خطاب به وزیر : "شما نقش بابای فرهنگیان را دارید "

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش با تیتر عجیب "  شما نقش باباي فرهنگيان را بر عهده داريد" به گزارش دیدار حاجی بابایی با امام جمعه ساری پرداخته است . متن کامل گزارش را بخوانید

http://www.medu.ir/Portal/Home/

شکایت حاصل انتقاد از آموزش و و پرورش

شیرزاد عبدالهی  که پیشتر توسط وزارت اموزش و پرورش  به داد گاه احضار شده بود این بار توسط  صندوق ذخیره هم  صاحب پرونده در داد گاه  شده است او در این خصوص گفته :
شکایت مدیران دولتی از رسانه ها و روزنامه نگاران هم حکایت جالبی شده است. امروز یکشنبه 23 بهمن با شکایت صندوق ذخیره فرهنگیان به اتهام « افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه موسسه صندوق» ، به شعبه 9 دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و تفهیم اتهام شدم. حجت الاسلام منصوری بازپرس در آخر ، قرار کفالت صادر کرد و همسرم که همرهم آمده بود ، با ارائه فیش حقوقی کفیل من شد. تفهیم اتهام در مورد شکایت وزارت آموزش و پرورش در باره یادداشت من در مورد استفاده مدیران از رانت تحصیلی دانشگاه فرهنگیان ، باز هم به تعویق افتاد .
فعلا در این شعبه دو پرونده دارم . در پرونده شکایت صندوق با روزنامه آرمان هم پرونده هستم و در پرونده دانشگاه فرهنگیان با آرمان و خبرانلاین و ملت ما و شفاف .
همزمان آقای تقی پور مدیر مسئول روزنامه روزگار با چهره خندان و آقای معزی سردبیر سایت خبرانلاین با چهره و حرکات جدی برای پیگیری شکایت های مطرح شده علیه رسانه هایشان به همین شعبه آمده بودند. آقای تقی پور از بازپرس تقاضا کرده که روزگار را از اول اسفند منتشر کند. فکر می کنم این یک خبر دسته اول است! موافقت با انتشار مجدد روزگار منوط به موافقت آقای دولت آبادی دادستان تهران است.
از آقای تقی پور پرسیدم بالاخره شما توقیف شدید یا داوطلبانه انتشار روزنامه را متوقف کردید؟ گفت : درست ترین تعبیر همان است که یکی از رسانه ها به کار برد: «ما به توصیه دادستانی انتشار روزنامه را داوطلبانه به مدت یک ماه متوقف کردیم اما انتشار مجدد آن با نظر و مشورت دادستان است».
آقای تقی پور غیر از پروتده توقیف روزگار چند پروتده قدیمی دیگر در شعب مختلف داشت که برای پیگیری آنها خداحافظی کرد و رفت.
به گفته معزی تعداد شکایات علیه خبرانلاین زیاد است. آخریش هم شکایت شرکت سایپا. یکی از خبرنگاران زبل خبرانلاین بر اساس اطلاعات رسمی محاسبه کرده که سایپا در فروش هر دستگاه پراید سه میلیون سود می برد. حالا باید آقای معزی در محضر دادگاه این را اثبات کند.
معزی می گفت قبلا برای پیگیری شکایات از وکیل استفاده می کرده اما در بیشترموارد مجبور بوده که خودش هم همراه وکیل مراجعه کند و به این نتیجه رسیده که قید وکیل را بزند و خودش کفش آهنی به پا و عصای آهنی به دست ماجرای شکایات را پیگیری کند. معتقد بود که بهتر است رسانه ها از شکات رضایت بگیرند.
توصیه دوستانه معزی در ملاقات با شکات متعدد از جمله بهمنی رئیس بانک مرکزی که چند ساعتی باعث توقیف سایت خبرانلاین شد ، این بوده و هست که ممکن است شما یک روزنامه نگار را محکوم کنید و یا رسانه ای را تعطیل کنید اما حریف روزنامه نگاران نمی شوید. بالاخره روزی گذر پوست شما به دباغخانه روزنامه نگاران می افتد. پس به جای دعوا انتقادها را تحمل کنید .
بازپرس شعبه 9 حجت الاسلام منصوری است. یک روحانی 45 تا 50 ساله نسبتا چاق با عمامه بزرگ و سفید. مودب و خوش برخورد است. موقع بازپرسی جدی و کم حرف بود. اما بعد از اتمام بازپرسی سر درددلم باز شد که با این روند شکایات مدیران کار روزنامه نگاری انتقادی ممتنع می شود چون هرچه بنویسی نکته ای از آن بیرون می آورند و بدو می آیند دادسرا 100 تومن تمبر باطل می کنندو خفت روزنامه نگارو رسانه را می گیرند. گفتم مدیری که دوسال است آمده وزارتخانه و 2 سال دیگر هم می رود من را که 30 سال در این وزارتخانه کار کرده ام را به نشر اکاذیب متهم می کند. آنهم با استفاده از دفتر حقوقی و کارشناسانی که بابت کارشان از دولت حقوق می گیرند.
گفتم آن وقت من سراغ وکیل رفته ام و در همان حرف اول گفته برو یک میلیون بریز .... گفت : خدا پدرش زا بیامرزد که یک میلیون خواسته ، یک میلیون که توی کار وکالت پولی نیست! حرف که زد متوجه شدم که خیلی خوب زیر و بم داستان این شکایت ها را می داند. کارکرد رسانه را می شناسد و سخت از روزنامه نگاری انتقادی دفاع می کند . قاضی منصوری روی فرق بین خبر و نظر انگشت می گذارد و می گوید تحلیل و نظر مشکل قانونی ندارد. فقط باید مواظب خبر باشید....
پرونده ها را دستمان می دهد که به خانم منشی تحویل دهیم. از دادسرا که بیرون آمدیم موبایل هایمان را از نگهبانی گرفتیم . خانم به خواهرش زنگ زد و با غرور خاصی گفت : آره ، از صبح دادگاه بودیم . کفیل شیرزاد شدم و از آن تو آوردمش بیرون ! ... ساعت 3 بعد از ظهر خسته و گرسنه به خانه رسیدیم.

