اطلاعیه

همکاران و خوانندگان محترم وبلاگ ،  وبلاگ  حقوق معلم در زمینه ی آموزش حقوق شهروندی و نقد مسائل آموزش و پرورش شرو ع به کار نموده است . اقا اجازه به رسم رسانه های مکتوب حضور این وبلاگ معلمی را به گردانندگانش تبریک می گوید . 

اندر احوالات وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر

درباره وزارت اموزش و پرورش و انتخاب وزیر ان در دولت جدید بازار گمانه زنی ها همچنان داغ است . برخی می گویند تا وزارت خانه های اب ونان دار ی مثل نفت و نیرو و...هست اصول گرا یان دل ودماغی برای رسیدن به وزارت پردرددرسر پر مطالبه و نابسامان اموزش و پرورش ندارند و این وزات خانه وزیری اصلاح طلب به خود خواهد دید . اما برداشت من این است که آموزش و پرورش به خاطر ظرفیت هایی که می تواند در بستر جامعه ایجاد کند، همیشه برای  جناح های اصلی کشور یکی از سه وزرات اصلی بوده است . تداوم و بقا و تقویت خط و مشی و تفکر هر یک از گرو ها در دوره های بعد تا حد زیادی متکی به بستر سازی در آموزش و پرورش است .  

تابناک گزارشی داشت به این نام اصلاح طلبان چه وزارت خانه  هایی را می خواهند ؟ در بخشی از این نوشته امده است :   

وزارتخانه آموزش و پرورش اگر چه برای بسیاری از نزدیکان روحانی وزارتخانه ای نچسب با درد سرهای فراوان است، اما برای اصلاح طلبان دردسر های این وزارتخانه با برداشت هایی که بعدا می توانند بکنند خواهد ارزید.قدرت سازماندهی آموزش و پروش چه در سطح مردمی و چه در سطح تشکل ها در ایران فوق العاده عالی و گسترده است. چرا اصلاح طلبان از چنین وزارتخانه ای دل بکنند؟

اکنون این پرسش ها در کنار گمانه زنی ها، بیشتر به ذهن تشکل ها و فرهنگیان فعال خطور می کند که :ایا تشکیل کمیته و معرفی از طرف دکترنجفی تا حد زیادی هیچ می شود ؟ ایا دعواهای پشت پرده برای وزارت آموزش و پرورش به فینال خودش رسیده است ؟ ایا گزینه وزارت آموزش و پرورش از لیست هایی که این روز ها تشکل های معلمی و فعالان فرهنگی به کمیته آموزش و پرورش ارسال شده بیرون نخواهد امد و مانند دولت خاتمی وزیر معرفی شده به مجلس برای آموزش و پرورش همه را  شگفت زده خواهد کرد ؟ باید منتظر ماند  

پاسخی کوتاه و پایانی به دوست فرهنگی در یاداشت : وزیر اموزش و پروش ...

