کلاس های با نشاط

تنوع در شیوه های معلمی و جذاب کردن کلاس های درس نیاز مدارس خسته کننده . کلاس های کسل کننده وفاقدنشاط امروز است . خلاقیت و شیوه خوب این معلم را پسندیدم شما هم بخوانید و ببیند!

درس مثل گل رو که تدریس کردم و بچه ها بادوران نوزادیشون آشنا شدن، ازشون خواستم هرکدومشون یک عکس ازدوران نوزادیشون بیارن و احساس مامان و بابا رو هم نسبت به دنیا اومدن اونا بپرسن و بنویسن. جاتون خالی صبح که وارد کلاس شدم یه ولوله ای بود و بچه ها با ذوق و شوق عکساشونو بهم نشون میدادن و میخندیدن بعدهم هی به من نشون می دادن. خوب که تلاش کردن ازشون خواستم تو کاورصورتک نشانگرشون بزارن. وقتی خودشون کارشونو بادست خودشون تو کاور میزارن حس خوبی بهشون دست میده و با غرور به نتیجه ی کارشون نگاه می کنن.

منبع : وبلاگ ترنم تلاش

http://moallem79.blogfa.com/

تو

من از عطرِ آهسته‌ی هوا می‌فهمم

تو


بايد تازه‌گی‌ها



از اينجا گذشته باشی



(سید علی صالحی)

تجمع اعتراضی معلمان مینابی

گروهی از فرهنگیان میناب در پی حادثه‌‌آفرینی‌ اخیرخودروی حامل قاچاق سوخت و مرگ پنج معلم در این شهرستان صبح امروز با تجمع در برابر فرمانداری خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شدند.

در ماه‌های اخیر این رسانه و دیگر رسانه‌ها بارها و بارها اخباری را در مورد حادثه‌آفرینی توسط خودورهای حامل قاچاق به ویژه قاچاق سوخت منتشر و بارها و بارها نیز خطرات پیرامون نوع و نحوه تردد این خودروها که اغلب فاقد پلاک هستند در محلات و مراکز جمعیتی و جاده‌ها توسط رسانه‌ها گوشزد شده بود.

در پی بروز یکی از تلخ‌ترین حوادث جاده‌ای هرمزگان، طی دو روز گذشته و مرگ پنج معلم جوان در شهرستان میناب که علت اصلی آن برخورد یک وانت حامل قاچاق سوخت با خودروی حامل درگذشته‌گان این حادثه ذکر شده است، موجی از اعتراضات به قاچاقچیان سوخت در این شهرستان در میان مردم به راه افتاده است.

 جمع قابل توجهی از فرهنگیان در میناب با سه خواسته محوری مقابله جدی با قاچاق سوخت، مقابله جدی با تردد خودروهای حامل اتباع افاغنه و پاکستانی در سطح جاده‌های شهرستان و برخورد جدی با عبور و مرور خودروهای فاقد پلاک در شهرستان در جلوی فرمانداری تجمعی آرام را برگزار کرده‌اند. امام جمعه شهر میناب نیز به تجمع‌کنندگان پیوست.میرزا حسین معتمدی‌فر که خود در تریبون جمعه یکی از منتقدان وضعیت قاچاق در شهرستان بوده است، خطاب به فرهنگیان اظهار داشت: درد شما درد من نیز هست.وی گفت: در این مورد و در راستای تحقق خواسته‌های فرهنگیان که خواسته‌های مردم نیز است باید کاری عملی صورت گیرد.امام جمعه شهرستان میناب افزود: مردم این شهرستان به سختی زندگی می‌کنند و به راحتی از دست می‌روند.همچنین رئیس آموزش و پرورش میناب نیز خطاب به فرهنگیان با بیان اینکه "کار شما خوب است"، از معلمان خواست به کلاس‌های درس بگردند.در بخش دیگری از خواسته‌ها و انتقادات فرهنگیان در مورد عدم پوشش واقعه درگذشت پنج معلم مینابی از رسانه ملی نیز مباحثی مطرح می‌شود.