مردم از اینترنت چه می خواهند ؟

درروز های منتهی به جشن 22 بهمن ان چه می توان به اینترنت در ایران لقب داد چیزی بهتر از اینترنت لاک پشتی نیست . ایمیل ، یا هو ، هم قطع شده درباره علت این امر مسولان مخابرات اظهار بی اطلاعی کرده و حتی به صراحت گفته اند که از نظر انان هیچ مشکل زیر ساختی وجود ندارد و از دلیل این قطع راه های ارتباطی اظهار بی اطلاعی می کنند و همین امر موجب پخش شدن شایعات گوناگونی شده است . سایت تابناک هم در این خصوص نوشته :  در روز های گذشته از دسترس خارج شدن پست الکترونیک «جی میل» ، «یاهو »و دیگران ارائه دهندگان خدمات ایمیل  به صورت ناگهانی و بدون اعلام قبلی بسیاری از مردمی را که اغلب یا  بخشی از کار و زندگی خود را بر اساس استفاده از این سرویس های اینترنتی سازماندهی کرده اند را با مشکل مواجه کرده ، به گونه ای که اغلب این افراد ضمن شکایت از این امر، قطع شدن سرویس های اینترنتی را به مسائلی دیگر ارتباط می دهند .

 نکته جالب توجه و البته غم انگیز این است که در همین دو سه روز اخیر دسترسی به این سرویس ها از طریق فیلتر شکن ها و «وی پی ان» مقدور بوده و بازار کسانی که به دنبال فروش چنین نرم افزار هایی هستند به خوبی گرم شده است . افرادی هم که تا کنون با «وی پی ان» آشنا نبوده اند در این چند روز با این تکنولوژی هم آشنا شده اند و با خرید از آن استفاده کرده اند ، فقط به یک دلیل ؛چون می خواهند کار  و امورات روزانه خود را انجام دهند .

 داشتن ارتباط آسان و جهانی یک ارزش بنیادین جهانی است که با قضاوت و تصمیم یک مسئول ، مردم را نمی توان از استفاده از آن نهی کرد. پست الکترونیک در دنیای کنونی نه کالای لوکسی است نه سلاحی مخرب ؛ فقط وسیله ای است برای برقراری ارتباط ؛همچون تلفن .

پست الکترونیک چنان در بین مردم فراگیر شده است که محروم کردن مردم از آن به خاطر آفت های آنان ، مانند محروم کردن مردم از وسیله نقلیه به خاطر دود ناشی از عملکرد موتور آن است . آیا تا کنون مسئولی پیدا شده است که استفاده از یک خودروی استاندارد را به خاطر دود آن ممنوع کند و آیا عملا چنین کاری ممکن و مقدور است؟

این اتفاق و عدم پاسخگویی مسولان ذیربط اتفاقا در روزهای منتهی به 22 بهمن رخ می دهد ، عیدی که جشن ملی ایرانیان خوانده می شود. مردم به جای اینکه حلاوت این ایام را بچشند ، تلخی رفتار غیر مسولانه را حس می کنند . مردم از اینترنت چیز زیادی نمی خواهند . اینترنت برای مردم ابزاری ارتباطی در عصر دهکده جهانی . ارتباطی که در نهایت اساسش تامین منافع ملت و کشور است .

یاداشت های یک دانش آموزی مشهدی درباره حادثه اردوی دانش اموزان

داستان مرگ دانش آموزان مشهدی واقعا ناراحت کننده بود . انچه در زیر می اید  نوشته های یکی از دوستان صمیمی کشته شدگان این حادثه تلخ است .

من پارسال دبیرستان حضرت مریم بودم الآن هم بیشتر دوستام همون مدرسه هستن. خواهر دوستم هم همون مدرسه درس میخونه و منطور از مریم دبیرستان حضرت مریمه.

از اول سال بهمون گفتن که میخوایم ببریمتون راهیان نور(شلمچه).
از ۲۵ نفر کلاسمون ۱۴ نفر ثبت نام کردن و جمعه راه افتادن.