سلام. از اینکه نظر و دیدگاه حقیر را بعنوان تیتر نظرات متفاوت انتخاب و در معرض نقد قرار دادید سپاسگزارم. خیلی ضرورتی نداشت که خودم را معرفی کنم و همواره افتخار می کنم که عنوان معلم و فرهنگی را تابلو و علامت مشخصه ام قرار دهم. ضمن احترام وافر به نظر و دیدگاه همه دوستان و هم قطاران عزیزم باید عرض کنم که هیچ چبز بهم نماسیده و ابدا که شرافت و شوکت معلمی خود را به ردای چند درهمی سیاست بازان بفروشم. بنده از منتقدین جدی ورود چهره های سیاسی و ملعبه بازان دنیای سیاست به این عرصه پاک هستم و متاسفانه آنچه که امروزه بر این ماشین عظیم الجثه 
آموزشی و پرورشی آمده ، همبن ورود دیدگاههای ناخراش و ناهمجار سیاسی است. کدام فطرت و اندیشه پاک است که بعد از دوران وزارت آقای نجفی به این سمت منکر استیلای غول هولناک سیاست بر آموزش و پرورش باشد. و اما اقدامات دوران وزرات آقای حاج بابایی ؛!بحث ام این است که نه آنکه همه چیز درست است و اعلاء ولی اقداماتی که صورت گرفته منهای شتابزدگی در آن اقداماتی است ضروری. مگر همه ما بعنوان نیروهای بدنه این سیستم از وضع موجود راضی هستیم ؟ مگر نمی گوئیم این دستگاه عظیم فقط اعتبارات را می بلعد و بازده و برونداد مطلوبی ندارد و هزاران علامت سوال دیگر. تحول از ضرورت های این دستگاه است و منصفانه نیست که بگوئبم تحول در عرض بک سال عرض اندام کند. اگر اینگونه تصور مان باشد ما نیز بسان وزیر محترم شتابزده قضاوت کرده ایم. اما برادر عزیز بزرگوار که سری در مجالس بزرگان و در شوراهای تصمیم گیر و تصمیم ساز برای این نهاد پاک دارید ؛ از بنده به عنوان یک معلم ساده در شرق کشور و در نقطه مرزی این مملکت عزیز بشنوید که بویی که هم اکنون از مطبخ شما نیز به استشمام می رسد بوی چزغاله سیاست است و بس. مطمئن باشید با این نگاهها و شعارها و نقدهای عامه پسند این افلیج فرتوت شفایی نخواهد یافت. و قطعا شما یان مسئولید. اگر دردها را به زیبایی و با هر نبتی در دوران احتضار مسئولیت یک مسئول بیان می دارید ، بایستی درمانها را نیز منصفانه و صرفا جهت حل معضلات بیان کنید نه آنکه بقول همکار عزیزمان بفکر ماسیدن باشید. موفق باشید.

پاسخی کوتاه و پایانی به دوست فرهنگی :

 با تشکر از نظر شما 

گفته اید منتقد جدی ورود سیاست  به عرصه آموزش و پرورش بوده اید .

به نظر شما در کدام دوره ی وزارت تا این حد سایه نه ،که خود سیاست ،بر اموزش و پرورش سنگینی کرده که بیشتر مدیران شایسته و وقوی در همه سطوح عالی میانی و صفی با غضب سیاسی خانه نشین شوند؟ و شما که منتقد جدی بود ه ایددر بیان این درد چه قدمی برداشته و چه فریادی زده اید ؟

با بیان "ضرورت تحول" نرم و اهسته  از ان چه بر سر اموزش و پرورش آورده اند دفاع کرده اید !! با هم در ضرورت تحول اشتراک داریم . اما من ضرورت را با بستر سازی و ایجاد لوازم همراه می دانم و بر خلاف شما با ایجاد تحول برای این که در تاریخ ثبت شود در دوران من رخ داده و بی خیال عوارض ان برای نظام م اموزشی شدن سخت مخالفم .

 شما به عنوان منتقد ، اشفتگی و طوفان زدگی در نظام اموزشی سردرگرمی والدین ومعلمان تحریف تاریخ در کتاب های درسی  و برنامه های تبلیغاتی و رواج فرهنگ تملق و چاپلوسی  امنیتی کردن فضای مدرسه ها را تحول می دانید اگر نه چه کرده اید ؟

این نقد های  "عامه پسند  وشعار ها" بقول شما حداقلی بوده که در این سال های سخت اختناق از "مطبخ" ما بقول شما بیرون امده و اندک هشداری بوده به جامعه ،که مراقب شعار ها و هیاهو ها باشید چراکه  این روند به شکوفایی اموزش و منزلت معلم و رسیدن به نظام اموزشی برتر  منجر نمیشود . پرسش من این است از مطبخ  شما جز همراهی و تایید و روحیه سرباز بودن ، یا سکوت وانفعال و مصلحت گرایی و هرچه ان خسرو کند شیرین بود ، چه بیرون امده است ؟؟

گفته اید : "اگر دردها را به زیبایی و با هر نبتی در دوران احتضار مسئولیت یک مسئول بیان می دارید ، بایستی درمانها را نیز منصفانه و صرفا جهت حل معضلات بیان کنید نه آنکه بقول همکار عزیزمان بفکر ماسیدن باشید."

