق افتاده است.

بر اثر بروز این واقعه دو دانش آموز به نام های "قاسم حیرتی" و "قنبر قریب" کشته و سه دانش آموز مجروح و به بیمارستانی در زاهدان منتقل شدند. نام 3 دانش آموز مجروح  "برهان الدین بلیده" ، "فرشید درزاده" و "جمال رئیسی" است که به گفته همان مقام مسئول که نامش ذکر نشده، دچار سوختگی شدید شده اند.

اینکه خوابگاه متعلق به دبیرستان وابسته به دانشگاه بین المللی علوم دریانوردی چابهار بوده، ذره ای از مسئولیت مقامات آموزش و پرورش نمی کاهد. مطابق قانون، آموزش و پرورش مسئولیت نظارت بر همه مدارس کشور را برعهده دارد. تجهیزات مدارس باید به تایید سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برسد و نیروی انسانی هر مدرسه ای باید توسط گزینش آموزش و پرورش تایید شود.این یک حادثه منفرد نیست بلکه حلقه ای از زنجیره حوادث فجیعی است که در این 7 سال جان و سلامتی دانش آموزان را می گیرد.

بی گمان وزیر آموزش و پرورش به عنوان مسئول اول دستگاه باید جوابگوی افکار عمومی باشد و نمایندگان مجلس هم مساله را تا نهایت قانونی آن پیگیری کنند. دو حادثه آتش سوزی در خوابگاه مدارس، حتی در جزییات و زمان هم مشابه هم هستند. هر دو در یک استان محروم  و هر دو حادثه بر اثر اتصال سیم های پوسیده برق روی داده اند و در هر دو حادثه ، دانش آموزان بی پناه کشته و زخمی شده اند.

واکنش مسئولان به حادثه چابهار قابل پیش بینی است. این بار هم احتمالا نمایندگان استان در مجلس نطق های آتشین می کنند و به وزیر آموزش و پرورش تذکر می دهند. وزیر آموزش و پرورش هیاتی را مامور بررسی حادثه می کند. مسئولان محلی کمبود اعتبارات آموزش و پرورش و امکانات درمانی  را به رخ می کشند. مسئولان مرکز، کمبود اعتبارات را تکذیب می کنند. روسا به دیدن خانواده مقتولین می روند و مخارج کفن و دفن و ختم را از بودجه آموزش و پرورش متقبل می شوند و بعد از چند روز  آبها از آسیاب می افتد. کسانی با  واسطه کردن ریش سفیدهای محلی خانواده های مقتولین را از پیگیری ماجرا منصرف می کنند و موضوع زیر آواری از اخبار ناگوار دیگر از دیده ها پنهان می شود، تا وقتی دیگر که حادثه ای سهمگین تراز راه برسد.

متن کامل را http://khabaronline.ir/detail/180505بخوانید

وزیر در نمایشگاه مطبوعات :


هر آنچه در آموزش و پرورش وجود دارد دستخوش تغییر شود؛ کتاب‌ها و ساعات درسی دانش‌آموزان متناسب‌سازی شود و نوع نگاه به معلم و روش‌های تدریس هم تغییر یابد.

*زیر ساخت های تحول بنیادین :

 طرح‌های همچون مدارس قرآن، طرح سباح و احداث سالن‌های ورزشی دانش‌آموزی

* تغییر تمام کتاب‌های درسی تا 5 الی 6 سال آینده

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات کتاب‌های درسی نسبت به سال‌های گذشته و در مقایسه با کشورهای پیشرفته، جذاب است؟ گفت:‌ در سند تحول بنیادین به دنبال آن هستیم که دانش‌آموز را اهل تحقیق، تفکر و خلاقیت تربیت کنیم تا به جای آنکه انبوهی از کتاب‌های درسی را حفظ کند مطالبی را بیاموزد که به توان علمی و خلاقیت وی اضافه شود.

  تغییر تمام کتاب‌های درسی تا 5 الی 6 سال آینده

* ساعات درسی در کشور ما کم نیست

ساعات درسی در کشور ما کم نیست.

*هوشمند سازی :

2 الی 3 سال آینده تمام مدارس را هوشمند کنیم.

باران و مدرسه ما


وزیر باز هم اماررا قبول ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: صحبتهایی که درباره شاخصهای آموزشی به ویژه افت تحصیلی با اعلام اعداد 15 یا 25 درصد مطرح می‌شود، مبنای دقیقی ندارد چرا که وضعیت یک سال تحصیلی را ملاک قرار می‌دهند و آن را به طور کلی اعلام می‌کنند. وی15 از کاهش هزار پُست سازمانی در ستاد این وزارتخانه و اضافه شدن آن به مدارس در راستای اصلاح ساختار آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: با ساماندهی نیروی انسانی، امروز حتی یک نیرو نداریم که جایگاهش تعریف نشده یا بلاتکلیف باشد.

وی با اشاره به تغییر نظام آموزشی دوره پیش‌دانشگاهی از ترمی واحدی به سالی واحدی ادامه داد: پیش از این، بیش از یک میلیون دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی در این دوره تحصیلی ثبت‌نام می‌کردند اما به خاطر پنجره‌های خالی در ساعات درسی در خارج از مدرسه حضور داشتند که یک خسران عظیم برای فرهنگ جامعه و امنیت دانش‌آموزان بود ولی امروز این مشکل برطرف شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد 2 اداره کل در مرکز سنجش این وزارتخانه برای بررسی بیش از 100 شاخص آموزشی و پرورشی گفت: صحبتهایی که در رابطه با شاخصهای آموزشی و به ویژه اُفت تحصیلی با اعلام اعداد 15 یا 25 درصد مطرح می‌شود، مبنای دقیقی ندارد چرا که وضعیت یک سال تحصیلی را ملاک قرار می‌دهند و آن را به طور کلی اعلام می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش از آموزش رشته طناب‌زنی برای دانش‌آموزان چهارم دبستان در سال تحصیلی جاری خبر داد و اظهار داشت: به سمتی حرکت می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران در ورزش دانش‌آموزی آسیا به عنوان محور مطرح شود.

وی در ادامه افزود: آمار مشاوران مدارس نیز با دستور رئیس جمهور از 10 هزار نفر به حدود 23 هزار نفر افزایش یافته است. همچنین با ساماندهی مراکز آموزش از راه دور، پس از این تمام فارغ‌التحصیلان این مراکز باید حتماً در آموزش و پرورش آزمون بدهند تا بتوانند دیپلم خود را بگیرند.

حاجی‌بابایی در پایان از افزایش آمار هنرجویان هنرستانها به 41 درصد و تلاش برای افزایش این آمار به حداقل 50 درصد خبر داد و گفت: در طرح شبکه مجازی آموزش قرآن، علاوه بر تلاوت قرآن کریم برای دانش‌آموزان، اماکن مقدسه مانند مکه و مدینه نیز به طور زنده برای آنان به نمایش درمی‌آید.