منبع : تابناک

وزیر هم تسلیت گفت

وزیر آموزش وپرورش هم در گذشت معلمان مینابی را به خانوداه بزرگ فرهنگیان تسلیت گفت در بخشی از پیام حاجی بابایی امده است  :

وظیفه خود میدانم با د لی اکنده از اندوه مصیبت وارده را به

بازماندگان به ویژه خانواده آن عزیزان سفر کرده تسلیت عرض

نموده ، غفران الهی بریآن مرحومین و صبری جمیل برای

بازماندگان از درگاه ایزد منان مسالت نمایم .


آقا اجازه :

این حادثه متاسفانه اولین حادثه ای نبوده که برای معلمان رخ مید هد  ، اسفند سال گذشته هم 5 معلم در آذربایجان شرقی در مسیر رفتن به مدرسه در برخود به کامیون جانشان را از دست دادند . اگر چه همدردی با معلمان و تسلیت داغهای این چنین اقدامی خوب و پسندیده از وزیر محترم است اما ضروری است وزیر محترم به دنبال اتخاذ تصمیات جدی وراهکار هایی جهت برخورداری معلمان روستایی از سرویس ایاب و ذهاب و یا حق ایاب و ذهاب باشند و تنها به صدور پیام های تسلیت اکتفا نکنند .

جزئیات درگذشت 5 معلم جنوبی

در میان سکوت خبری رسانه ها در خصوص مرگ 5 فرهنگی مینابی فارس به بررسی این حادثه پرداخته ونوشته :این افراد از معلمان مقطع ابتدایی بودند که پس از چند روز تعطیلی، هنگامی که از میناب عازم محل کار خود در روستای گرکان در فاصله 40 کیلومتری شهرستان میناب بودند، در میانه راه با یک دستگاه خودروی وانت که متعلق به قاچاقیان سوخت بوده است، تصادف کرده‌اند و هر پنج نفر آنان جان باختند. بر اساس نظر کارشناسان پلیس راه، انحراف به چپ خودروی مربوط به قاچاقچیان، عامل حادثه بوده و راننده آن نیز متواری شده است.   این معلمان در مدرسه ابتدایی «زید بن حارثه» در روستای گرکان میناب مشغول به تدریس بودند و هر روز فاصله 40 کیلومتری میناب تا گرکان را رفت و آمد می‌کردند. مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفته راننده خودروی سوخت قاچاق از محل حادثه فرار کرده است و آموزش و پرورش از طریق فرمانداری و نیروی انتظامی شهرستان موضوع را پیگیری می‌کند تا هر چه سریع‌تر مقصر حادثه دستگیر شده و مراجع قضایی نظر خود را در این رابطه اعلام کنند.

مدارس اهواز تعطیل شد

گرد و غبار با همه اثار مخربش سال هاست مهمان خوزستانی هاست . این ذرات خطرناک ناشی از بلند شدن توده‌های گرد و غبار از کشور عراق است. وموجب بیماری بسیاری از شهروندان جنوبی شده است . در تهران اگر به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنی تا خون اهدا کنی یکی از پرسش های پزشکان این ست که ایا اخیرا به جنوب سفر داشته ای ؟؟!!!

شدت گرد وغبار امروز در اهواز تا حدی بوده  که زندگی عادی مردم استان را مختل کرده به گونه ای که گرد و غبار و بوی تند آن به داخل منازل و اتاق مدارس و ادارات نیز نفوذ کرده است.و مو جب شده مدارس اهواز تعطیل شود .

مرگ جانخراش 5 معلم

 تصادف وحشتناک خودروی پراید حامل معلمان یک مدرسه ی روستای " بندر کرگان" از توابع شهرستان میناب با وانت نیسان جان 5معلم فداکار را گرفت . ظاهرا وانتی که این معلمان با ان تصادف کرده اند وانت غیر مجاز به شکل تانکر حمل سوخت بوده است .


اسامی معلمان فقید مینابی :

این 5 نفر از همکاران فرهنگی که با هم با یک سواری پراید سوار در حال رفتن به روستای "بندر کرگان" بودند با یک وانت نیسان برخورد نموده اند که متاسفانه همه این عزیزان  در دم فوت شده اند.