دیروز دوستم اس داد:سلام خوبی؟ خبر نمیگیری؟؟؟
جواب دادم ممنون شما خوبین؟؟؟
گفت:نه بابا چه خوبی؟؟؟اتوبوس مدریه خواهرم اینا تصادف کرده ۳ نفر هم مردن.
از دیروز تا امروز صبح حالم خیلی بد بود.چند بار به خودم گفتم فردا زنگ میزنم به فاطمه کفشچین و جریان رو ازش میپرسم.دیشب فهمیدم که بچه های رشته ریاضی همه رفتن و چند تا هم از انسانی ها بودن.
امروز صبح تا مدرسه همش میدویدم.میدونستم معاونا خبر دارن.
اینقدر تند به سمت دفتر رفتم که نفهمیدم چه طور به در دفتر رسیدم.
دفتر خیلی شلوغ بود.
یکی از دبیرا (خانوم رستگار) که هم به مدرسه ما درس میده هم به دبیرستان مریم هم تو دفتر بود.
بلند گفتم:شما هم از مریم خبر دارین؟
خانوم رستگار گفت:آره دخترم.
ـــــ:سه نفر بودن؟
ـــــ:نه ۲ نفر بودن یکیشون گم شده بوده واسه همین فکر میکردن مرده ولی خدارو شکر پیدا شده و بیهوش بوده حالا هم بستری و شرایط روحی خوبی نداره و همش جیغ میزنه.
ـــــ:کی مرده؟؟؟
ـــــ:تو بچه ها رو میشناسی؟؟؟
ـــــ:آره.حالا بگین کی مرده.
ـــــ:کفشچین و ...
ـــــ:وااااااااااااااای نه کفشچین؟؟؟

از دفتر اومدم بیرون.فقط گریه میکردم.هنوز صداش تو گوشم بود.
گریه نکنم چیکار کنم؟دوستم فوت کرده.دیگه دلم نمیخواد برم مریم و کفشچین نباشه.
همه بهم میگن فاتحه بخون اما نمیتونم.دلم نمیاد.به خودم میگم فاتحه مال مرده هاس.کفشچین که نمرده.
خیلی دختر ماهی بود.باحجاب بود. درس خون بود چارسال شاگرد اول شد.به قول بچه ها سنگ صبور بود.هر وقت یکی دلش میگرفت پیش اون میرفت و با اون درد دل میکرد.
چرا آموزش و پرورش رسیدگی نمیکنه؟؟؟
چرا همچین راننده هایی میذاره که با سرعت بالا برن که بعد نتونن ترمز بگیرن و دوست من اینطوری بشه؟؟؟
هر سال که گروهی این اردوی راهیان .... رو میرن چند نفر شهید میشن.این براشون درس عبرت نشده که دوباره امسال هم دارن میبرن؟؟؟نمیتونن با قطار ببرن بچه ها رو؟؟؟یا حداقل یه اتوبوس سالم با یه راننده ی مطمئن بذارن؟؟؟؟
از بچه ها یکی کتفش شکسته،یکی گردنش و یکی هم قطع نخا شده.معاون هم که باردار بوده بچش میمیره،یک دست ویک پا میشکنه و بدنش هم میسوزه.از بقیه خبر ندارم فقط میدونم حالشون خوب نیست چند تا رو هم اجازه ندادن از بیمارستان بیان و فعلا همون جان.
فاطمه الآن با هواپیما رسیده مشهد.ولی چه رسیدنی؟؟؟

این همه فرهنگی علی رغم حضور دو وزیر اسبق

نشست سراسری فرهنگیان جبهه متحد اصولگرایان با حضور حداد عادل ، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی و زاکانی ظهر  پنج شنبه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. نکته قابل توجه و چشمگیر این نشست حضور انبوه صندلی های خالی و جمعیت چند ده نفری با احتساب خبر نگار ها و مدعوین بود . تصویر هوایی نشست را ببنید .

حداد عادل یا ابوعلی سنا

حداد عادل در برنامه پارک ملت همه را شگفت زده کرد :

  از ۴ سالگی به مدرسه رفته و روزنامه می خوانده است و از ۷ سالگی هم با دوستانش بحث سیاسی کرده و در ۱۳ سالگی نیز، یک بار نطق سیاسی کرده است.

وضعیت معلمان از نظر یک ارین منش

آرین منش عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

وضعیت معیشتی معلمان در سال‌های قبل از انقلاب را اسف‌بار ارزیابی کرد و گفت: رژیم پهلوی علناً به معلمان ظلم می‌کرد و بودجه کشور را صرف مواردی می‌کرد که به سود خود و کشورهای غربی بود.



وضعیت معلمی از نگاه یک ستار هدایت خواه


نماینده یا سوج هم می گوید :آموزش و پرورش در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران، درصد کمتری از معلمان را استخدام می‌کرد و از طرف دیگر معلمان نسبت به کارکنان سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها کمترین درآمد را داشتند اما در سال‌های پس از انقلاب این شرایط دگرگون شد و بهبود پیدا کرد.به حوزه معیشت و منزلت معلمان توجه کافی صورت گرفت؛ در حال حاضر وضعیت معلمان نسبت به کارمندان سایر ارگان‌ها نه تنها بدتر نبوده بلکه در برخی موارد در وضعیت مناسب‌تری هستند.

