جدا سازی تربیت بدنی و پرورشی با کدام پژوهش ؟
جدا سازی تربیت بدنی و پرورشی با کدام پژوهش ؟
رسول پاپایی / روزنامه آرمان / پنج شنبه ۲۹دیماه ۹۰
معاونت پرورشی و تربیت بدنی طعم "احیا" و مزه ی" اغما" و تلخی" حذف" را چشیده و اکنون در تجربه ای جدید در حال مز مزه کردن طعم " دو نیمه شدن" است.
اولین اقدام عملی در سال 59 این بود که " امور تربیتی" به یاری ساختار جدید آموزش و پرورش بیاید تا ضعف و نا کارآمدی نظام تعلیم و تربیت گذشته را جبران و اصلاح کند .
مربیان کم کم خواسته یا نا خواسته از یک عنصر تاثیرگذار و موثر در شکل پذیری شخصیت دانش آموزان به یک نیروی اداری و مناسبتی و پوستر و تراکت چسبان تقلیل پیدا کردند.
در دوره اصلاحات ودرسال80 "حاجی" وزیر آموزش و پرورش وقت، با منطق جدا نبودن امرآموزش از پرورش و پیوستگی و امتزاج" پرورش" با "آموزش "واستناد به یافته های علمی و پژوهشی، معاونت پرورشی را در آموزش به تعبیر خود "ادغام "و به تعبیر مخالفان "حذف" کند و تاکید نماید که " آموزش و پرورش و تعمیق فرهنگ و اخلاق دینی اختصاص به مربیان پرورشی نداشته و تحقق نسلی دینی و متصف به خلق و خوی اسلامی وظیفه و رسالت و هدف همه معلم ها و مربیان باید باشد".
با روی کار آمدن "دولت نهم" مبنای تحول در آموزش و پرورش، تکرار تجربه های قبلی و آموختن آموخته ها و احیا و بازگشت امور تربیتی عنوان شد.
یزدانی به عنوان سومین معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بسیت و نهم بهمن ماه سال هشتاد و هفت بدون برنامه مدون ومشخصی دراین معاونت منصوب شد ،اودو روز بعد از انتصابش در جمع خبرنگاران با کلی گویی و بدون اعلام برنامههایش تنها به این جمله بسنده کرد: "ما مامور به تکلیف هستیم و نه نتیجه.
با آمدن یازرلو قرار شد امور پرورشی و تربیت بدنی در آموزش و پرورش با رویکردی پژو هشی به سر منزل مقصود برسند .دیری نپایید که معاون پرورشی و تربیت بدنی جدید هم متوجه شد که باحضور قائم مقام وزیر در امور سلامت و ترییت بدنی ، موازی کاری مزاحم برنامه ها و مدیریت او می باشد وبه زودی زمزمه هایی مبنی بر عدم حضورش در محل کاردر راهروهای ستاد پیچید.
علی رغم اینکه گذشت زمان نشان داد که تجربه جداسازی " آموزش" و" پرورش" از یکدیگر در نظام آموزشی ما و"گرفتن" مسئولیت تربیت و پرورش بچه ها از" دهها معلم"و" سپردن" این مسئولیت مهم به "یک مربی پرورشی " در سی سال گذشته، موفقیت امیزنبوده و اهدا ف نظام اموزشی را براورده نکرده است اکنون شاهد هستیم که معاونت پرورشی و تریت بدنی هم به دو نیمه تقسیم شده است
بدون تردید به زودی شاهد خواهیم بود که هم" معاون تربیت بدنی" هم "معاون پرورشی" و هم "معاون اموزشی "یک جمله ی یکسان را با معلم ها و خانواده ها و رسانه ها تکرار خواهند کرد که، پرورش و اموزش وسلامت دانش اموزان مقوله هایی جدا از هم نیستند اما برای این پرسش مهم پاسخی نخواهند داشت که :اگر چنین است که می گویید پس دلیل این تفکیک ساختار ها از جهت سازمانی چیست ؟
متن کامل در ادامه مطلب