مرتضی ذاکرنشین -سید مرتضی اعلم کمالی -مجید پرهون -مصطفی سلیمانی -محمود پودات

تصویر معلمان فوت شده در سانحه تصادف در میناب



تصادف و کشته شدن 5 نفر از معلمان در میناب


مراسم تشییع پیکر  معلمان فداکار مینابی فردا (20 آذرماه) در مسجد جامع شهرستان میناب بر گذار خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش و روابط عمومی  وزات آموزش و پرورش هنوز نسبت به این حادثه تلخ و از دست رفتن 5 معلم مینابی واکنشی نشان نداده اند . کمترین انتظار این است که وزیر و روابط عمومی با جامعه فرهنگیان و خانواده های داغدار همدری نماید .

آقا اجازه این حادثه تلخ را به جامعه فرهنگیان و بخصو ص معلمان مینابی و خانواده های داغدار تسلیت می گوید .

روحشان شاد

منبع خبر و تصاویر : میناب تکنیک

زنگ نماز اجباری نیست

با تعطیل شدن پنج شنبه ها تقریبا اکثر مدارس از زنگ کوتاهی به نام زنگ نماز و ناهار برخودار شده اند ، زنگی که مدت بیست دقیقه ای ان نه کفاف وضو گرفتن و اماده شدن بچه ها برای نماز را دارد و نه برای نهار انها کافی است .  مدیر کل دفتر قرآن، نماز و عترت آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های زنگ نماز در مدارس کشور گفته: بر اساس برنامه‌های اعلام شده زمان اقامه نماز در مدارس 20 دقیقه تعیین شده است. این در حالی است که مدیرکل محترم که گویی در فضایی دور از مدارس به سر می برد به رسن ها گفته : برنامه‌هایی نظیر شناخت نماز همراه با توزیع سی‌دی‌های آموزشی بین دانش‌آموزان، سخنرانی روحانیون، نوشتن انشاء، برگزاری مسابقه در مورد نماز و مرجعیت شناسی ،پرسش و پاسخ، رفع اشکالات شرعی از دانش‌آموزان در مسائل مذهبی و شرعی، نشست‌های هم‌اندیشی و حلقه‌های صالحین از برنامه‌هایی است که قبل و پس از اقامه نماز برای دانش آموزان اجرا می‌شود.

بنیادی اضافه کرده است که ، زنگ نماز اجباری نیست بلکه امری اختیاری است اما مدیر، مربیان و دبیران باید این بستر را فراهم کنند که نماز در وقت اذان برپا شود و دانش‌آموزان را به خواندن نماز اول وقت علاقه‌مند کنند.

شاید تهران باز هم تعطیل شود

،بارش برف ، یخ زدگی معابر ، بین التعطیلین ، ، هر کدام از این ها به تنهایی می تواند عاملی بشد برای تعطیلی تهران که با تعطیلی مدارس شروع می شود باشند . از مهر تاکنون مدارس تهران به دلیل بارش برف ، یخ زدگی معابر ، بین التعطیلین و  تشکیل کلاس عاشورا شاهد تعطیلی مدرسه ها بوده است . امروز هم خبر هایی خوب وخوش برای دانش اموزان و معلمان در راه است مبنی بر این که اگر شرایط جوی تهران تغییر نکند ممکن است باز هم مدارس تعطیل شوند . مدیر بحران استانداری تهران گفته است : اگر شرایط آلودگی سلامت شهروندان را تهدید کند جلسه برای تعطیلی تهران تشکیل می‌شود. وی افزوده :

 هدف ما در مرحله اول سلامت شهروندان است و اگر در روز دوشنبه شاهد تهدید سلامت شهروندان بر اثر آلودگی هوا بودیم برای تعطیلی تهران کمیته اضطرار تشکیل می دهیم.

کارت بیمه طلایی هوشمند فرهنگیان به زودی

هر چند میزان نارضایتی از بیمه طلایی در شهرستان ها بخصوص کم نیست اما منصفانه باید گفت این طرح در شهر های بزرگ تو انسته تا حد زیادی از دغدغه های معلمان و خانواده هایشان در بحث سلامت و بهداشت کم کند . همین مهم است که بازنشستگان را هم مایل به عضویت در این بیمه کرده است . قرار است از ذیماه

 650 هزار بازنشسته آموزش و پرورش و يك ميليون و 300 هزار نفر به همراه خانواده‌هاي اين بازنشستگان تحت پوشش بيمه طلايي قرار بگیرند .