وضعیت معلمی از نگاه یک مدیر کل

مدیر کل اموزش و پرورش استان مرکزی :

 آن زمان بعضی از افراد به اجبار و فرار از بیکاری به استخدام آموزش و رورش در آمده بودند اما در حال حاضر تعداد پرسنل آموزش و پرورش با زمان طاغوت غیر قابل مقایسه است.

  در زمان رژیم ستمشاهی انتخاب مدیران بر اساس شایستگی صورت نمی‌گرفت بلکه اکثر مدیران طبق رابطه‌های خاص با برخی مسئولان عالی رتبه به مدیریت منصوب می‌شدند.

  اکنون انتخاب مدیران بر اساس سواد، تعهد، ایمان صورت می‌گیرد .

حقوق و مزایا معلمان در زمان طاغوت تنها به گرفتن حقوق سر ماه خلاصه می‌شد اما پس از انقلاب اسلامی ایران، امکاناتی نظیر بیمه طلایی، مسکن و دیگر امکانات رفاهی برای آنها فراهم شد که در زمان طاغوت وجود نداشت.

دیگرن درباره محمد ص چه گفته اند ؟؟

میلاد پیامبر صلح و مهربانی بر شما دوستان خوبم مبارک باد

گوته

گوته، شاعر پرآوازه آلمانی پس از آشنایی با دین اسلام و پیام آور این ایین یگانه، قطعه شعری با عنوان «نغمه محمد» درباره پیامبر اعظم (ص) سرود. این قطعه شعر از زبان  حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه3 علیها السلام گفته می‌شود.

 برنارد شاو

جرج برنارد شاو، نویسنده معروف ایرلندی درباره پیامبر اکرم (ص) می‌گوید:

« او را باید منجی بشریت خواند. من اعتقاد دارم که اگر مردی مثل او حاکمی در عصر جدید می‌شد، برای حل مشکلاتش از صلح و دوستی استفاده می‌کرد. او مردم را از هرزگی و مستی به اعتدال و پرهیزکاری، از بی قانونی به زندگی نظام‌مند، و از تباهی به بالاترین معیارهای تعالی اخلاقی هدایت کرد.

گاندی

ماهاتما گاندی رهبر فقید هند در کتاب «هند جدید» در مورد شخصیت محمد(ص)  می‌گوید:

«جالب است بدانید که بهترین کسی که امروزه بدون هیچ چون و چرایی، در قلب میلیون‌ها انسان جا گرفته، «محمد» است. از اینجا من متقاعد شده‌ام که این شمشیر نبود که در آن روزها مردم زیادی را تسلیم اسلام کرد. «محمد» سخت ساده زیست بود. مثل دیگر پیامبران متقی بود. به شدت امانتدار بود. از خودگذشتگی شدید نسبت به دوستان و پیروان، جسارت، بی‌باکی و توکل مطلق به خدا در رسالت شخصی، از ویژگی‌های محمد(ص)  بود.

لامارتین

لامارتین مورخ مشهور می‌گوید:

« اگر بزرگی هدف، کم بودن ابزار و رسیدن به نتایج شگفت‌انگیز، سه محور سنجش هوش بشری باشد، چه کسی ادعای مقایسه بزرگ مردان تاریخ کنونی را با «محمد» دارد؟ نام‌آورترین مردمان فقط ارتش، قوانین و فرمانروایی‌ها را ایجاد کرده‌اند. اگر نگوییم آنچه بنیاد نهاده‌اند، چیزی نیست، باید گفت: چیزی بیشتر از قدرت مادی که غالباً در چشم به هم زدنی فرو می‌پاشد، ایجاد نکرده‌اند.

این مرد نه فقط ارتش ها، قوانین، فرمانروایی، مردمان و سلسله‌ها، بلکه میلیون‌ها نفر؛ یعنی یک سوم از ساکنان این جهان و حتی بیشتر از آن را حرکت داد. او پرستشگاه‌ها، خدایان، ادیان، عقاید، اندیشه‌ها و نفوس را متحوّل کرد. صبر او در پیروزی، بلند همتی او که تماماً در جهت یک عقیده بود، نه نوعی تلاش برای فرمانروایی، نمازهای بی‌نهایت او، زمزمه‌های سرّی او با خدا، مرگ او و پیروزی او بعد از مرگ، نشانه ایمانی راسخ است. محمد6یک معلم مذهبی، یک مصلح اجتماعی، یک رهبر اخلاقی معنوی، تجسم بزرگ اجرایی کردن امور، دوستی با وفا، همنشینی زیبا، شوهری علاقه‌مند و پدری با محبت بود. همه را با هم داشت. مرد دیگری در تاریخ نیست که در هر کدام از این جنبه‌های مختلف زندگی، بر او برتری یابد یا با او برابری کند. فقط آن شخصیت نوع‌دوست بود که چنین کمالات باورنکردنی را در خود جمع کرده بود».