دوست فرهنگی من : به نظر می رسد بدون شناخت نسبی به قضاوت نشسته اید و همین موجب شده به اسانی و تنها با یک یا چند بار حضور در اینجا به روال مرسوم این سال ها به " اتهام  زنی"برسید .  در طول این سال های دشوار، هر گاه به دردی از درد های این کشتی به گل نشسته،  از تغییرات کارشناسی نشده تا کشته شدن دانش اموزان در اردو ها و کباب شدن صورت نازنین شین ابادی ها و افطاری های سیاسی رسیده ام ،تلاش کرده ام با همه ندانسته  هاو بی بضاعتی دانشم، درمان را هم از نگاه خود بیان کنم .با ان که رویه نشان داده :گوش اگر گوش تو وناله اگر ناله من    البته ان چه به جایی نرسد فریاد است 

راستی دوست گرامی : ما که در کنار نقد ها بسیاری از کار های خوب این دوره مانند : بهبود حقوق دفتر دار ها، بیمه طلایی ، دانشگاه فرهنگیان ، و...را هم گفته ایم . شما هم در این روز های بقول شما احتضار یک مسئول از سر رضای خدا هم که شده ،اقدامات خوب و قابل تقدیر دیگر را بیان می کردید . حداقل فایده اش این بود که دعاتیان درمورد ما سریعتر کارگر می افتاد وهدایتمان تسریع می شد .

 

جزئیات تغییرحقوق معلم در نظام رتبه بندی



رتبه‌بندی معلمان در ۴ مرحله از ارکان نظام رتبه بندی معلمان است که پایین‌ترین سطح مربی معلم و بالاترین آن استاد معلم است بر اساس این طرح حقوق معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه نباید کمتر باشد.

 آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد اجتماعی کشور و مولد سرمایه اجتماعی است و نگاه داشت شان و منزلت معلم، تامین آرامش روحی و معیشتی او مبنای توسعه پایدار کشور است. طبق سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش دولت مکلف شده تا از طریق این وزارتخانه نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان را در یک دوره زمانی اجرا کند و همزمان نیز اصلاحات ساختاری و محتوایی را در نظام تعلیم و تربیت اعمال کند.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طرح نظام رتبه بندی معلمان،‌نظام پرداخت ویژه‌ای به منظور ارزیابی شایستگی‌ها و پرداخت متناسب با آن برای جامعه معلمان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: معلم از ارکان مهم آموزش و پرورش و عامل اصلی تغییر در بینش، روش و رفتار دانش‌آموزان است بنابراین سرمایه گذاری برای تربیت، تامین معیشت و حفظ شان و منزلت معلمان سودمندترین نوع سرمایه گذاری است.

طی هفته‌های اخیر بود که اجرای رتبه بندی معلمان و ساماندهی جذب و تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش از سوی هیئت دولت به تصویب رسید و وزارت آموزش و پرورش موظف شد حداکثر تا سه سال برای اجرای رتبه بندی حرفه ای معلمان اقدام کند که بر این اساس، جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) انجام می پذیرد.

اهداف نظام رتبه بندی معلمان چیست؟
افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت‌های آنها برای شکوفا شدن شایستگی‌های دانش‌آموزان
ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت علمی و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت‌ آنها

توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی

سنجش مستمر صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان

ایجاد انگیزه در زمینه‌سازی برای مشارکت و دخالت دانش‌آموز در امر تعلیم و تربیت

بهبود و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت

برخی از شاخص‌هایی که معلمان بر اساس نظام رتبه بندی معلمان باید داشته باشند
بر اساس نظام رتبه بندی، معلم باید دارای شاخص‌هایی باشد که عبارتند از انطباق با نظام معیار اسلامی، اولویت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی،خردورزی، توجه به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، آماده سازی دانش‌آموز برای حیات طیبه، تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت علمی و فناوری، تعلیم مهارت‌های زندگی و کمک به گسترش روابط اجتماعی.