یکی از مشکلات کارت های بیمه طلایی که بعضا اسباب خنده و مزاح هم در بیمارستان ها شده است برش کوپن های این کارت است برای حل این مشکل هم قرار شده است تمامي شاغلين آموزش و پرورش بيمه طلايي دوساله و هوشمند دريافت مي‌كنند و ديگر نيازي به برش‌كارت بيمه طلايي نيست.


وزير آموزش و پرورش درباره مزاياي كارت هوشمند گفته است :  دارندگان اين كارت به هر مركز درماني يا بيمارستاني كه مراجعه كنند همه فرآيند درمان و ساير اقدامات مربوطه در اين كار ثبت مي‌شود و ديگرنيازي به كپي مدارك و معرفي‌نامه وجود ندارد و همه اطلاعات و خدمات ارائه شده به افراد در اين كارت ثبت مي‌شود.


محرم

   

سر سبز ، رها و شاد

                             رقصان در باد

می خواست که جای شاخه باشد نیزه

 

صادق رحمانی

کنکور

ثبت‌نام اينترنتي كنكور سراسري :91 از روز چهارشنبه 16 آذر ماه

 داوطلبان مي‌توانند به صورت دو روش خريد اينترنتي كارت اعتباري و مراجعه به مراكز پستي نسبت به تهيه كارت و دفترچه راهنما اقدام كنند.

 هزينه كارت اعتباري ثبت‌نام:  داوطلبان بايد مبلغ 8 هزار و 500 تومان براي كارت اعتباري اصلي و 4 هزار و 600 تومان براي كارت اعتباري گروه دوم در صورت شركت در دانشگاه‌هاي پيام نور و موسسات غيرانتفاعي پرداخت كنند.


نحوه گزينش داوطلب در كنكور 91،: گزينش دانشجو بر اساس 75 درصد نمره آزمون كتبي و 25 درصد سوابق تحصيلي با تاثير مثبت انجام مي‌شود.



منابع سوالات كنكور 91 ا

فهرست منابع سوالات عمومي و اختصاصي زير گروه‌هاي علوم رياضي، علوم تجربي و علوم انساني آزمون سراسري سال 91 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور اعلام شد.

سوالات كنكور 91 بر اساس كتب نظام جديد سالي واحدي و به شرح زير طراحي مي‌شود.

« دروس عمومي »

زبان و ادبيات فارسي

داوطلبان كنكور 91 در رشته‌هاي مختلف بايد براي شركت در اين آزمون، دروس زبان و ادبيات فارسي از دروس عمومي شامل ادبيات فارسي(2) براي كليه رشته‌ها، ادبيات فارسي(3) براي كليه رشته‌ها غير ازعلوم انساني، زبان و ادبيات فارسي (1) و (2) پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها، ادبيات فارسي(3) ‌تخصصي انساني سال سوم مخصوص علوم انساني، زبان فارسي (3) تخصصي انساني سال سوم مخصوص علوم انساني، زبان فارسي (3) غيراز علوم انساني سال سوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني را مطالعه كنند.

عربي

بنابراين گزارش، درس عربي از دروس عمومي نيز شامل عربي (2) غير از علوم انساني سال دوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني، عربي (2) (علوم انساني) سال دوم مخصوص علوم انساني، عربي(3)(غير از علوم انساني) سال سوم براي كليه رشته‌ها غير از علوم انساني، عربي(3)(علوم انساني) سال سوم مخصوص علوم انساني است.

فرهنگ و معارف اسلامي

منابع دروس فرهنگ و معارف اسلامي براي داوطلبان كنكور 91 نيز شامل قرآن و تعليمات ديني (2)(دين و زندگي) سال دوم براي كليه رشته‌ها، قرآن و تعليمات ديني(3) (دين و زندگي) سال سوم براي كليه رشته‌ها، معارف اسلامي (دين و زندگي) پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها مي‌شود.