آرمسترانگ

خانم‌کارن‌آرمسترانگ، از صاحب‌نظران غیر مسلمان وین است.  محمد(ص) ، ولی یک صلح طلب واقعی بود؛ زیرا جان و اعتقاد نزدیک‌ترین یاران خود را در جریان صلح با مکه به گرو گذاشت تا این اتحاد بدون خونریزی به انجام رسد. او به جای خونریزی و قتل عام، در فکر مذاکره و صلح بود.

ویل دورانت:

محمد، پیغمبری بزرگ و موحدی کامل بود که مانند نداشت و برای اصلاح بشر مبعوث شد.

کارل ماکس:

حقیقت انکار ناپذیر این است که محمد مبعوث شد تا رسالتی را که خلاصه رسالات سابق و مافوق آنها بود، برای عالم بیاورد.

الکساندر دوما:

محمد، معجزه شرق بود؛ زیرا دینش دارای آموزه‌های بزرگی بود. اخلاقش برجسته بود و رفتاری پسندیده داشت.

آلفرد گیوم:

محمد، یکی از عظیم‌ترین شخصیت‌های تاریخی است که در ایمان به وجود خدای یگانه غرق شده بود.

لئو تولستوی:

شکی نیست که محمد از مردان بزرگ و مصلحانی است که به حقیقت خدمت بزرگی به بشر کرده است.

واشنگتن ایرونیگ:

او سریع الانتقال و دارای حافظه قوی، دیدی بلند و استعدادی سرشار بود.

ژان ژاک روسو:

حضرت محمد، پیامبر اسلام، نظریه بهتری داشت و توانست سیستم سیاسی خود را به خوبی متحد سازد.

منبع : خبر انلاین

برف و معاونان بی خیال

دیروز هوا ترکیبی از برف وبارون و مه بود و زییایی ویژه ای داشت ، مدرسه ما و یک دبستان دخترانه نزدیک به هم هستند و دیوار حیاطشان مشترک هست ، پنجره های دبستان دخرانه به حیاط مدرسه ما باز می شود ، زنگ تفریح که شد ، حیاط سیاه چهره ی مدرسه سفید سفید شده بود ، پسر های شیطون مشغول برف بازی شدند ،دختر های کو چولو پنجره کلاس هایشان را باز کردند تا برف وبرف بازی تماشا کنند که ناگهان دیوار و پنجره های دبستان دخترانه هدف گلوله های برف پسر ها شد . دیوار مدرسه روبرویی از گلوله های برف پسر ها تغییر شکل داد ، جالب اینکه از مجموع پنج معاون کسی در حیاط نبود، از بالا چشمم به دخترم افتاد که فریاد می زد : بابا بابا و از من می خواست که حمله برفی به مدرسه شان را متوقف کنم . به دفتر پایین امدم و میکروفون رو برداشتم به حیاط رفتم اسم چند نفر از مهاجمان را صدا کردم و لحظاتی بعد همه چیز ارام شد .....مدرسه که تمام شد من و دختر از ماجرای امروز با هم حرف زدیم . 

بعداز ظهر مدرسه تعطیله

این خبر با توجه به میزان بارش برف و باران امروز در تهران کمی عجیب و غریب است .

حمیدرضا مختارنژاد، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران  اظهار داشت: به دلیل بارش برف و برودت هوا، نوبت عصر تمام مدارس آموزش و پرورش شهر تهران در تمام مقاطع امروز تعطیل است.م

  صبح امروز نیز به دلیل بارش برف، نوبت صبح تمام مقاطع تحصیلی بخش‌های روستایی مناطق 5 و 8 آموزش و پرورش شهر تهران تعطیل شد.

آموزش مهارت های بحران فراموش نشود

رسول پاپایی / روزنامه آرمان 18بهمن

فاطمه کفشچین، فاطمه طهماسبی، مهتاب بخشی، این نام دانش اموزان مشهدی  است که در حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در جاده خرم آباد اندیمشک به دیار باقی شتافته اند . این سه دانش اموز ،روز جمعه در قالب یک کاروان یک هزار نفری با 24 اتوبوس از مشهد جهت گذراندن درس امادگی دفاعی  به مناطق جنگی خوزستان اعزام شدند. خبر ها حاکی از این است که ، یکی از اتوبوس ها روز شنبه ساعت ده صبح در جاده اراک بروجرد دچار سانحه شده و بعد ازعدم توانایی راننده در کنترل واژگون می شود . پلیس علت حادثه را ،سرعت زیاد و نقص فنی ترمزرا عامل ایجاد این حادثه تلخ  دانسته است . علاوه بر این دختر های معصوم ده دانش اموز وسه مربی همراهشان هم مجروح شده اند .وزیر آموزش و پرورش در پیام تسلیتی که با تا خیر عجیب  سه روزه منتشر کرده است نوشته :

"دانش‌آموزان حقیقت خواه و آرمان خواه و شهادت طلبی که به تأسی از مولای خود حضرت سید الشهدا (ع) عاشقانه فرهنگ ایثار و شهادت را جستجو می‌کنند اجری عظیم دارند.".