به گفته مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نظام رتبه بندی معلمان مبتنی بر چهار مرتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم است همچنین منابع اعتباری لازم برای اجرای نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان باید به گونه‌ای پیش بینی شود که حقوق و مزایای آنها از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های کارکنان مشابه مشمول اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها کمتر نباشد.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا در یک دوره زمانی سه ساله ضمن اجرای زیر نظام‌های ۶گانه مصوب سند تحول بنیادین، برای استقرار نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان نسبت به اصلاحات ساختاری و محتوایی در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی شامل برنامه‌های درسی و آموزشی، محتوای آموزش، بهینه سازی فضا و تجهیزات مدارس اقدام کند.

شرایط لازم برای اخذ رتبه‌های معلمی
رتبه مربی معلم: حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی با ۵ سال تجربه، دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوطه، طی دوره آموزش ضمن خدمت در علوم تربیتی متناسب با تحولات علمی روز و موفقیت در آزمون شایستگی تخصصی مربی معلم

رتبه استادیار معلم: داشتن مدرک کارشناسی با ۱۵ سال تجربه و کارشناسی ارشد با ۱۵ سال تجربه دکتری با ۶ سال تجربه
دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوط به رتبه مربی معلم، ارائه حداقل دو مقاله علمی و داشتن امتیازات لازم در دو ارزشیابی عملکرد سالیانه به شرط آنکه فاصله دو ارزشیابی بیش از دو سال نباشد و در آخرین ارزشیابی ۸۰ درصد امتیاز را کسب کرده باشد.

رتبه دانشیار معلم: کارشناسی با ۲۲ سال تجربه، کارشناسی ارشد با ۱۸ سال تجربه، دکتری با ۱۴ سال تجربه،‌دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوط به رتبه استادیار معلم، ارائه حداقل دو مقاله علمی و یک پژوهش علمی، تالیف حداقل یک کتاب در زمینه دروس مورد تدریس،‌ موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه دانشیار معلم.

رتبه استاد معلم: کارشناسی ارشد با ۲۴ سال تجربه، دکتری ۲۰ سال تجربه، دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در رتبه دانشیار معلم، دارا بودن حداقل دو مقاله علمی ارزشیابی شده پس از کسب رتبه دانشیار معلم، دارا بودن حداقل یک پژوهش علمی در زمینه تخصصی، تالیف حداقل ۳ جلد کتاب علمی در زمینه تخصصی خود.معلمان خلاق، نوآور و نخبه با مدرک لیسانس و با ۲۵ سال تجربه و داشتن شرایط فوق مشمول رتبه استاد معلم می‌شوند.

ورود به طرح رتبه بندی معلمان از مربی معلم آغاز شده و کسب رتبه‌های بعدی مستلزم توقف در رتبه قبلی است و فقط دارندگان مدرک دکتری می‌توانند به شرط داشتن شرایط با رتبه استادیار معلم وارد شوند.
فعالیت‌های آموزشی، علمی، تخصصی و مهارتی معلمان بر اساس نظام رتبه بندی معلمان

عنوان فعالیت‌ها حداقل و حداکثر امتیاز
1 رعایت نظم و انضباط (راعایت تقویم آموزشی و تهیه طرح درس) 2 تا 3 امتیاز
2 کیفیت تدریس 2 تا 4 امتیاز
3 کمیت تدریس 1 تا 3 امتیاز
4 تدریس در مدارس و مناطق خاص(چندپایه، کمتر توسعه یافته، استثنایی) 0 تا 2 امتیاز
5 تدریس در دوره‌های مختلف (توانایی تدریس در 3پایه ابتدایی و چند درس در دبیرستان) 1 تا 3 امتیاز
6 مشارکت در گروه‌ها و شوراهای آموزشی و انضباطی 1 تا 2 امتیاز
7 مشارکت در برنامه ریزی آموزشی و درسی 1 تا 3 امتیاز
8 تالیف جزوات مکمل درسی 0 تا 5 امتیاز
9 تولید وسایل و ابزارهای آموزشی 3 تا 5 امتیاز
10 ارائه شیوه‌های بدیع در امر آموزش 3 تا 5 امتیاز
11 هدایت و نظارت پروژه‌های دانش‌آموزی 1 تا 2 امتیاز
12 مدیر یا معلم منتخب نمونه مدرسه/منطقه/استان/کشور 0 تا 4 امتیاز
13 تشویق نامه‌ها 1 تا 2 امتیاز
14 ارائه الگوهای برتر تدریس 2 تا 5 امتیاز
15 عملکرد آموزشی بر حسب پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان 0 تا 4 امتیاز