 پیش از این بر اساس مصوبه ،مجلس دانش‌آموزان مقطع راهنمایی 2 ساعت در هفته به صورت تئوری و یک روز به صورت عملی تحت آموزش‌ دفاعی قرار می‌گرفتند و در مقطع دبیرستان هم 3 ساعت آموزش نظری و سه روز آموزش عملی دفاعی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شد. با مطرح شدن مباحث مربوط به تحول بنیادین و تعطیلی پنج شنبه ها ، آموزش و پرورش در مردادماه سال جاری ،از ساعات آموزش آمادگی دفاعی کسر و ساعات باقیمانده را تجمیع و تحت عنوان تحول عملی در درس دفاعی به مدارس  ابلاغ کرد. منظور از تجمیع   درس دفاعی هم این است که : دانش‌آموزان  چهار روز به اردوی راهیان نور برده میشوند تا ضمن بازدید از مناطق جنگی ، آموزش های عملی لازم جهت درس دفاعی را فرا بگیرند . دو روز از این مدت به رفت وبر گشت اختصاص داده می شود ..

رئیس سازمان بسیج داش اموزی و فرهنگیان در خصوص اهداف شرکت دانش اموزان و گذراندن درس دفاعی در قالب راهیان نور پیش از این گفته بود  : درقالب این طرح  تلاش شده است تا دانش‌آموزان از طریق مبانی نظری وعملی این درس، با ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ جهاد و شهادت آشنا شوند."

بدون شک دوران جنگ  تحمیلی وارزشها و رشادت های فرزندان این مرزو بوم از صفحات طلایی تاریخ  کشورما می باشد. انتقال صحیح و عمیق این ارزشها به نسل هایی که جنگ را درک نکرده اند کاری خوب وارزشمند است. بدون شک مسئولان امر اعم از آموزش و پرورش ، راه و ترابری ، و بسیج و سایر ارگان های ذیربط با توجه به امار بالای تصادفات جاده ای در کشور ما و مشکلات جاده ای آن ، لازم است  به هنگام  اعزام این دانش آموزان ، استاندارد های لازم جهت یک سفر ایمن و آرام را با دقت در انتخاب سرویس ها ی ایاب و ذهاب واطمینان از مهارت و سلامت رانند گان را در نظر بگیرند ، و تذکر به موقع به رانند گانی که حساسیت کار رانندگی در حین سفر فراموش می کنند را به مربیان حاضر در این اتوبوس ها یاد اوری کنند تا جامعه و خانواده ها  شاهد اخبار تلخی از این قبیل نباشد.  چرا که تداوم و استمرار این اعزام ها بدون شک در پرتو احساس امنیت و سالم بودن وسلیه نقلیه و اطمینان خاطر پدر و مادر ها امکان پذیر است و توجه شود که فلسفه درس دفاعی که کسب مهارت های مربوط به زمان بحران است ،در هیاهوی سفر به جنوب و پیچ و خم جاده ها به فراموشی سپرده نشود . 

سرمایه گذاری برای امنیت ملی

سرمایه گذاری برای امنیت ملی

رسول پا پایی / روزنامه آرمان / سه شنبه/۱۱بهمن ۹۰

 اقای وزیر ، گناه ما کودکان افغان چیست که کشورمان آباد و امن نیست ؟گناه ماچیست اگر بزرگتر هایمان از کشور خود به کشور شما امده اند . ما کودک هستیم ، حساب ما از بزرگترهاجدااست ما حق داریم درس بخوانیم و به مدرسه برویم ."

این ،بخشی از نامه ی کودکان بازمانده از تحصیل افغان در ایران ،به وزیر آموزش و پرورش است .

امار ها حکایت از حضور بیش از یک و نیم میلیون پناهنده قانونی ورسمی و دو نیم میلیون نفر مهاجر غیر قانونی افغان در ایران دارد .بخش عظیمی از این پناهندگان قانونی وغیر قانونی کودکان معصومی هستند که در" امدن "و "ماندن" و حتی" رفتن" از ایران هیچ نقشی ندارند.

آمارها نشان می دهد 70 درصد کودکان مهاجر غیرقانونی در سن 13، 14 سال هستند و بیشتر از 90 درصد آنان در ایران متولد شده اند. چندین سال از سن لازم التعلیمی آنها گذشته است.

مدرسه نرفتن این کودکان و اعمال سیاست های سخت گیرانه ومنقبضانه در مسیر تحصیل واموزش آنان ،موجب گسترده تر شدن شکاف اجتماعی جامعه میزبان و میهمان  می شود ، آسیب‌های اجتماعی را افزایش می دهد وبه خشونت و جرم و جنایت مهاجران منجر می گردد، و دراینده هزینه هایی به مراتب سنگین ترازهزینه تحصیل واموزش به جامعه ی ما تحمیل خواهد کرد.....

متن کامل یاداشت در ادامه مطلب

ادامه نوشته

قرائتی  و پوشش معلمان زن

پوشش کارمندان دولت همواره محل طرح ایده و طرح های مختلف بوده نقطه مشترک همه ی این طرح ها هم بی توجهی به علایق و سلیقه و نظر کارمندان زن بوده است . این وضعیت درباره معلمان زن شدید تر از سایر کارمندان است . در نبود الگو و فرم مشخصی برای پوشش معلمان زن مدیران مدرسه ها با تفاوت های فراوان در سطح دانش ودانایی و آگاهی و برخورداری از فرهنگ اجتماعی ، برای معلمان زن تصمیم می گیرند و سلیقه و نظر و دیدگاه خود را بر انان تحمیل می کنند .


محسن قرائتی پنجشنبه در جمع فرهنگیان نیشابورگفته : رنگ چادر معلمان زن در بیرون از مدرسه باید سیاه باشد، اما در داخل مدرسه باید این گروه از معلمان از رنگ ‌های شاد و سنگین استفاده كنند.رئیس ستاد اقمه نماز کشور نگفته که این توصیه بر چه اساسی صورت می گیرد و اگر پوشیدن رنگ های شاد خوب و مفید است و از توصیه های اسلام است ، چگونه باید ن را فرهنگ سازی کرد تا معلم ها به ان عمل کنند و بین محیط کار و محیط بیرون از ان از دوسبک پوشش مختلف و گاه متضاد استفاده کنند ؟ ایشان هم چنین نگفتند که توصیه به پوشش و چادر صرفامشکی از توصیه های شخصی ایشان است یا در روایات و احادیث معصومان هم امده است ؟


قرائتی همچنین به  معلمان توصیه كرد: برای پاسخ به شبهات، با اسلام ‌شناسان در ارتباط بوده و حداقل شماره تلفن و نشانی از یك اسلام ‌شناس به همراه داشته‌ باشند.


تنبیه بدنی و مظاهر خشونت

رسول پاپایی / روزنامه ارمان پنج شنبه / ۶بهمن ۹۰

دربسیاری از کشور ها تلاش زیادی شده است تا  آموزش و پرورش کودکان ، به سمت وسویی برود که ، "تنبیه بدنی و مظاهر خشونت" در آن کاسته و حذف شود .

با وجود  این که آموزش و پرورش و قوانین مدرسه ، تنبیه بدنی را ممنوع اعلام کرده است ،کما کان تنبیه در اشکال مختلف ان وجود دارد.

انچه موجب می شود که "روش های تنبیهی"  جهت اصلاح یا تغییر رفتاردر یک نظام آموزشی، کارایی خودرا از دست بدهد، بخشنامه ها و دستور از بالا و بیم تعقیب قضایی و مجازات اداری ،نیست .  بلکه این پیشرفت های اجتماعی یک جامعه و رسیدن به توسعه پایدار و رشد اگاهی ها است که موجبات این امر  را فراهم می سازد .

بخش نامه ها  ومقررات زیادی در حمایت از حقوق دانش اموزان به تصویب رسیده است  مدیران مدارس نمی توانند دانش اموزان خاطی وقانون شکن را بیش از سه روز اخراج کنند  .کنترل و برخورد با دانش اموزان خاطی بسیار دشوار شده است .
دانش اموزان با علم به این که تنبیه بدنی "جرم" است ومعلم  حق ندارد به دانش آموز تکلیف زیاد بدهد و اخراج خودرا هم محال می بیند به خود اجازه می دهد نسبت به قوانین مدرسه وکلاس بی اعتنا باشد و حتی نسبت به  معلم بی حرمتی کند!  

   معلم تنبیه خودرا دلسوزی تلقی می کند اما به قانون که میرسد دلسوزیش را "جرم" تعریف می کنند .

متن کامل یاداشت در ادامه مطلب

ادامه نوشته

 معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بخشنامه بکارگیری معلمان وظیفه در سال تحصیلی 92ـ91 را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.
بر اساس این بخشنامه، از مشمولان واجد شرایط دارای برگه آماده خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ اعزام آنها از دی ماه 90 تا تیرماه 91 است، از تاریخ وصول بخشنامه لغایت تاریخ مندرج در جدول ثبت‌نام صورت می‌گیرد ( در صورت تکمیل ظرفیت استان در هر مرحله، مرحله بعدی منتفی می‌شود):

 مرحله

افراد مجاز برای ثبت‌نام 

 پایان ثبت‌نام و ارسال به گزینش

دریافت پاسخ گزینش 

ارسال اسامی پذیرفته شدگان به حوزه ستادی 

 اول

 دارندگان برگه اعزام 1/10/90 الی 30/4/91

  17/11/90

 14/1/91

 9/2/91

 دوم

 دارندگان برگه اعزام 1/2/91 الی 30/4/91

 4/12/90

 28/1/91

 9/2/91

 سوم

 دارندگان برگه اعزام 1/2/91 الی 30/4/91

 22/12/90

 6/2/91

 9/2/91


* فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم در اولویت جذب قرار دارند

این بخشنامه می‌افزاید: فهرست و مدارک داوطلبان واجد شرایط و حائز رتبه امتیاز لازم (بر اساس فرم امتیازبندی طراحی شده در آن اداره کل) که شامل 2/1 برابر ظرفیت تخصیص یافته است، به تفکیک مدرک تحصیلی و تاریخ اعزام، بلافاصله در اختیار هسته گزینش قرار گرفته و هماهنگی لازم در خصوص نظر نهایی در زمان مناسب صورت گیرد.