انجماد هیجان

این روز ها بحث انتخاب وزیر آموزش و پرورش خیلی داغ شده است . گاهی داغی و شور وهیجان ادمها با یک خبر رسمی نه ، یک خبر غیر موثق، چنان سرد می شود که تعجبت گیج می زنداز این سرعت انجماد ادمها . چند روزقبل در جمعی بودم ، با توجه به شناختم از جمع می دانستم که سخنور کم ندارد و تقریبا امکان نداشت کسی دعوت به سخن شود  و متواضعانه رد کند . اما این بار اتفاق جالبی رخ داد وقتی میهمان دعوت شده که خود از رجال مطرح برای سکانداری آموزش و پرورش بود ،در آغازین دقایق خبری داغ ونیمه موثق از دو گزینه نهایی وزارت اموزش و پرورش داد و به نوعی اعلام کرد که به احتمال خیلی خیلی زیاد دیگر او برای وزارت مطرح نیست ان داغی و انجماد ناگهانی که در اغاز گفتم رخ داد هیچ کس نای حرف زدن وشوق سخنرانی و....نداشت همه فقط می خواهند با وزیر حرف بزنند و اموزش و پرورش را برای او واکاوی کنند . جسارت کردم و از میهمان گران مایه زبان به شکایت گشودم که ک جان بردار این چه اب یخی بود که بر این جمع وزیر دوست ریختید ...... 

نظر یک دوست فرهنگی

یاداشت  "آن چه  که وزیر آموزش و پرورش باید بلد نباشد" واکنش هایی را به همراه داشت و برخی دوستان فرهنگی و فعال در آموزش و پرورش واکنش های مثبت و منفی نسبت به ان نشان دادند . یکی از این واکنش ها را در زیر می آورم . بدون شک من در پی آن نبوده ام که همه ی عملکرد وزیر فعلی را زیر سوال ببرم و حتی نامی از ایشان هم نبرده ام اما منتظر می مانم دوستداران و مدیران ومدافعان عملکرد ان چه که طی 8 سال گذشته در آموش و پرورش رخ داده بتوانند کار های خوب و قابل دفاع را بیان کنند. اما کامنت یک دوست فرهنگی بدون آدرس را با هم بخوانیم .

"سلام. زیبا و جذاب قلم زده اید و لی واقعا بی انصافی نموده اید. مشخص است که زیر شلاق سهمگین سیاست و سیاست زدگی قلم زده اید. تمام برنامه های خوب و ارزشمند در حوزه آموزش و پرورش را اینگونه بر باد دادن بسیار جفاکاری است. خدا هدایت تان کند."


باز نشتگی قبل از موعد فر هنگیان هم ابلاغ شد  

آموزش و پرورش سه سالی هست که قانون باز نشستگی قبل از موعد را اجرا نمی کند . بر اساس بخشنامه ای که در اخرین روز های کار دولت دهم  اعلام شده است . قرار است  فر هنگیان بیمار در صورت در خواست و موافقت کمیسیون یا شورای پزشکی قبل از موعد باز نشسته شوند .در این بخشنامه امده است دراجرای ماده 121 قانون بودجه 92با رعایت مقرارت با در خواست فر هنگیان جهت باز نشستگی قبل از موعد فر هنگیان بعد از تایید شورای پزشکی موافقت شود . 


وزیر آموزش وپرورش بعدی باید چه چیز هایی را بلد نباشد!؟


 روزنامه اعتماد/ دوشنبه 16 تیر 92/ رسول پاپایی

این روز‌ها بحث و گمانه‌زني درباره اينكه وزير آينده آموزش و پرورش كيست داغ است. بسياري هم ويژگي‌هاي وزير و آنچه را بايد بداند يادآوري مي‌كنند. من فارغ از اينكه نام وزير آموزش و پرورش، در كابينه جديد چيست،آرزو دارم او مانند بسياري از وزيران قبلي همه‌چيزدان نباشد و خيلي چيز‌ها را بلد نباشد و ندانسته‌هاي زيادي داشته باشد.

اميدوارم وزير آموزش و پرورش حسن روحاني، بلد نباشد پي در پي ساختار نظام آموزشي را تغيير دهد، بلد نباشد طول و عرض نظام آموزشي را كوتاه و بلند كند و بلد نباشد در توجيه شتابزدگي و بي‌برنامگي و بي‌معلم ماندن كلاس‌هاي درس، راننده، نيرو‌هاي خدماتي، سرايدار، دفتردار، سرباز معلم و نيروي شركتي را روانه كلاس‌هاي درس كند و با اعتماد به نفس بگويد، هيچ كلاسي بدون معلم نيست.
من اميدوارم او بلد نباشد هيچ سندي را بدون فراهم ساختن الزامات و بستر‌سازي مناسب اجرا كند. من از خدا مي‌خواهم، وزير بعدي آموزش و پرورش، دستگاه روابط عمومي و تريبون‌هاي وزارت و نشريات آن را در خدمت ترويج شخصيت خود و بزرگنمايي كار‌هاي معمولي قرار ندهد و بلد نباشد در يك نشريه معلمي 12 صفحه‌يي، به جاي مشكلات معلمان بدون رسانه، 20بار عكس خودش را چاپ كند و گفت‌وگوي خصوصي خود و پدر را، پشت جلد مجله‌يي تخصصي با تيراژ 360هزار نسخه چاپ كند و شعور فرهنگيان را به تمسخر بگيرد.
من از شيخ حسن روحاني مي‌خواهم، وزير آموزش و پرورش او، هيچ‌وقت آموزش و پرورش را مثل كف دستش نشناسد، تا بلد نباشد خودش را نظريه‌پرداز و مجري، ناظر و سخنگوي وزارتخانه قرار دهد و منتقدان دلسوز و كارشناسان مستقل را رقيب خود بداند.
مي‌خواهم وزير آموزش و پرورش بلد نباشد مديران ارشد و مياني را فقط از حلقه همشهريان و همفكران حزبي و جناحي خود انتخاب كند و تنها آنها را مشاوران و امين خود بداند. من آرزو دارم، وزير آموزش و پرورش دولت تدبير و اميد، بلد نباشد از معلمان ستايش‌هاي غلوآميز زباني بكند و هيچ‌وقت هوس نكند دست آنها را بگيرد و به قله برساند و با ادبيات تبليغاتي با آنها حرف بزند.
من دوست دارم، وزير آموزش و پرورش، خداي ناكرده، اگر اتوبوس اردوي بچه‌ها، در مسير راهيان نور، يا در راه سواحل زيباي شمال، يا مسير بازگشت از تخت جمشيد دچار حادثه شد، بلد نباشد به جاي پذيرش مسووليت فقط اظهار تاسف كند و بيانيه همدردي منتشركند. مي‌خواهم زبانم لال، اگر شين‌آبادي دوباره رخ داد و صورت نازنيني كباب شد، حتي با ادبيات متعارف هم دلش نيايد عذرخواهي كند و زود استعفا دهد و بلد نباشد افكار عمومي را به مسخره بگيرد و بلد نباشد تا قيام قيامت براي هر آنچه قرار است در آموزش و پرورش رخ دهد عذرخواهي كند.
 من مي‌خواهم وزير آموزش و پرورش حسن روحاني، بلد نباشد با معلمان يك طرفه قرار‌داد اخلاقي ببندد و بلد نباشد بگويد: من با معلم‌ها قرارداد اخلاقي بسته‌ام كه اسم معلم را با پول نياورم.