در این بخشنامه تأکید شده است: فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم (ورودی 88) در اولویت جذب قرار دارند.

* بکارگیری پذیرفته‌شدگان فوق دیپلم در دوره متوسطه صرفاً در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

داوطلبان باید در هنگام ثبت‌نام فرم تعهدنامه رعایت شئونات شغل معلمی و رعایت ضوابط عمومی گزینش در طول مدت خدمت و  همچنین فرم پرسشنامه اطلاعات فردی گزینش را تکمیل کنند همچنین داوطلبان باید از سلامت کامل جسمی و روحی و روانی متناسب با شغل معلمی برخوردار باشند.

بکارگیری پذیرفته‌شدگان با مدرک تحصیلی فوق دیپلم در دوره متوسطه صرفاً در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به عنوان استادکار (در رشته تحصیلی مرتبط) مجاز خواهد بود.

اگر مشمول درخواست معافیت پزشکی یا تحصیلی کرده باشد، اعزام وی لغو شده و از لیست سرباز معلمان کنار گذاشته می‌شود.

* سهمیه استان ها
بر اساس جدول توزیع سهمیه سرباز معلم در سال 91، استان‌های آذربایجان شرقی 344 نفر، آذربایجان غربی 160 نفر، اردبیل 122 نفر، اصفهان 147 نفر، البرز 92 نفر، ایلام 22 نفر، بوشهر 88 نفر، چهارمحال و بختیاری 77 نفر، خراسان جنوبی 112 نفر، خراسان رضوی 557 نفر، خراسان شمالی 42 نفر، خوزستان 650 نفر، زنجان 72 نفر، سمنان 42 نفر، سیستان و بلوچستان 202 نفر، شهرستان‌های تهران 378 نفر، فارس 303 نفر، قزوین 27 نفر، قم 143 نفر، کردستان 53 نفر، کرمان 248 نفر، کرمانشاه 87 نفر، کهگیلویه و بویراحمد 137 نفر، گلستان 99 نفر، گیلان 138 نفر، لرستان 197 نفر، مازندران 175 نفر، مرکزی 77 نفر، هرمزگان 263 نفر، همدان 89 نفر و یزد 179 نفر سرباز معلم جذب خواهند کرد.

در مجموع 5 هزار و 322 سرباز معلم در آموزش و پرورش کشور جذب خواهند شد که یک هزار و 242 نفر دارای مردمک فوق دیپلم، 3 هزار و 980 نفر دارای مدرک لیسانس و 100 نفر دارای مدرک فوق لیسانس خواهند بود.

کاهش تعطیلات مدارس منتفی شد

تعطیلی معلم ها و مدارس مورد حسرت و از ارزو های کارمندان دیگر است . اما این نگاه از دور به شغل معلمی است معلم ها بر خلاف تصور عمومی از تعطیلات زیادی بر خوردار نیستند و اگر شرایط حرفه ای معلمی مانند  شرکت درسازماندهی ، تصحیح اوراق ، جلسات و وشوراها مختلف ، و کلاس های ضمن خدمت و...سایر مقتضیات حرفه معلمی در نظر گرفته شوند غلط بودن این تصور مشخص می شود .

اسفند سال 1388 دبیر شورای عالی آموزش و پرورش از ارائه طرح کاهش تعطیلات تابستانی در سند تحول بنیادین خبر داد گفت: "طبق سند، تغییرات عمده ای را در شروع و پایان سال تحصیلی و تعطیلات تابستان ایجاد کرده ایم."اما اکنون  دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره کاهش تعطیلات تابستان می گوید :: کم کردن تعطیلات تابستانی مدارس منتفی شده است  چرا که آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی توانند در این باره تصمیم بگیرند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره علل منتفی شدن کاهش تعطیلات تابستانی گفت: این موضوع تابع قانون مجلس شورای اسلامی است چرا که در قانون آمده که آغاز سال تحصیلی اول مهرماه هر سال و پایان آن 31 اردیبهشت سال بعد است و آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند در این باره تصمیم بگیرد چرا که تصمیم در این باره با مجلس است.

بی نظمی در مدارس پایتخت

امروز در حالی که انتظار می رفت مناطق 5 گانه تهران تعطیل بشن این اتفاق نیفتاد و بدون ماشین راهی مدرسه شدم ، در طول مسیر کوتاه خانه تا مدرسه بیش از 50 ماشین در یک نقطه  از حرکت ایستاده و دچار مشکل ش ده بودند ف تصادف هم کم نبود . به مدرسه که رسیدم معلوم بود اولین دبیر هستم بچه ها با فریاد تعطیله تعطیله به استقبالم امدند . زنگ اول چهر کلاس سوم را جمع کردند دریک کلاس بز هم یک کلس کامل نشدند . کمی درباره برفو اینکه کر کدوم گروه درسته اینان که مدند ویا انان که ماندند حرف زدیم و بعد تمرین و بعدهم بچه ها به ارزویشان رسیدند و ما هم خوشحال . مدیر هم که مدیریتش گل کرد و چند معلم حاضررا تشویق کرد . تشویقی و تعطیلی مزه اش خوب بود .