مي‌خواهم وزير آموزش وپرورش بلد نباشد به جاي پاسخ‌هاي عالمانه و مودبانه و ارائه برنامه و كار‌هاي انجام شده درباره وضعيت معيشتي معلمان به خبرنگار‌ها بگويد: به كسي ربط ندارد معلم‌ها چقدر مي‌گيرند و چرا كم مي‌گيرند !آرزو دارم وزير آموزش و پرورش آينده، بلد نباشد فرهنگ تملق و روحيه چاپلوسي را بر بدنه آموزش و پرورش حاكم كند. بلد نباشد كاري كند، مهم‌ترين دستاورد اجلاس ميلياردي روساي آموزش و پرورش دستخط مبارك وزير شود. بلد نباشد متملق را گرامي بدارد و بر معلم منتقد سخت بگيرد.
دوست دارم وزير آموزش و پرورش اگر يكي از معلمانش به هر دليلي زنداني شد بلد نباشد در اتاقش را روي خانواده‌اش كه براي استمداد نزد او آمده‌اند، ببندد. من مي‌خواهم وزير آموزش و پرورش، اگر طرحي مثل مجتمع‌هاي روستايي را با وجود مخالفت‌هاي زياد اجرايي كرد، بلد نباشد بدون هيچ ارزيابي مستقل و مستندي آن را انقلابي در آموزش و پرورش بنامد و بلد نباشد نهاد‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي و نيمه‌مستقل مانند پژوهشگاه را مزاحم خود بداند و كمر به ادغام و حل و نابودي آن ببندد.
باور كنيد: نمي‌دانم چرا دوست دارم وزير آموزش و پرورش يكبار هم كه شده خيلي چيز‌ها را نداند.

http://etemadnewspaper.ir/Released/92-04-17/93.htm#244467

سیر بودجه آموزش و پرورش ایران

بر اساس گزارشی که از سوی بانک جهانی برای سالهای ارائه شده است، میزان پرداخت دولت برای آموزش و پرورش در حال کاهش است. این گزارش که سیر بودجه آموزش و پرورش کشورمان را از سال ۱۳۴۶ (۱۹۶۷ میلادی) تا سال ۸۹ (۲۱۰ میلادی) نشان می دهد:

 - جهشی بسیار بزرگ در بودجه را از سال ۵۷ تا ۵۹ نشان می دهد، بودجه آموزش و پرورش از ۳ میلیارد دلار در قبل از سال ۱۳۵۵، به بیش از ۷و نیم میلیارد دلار در سال ۵۷ می رسد. 

- اما متأسفانه این جهش از سال ۵۷ با شیب بسیار تندی روند کاهشی یافته و در سال ۱۳۶۵ به کمتر از ۴ میلیارد دلار می رسد.

- از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ بودجه آموزش و پرورش کمتر از ۵ میلیارد دلار بوده، این میزان در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی) به ۵٫۵ میلیارد دلار رسید که متأسفانه بازهم در سال ۱۳۸۷ به کمتر از ۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

سیر بودجه آموزش و پرورش نشان می دهد، که بودجه امروز آموزش و پرورش حتی از بودجه ی زمان جنگ نیز به مراتب کمتر است.

بودجه آموزش و پرورش ما وانها

بر اساس آمار سایت نشنال مستر در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی، ایران از نظر بودجه آموزش و پرورش نسبت به درآمد ناخالص داخلی با ۴٫۹ درصد، از میان ۱۳۲ کشور جهان رتبه ۵۸ را داراست و قبل از کشورهایی چون ایتالیا و آلمان و برزیل و بعد از کشورهای مولداوی و کاستاریکا قرار دارد. 

 میزان پرداخت دولت برای آموزش و پرورش، ایران ۱۷ درصد است که رتبه سی و چهارم را از میان ۹۶ کشور کسب کرده است.

 این میان کشور کوبا با صرف مبلغ ۱۸٫۷ درصد از درآمد تولید داخلی خود به آموزش و پرورش در مقام نخست قرار گرفته است.کشورهای دانمارک با ۸٫۸% رتبه ۸، مالزی با ۸٫۱%در رتبه ۱۰، سوئد با ۷٫۷% رتبه ۱۲، سوئیس با ۷۰۱% رتبه ۱۹ و کنیا با ۷% رتبه ۲۰ و اندونزی با تنها ۱٫۲% رتبه ۱۳۰ را از ۱۳۲ کشور به خود اختصاص داده اند.

جزئیات بازنشستگی فرهنگیان


 فرهنگیانی که تا تاریخ اول مهر ماه ۹۲ دارای ۳۰ سال سابقه خدمت قابل قبول و بیشتر می‌شوند، می‌توانند بازنشسته شوند.

البته بازنشستگی کارکنان دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر و با کمتر از ۳۵ سال سابقه خدمت در صورت ارائه درخواست کتبی آنان میسور خواهد بود؛ این قبیل از کارکنان در صورت عدم ارائه درخواست کتبی بازنشستگی می‌توانند تا ۳۵ سال به خدمت ارائه دهند.


برای تمام کارکنان ادارات و اداری واحدهای آموزشی اعم از معاون اجرایی، سرایدار و خدمتگزار، انباردار، حسابدار، راننده و غیره با دارا بودن ۳۰ سال خدمت قابل قبول از تاریخ پایان ۳۰ سال خدمت، ابلاغ بازنشستگی صادر می‌شود.

تمام کارکنانی که از تاریخ دوم مهر ماه ۹۲ لغایت ۲۹ اسفندماه ۹۲ دارای ۳۰ سال خدمت قابل قبول شوند، از تاریخ پایان ۳۰ سال، مشمول بازنشستگی می‌شوند.

بازنشستگی اجباری:

کسانی که دارای شرایط ذیل هستند، مشمول بازنشستگی اجباری می‌شوند.

۱- کارکنان دارای حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت و ۶۵ سال سن (شرط سنی برای شاغل تخصصی ۷۰ سال است)

۲- کارکنان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر با سابقه خدمت ۳۵ سال.

۳-کارکنان دارای ۳۰ سال سابقه خدمت و ۶۰ سال سن با مدرک تحصیلی لیسانس و پایین‌تر.

۴- کارکنان دارای ۳۵ سال سابقه خدمت  و ۶۵ سال سن با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر.

بازنشستگی کارکنان مشمول قانون تأمین اجتماعی

بازنشستگی کارکنان رسمی و پیمانی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی تابع قوانین و مقررات سازمان مذکور است و احراز شرایط بازنشستگی و فرایند برقراری بازنشستگی برای این قبیل از کارکنان توسط سازمان تأمین اجتماعی صورت می‌گیرد. 

درباره نظام رتبه بندی معلمان

بحث حقوق معلمان و توجه به مشکلات معیشتی همیشه از چالش های جدی وزیران آموزش وپرورش بوده است.

 بعد از ظهر امروز کمیسون آموزش مجلس طرح مهمی را با حضور مسئولان آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می دهد . طرح نظام رتبه بندی معلمان توسط هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده(54) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- و بند (الف) ماده(19) و ماده(50) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1389- تصویب شد؛ وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف حداکثر سه سال برای اجرای رتبه بندی حرفه ای معلمان و ساماندهی جذب و تامین نیروی انسانی اقدام کند.

                                      براساس این طرح:

 معلمان رتبه های ، استاد - دانشیار- استاد یار - مربی را با توجه به معیار هایی که اعلام خواهد شد می گیرند .       

  معلمان از شمول نظام هماهنگ پرداخت حقوق خارج میشوند .      

  معلمان دارای گواهینامه  صلاحیت حرفه ای معلمی میشوند     

با اجرایی شدن این طرح وضعیت حقوقی معلمان تغییر محسوس خواهد کرد

جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و   شهید رجایی) انجام می پذیرد

ادبیات

«گفت، تو می‌میری.

می‌ذاریم خدا در این‌باره تصمیم بگیره. راه بیفت.

تو از خدا نمی‌ترسی؟

کاری نکرده‌ام که از خدا بترسم. تازه یک مقدار هم ازش گِله دارم.»

[همه‌ی اسب‌های زیباکورمک مک‌کارتی. کاوه میرعباسی]