زبان انگليسي

همچنين از دروس عمومي زبان انگليسي (3) سال سوم براي كليه رشته‌ها و انگليسي 1 و 2 پيش دانشگاهي براي كليه رشته‌ها منبع آزمون درس زبان انگليسي در كنكور 91 است.

« دروس تخصصي»

گروه علوم رياضي

رياضيات

منابع دروس تخصصي گروه علوم رياضي كنكور سال آينده در درس رياضيات شامل هندسه (1) سال دوم، آمار و مدلسازي سال دوم، هندسه(2) سال سوم، رياضيات(2) سال دوم، حسابان سال سوم، جبر و احتمال سال سوم، هندسه تحليلي و جبر خطي پيش دانشگاهي، حساب ديفرانسيل و انتگرال (1) و (2) پيش دانشگاهي و رياضيات گسسته پيش دانشگاهي است.

فيزيك

منابع سوالات در درس فيزيك شامل فيزيك (1) و آزمايشگاه سال اول، فيزيك (2) و آزمايشگاه سال دوم، فيزيك(3) و آزمايشگاه (ويژه رياضي) سال سوم و فيزيك (1) و(2) ويژه رياضي پيش دانشگاهي است.

شيمي

منابع سوالات درس شيمي نيز دراين آزمون شامل شيمي(2) و آزمايشگاه سال دوم، شيمي (3) و آزمايشگاه سال سوم و شيمي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.

گروه علوم تجربي

زمين شناسي

به گزارش ايسنا، منابع دروس تخصصي گروه علوم تجربي در درس زمين شناسي شامل زمين شناسي سال سوم وعلوم زمين پيش دانشگاهي است.

رياضيات

منابع درس رياضيات در كنكور سراسري سال91 نيز شامل هندسه (1) سال دوم، رياضيات (2) سال دوم، آمار و مدلسازي سال سوم،‌ رياضيات(3) (ويژه علوم تجربي) سال سوم و رياضيات عمومي 1 و 2 پيش دانشگاهي مي‌شود.

زيست شناسي

بنابراين گزارش منابع درس زيست شناسي در اين آزمون هم شامل زيست شناسي و آزمايشگاه (1) سال دوم، زيست شناسي و آزمايشگاه (2) سال سوم و زيست شناسي پيش دانشگاهي است.

فيزيك و شيمي

منابع درس فيزيك در اين گروه براي داوطلبان كنكور سال آينده شامل فيزيك (1) و آزمايشگاه سال اول، فيزيك (2) و آزمايشگاه سال دوم، فيزيك (3) و آزمايشگاه (علوم تجربي) سال سوم، فيزيك (1) و(2)(علوم تجربي) پيش دانشگاهي و در درس شيمي هم شامل شيمي (2) و آزمايشگاه سال دوم، شيمي (3) و آزمايشگاه سال سوم و شيمي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.

گروه علوم انساني

رياضيات

بر اساس اين گزارش، داوطلبان كنكور 91 در گروه‌هاي علوم انساني بايد براي شركت در آزمون دروس تخصصي گروه علوم انساني در درس رياضيات شامل رياضيات(1) سال اول، آمار و مدلسازي سال دوم، رياضي (ويژه علوم انساني علوم و معارف اسلامي) سال سوم و رياضي پايه پيش دانشگاهي را مطالعه كنند.

اقتصاد

منابع درس اقتصاد در كنكور سراسري سال 91 شامل اقتصاد سال دوم مي‌باشد.

زبان وادبيات فارسي

درس زبان وادبيات فارسي هم شامل تاريخ ادبيات ايران و جهان(1) سال دوم، تاريخ ادبيات ايران و جهان(2) سال سوم، آرايه‌هاي ادبي سال سوم، ادبيات فارسي(1) پيش دانشگاهي و ادبيات فارسي(2) پيش دانشگاهي است.

عربي

بنابراين گزارش، منابع درس زبان عربي رشته‌هاي علوم انساني در كنكور سراسري سال91 شامل عربي 2(ويژه علوم انساني) سال دوم، عربي (3) (ويژه علوم انساني) سال سوم و عربي (1) و(2) پيش دانشگاهي است.

تاريخ

منابع درس تاريخ نيز شامل تاريخ ايران و جهان (1) سال دوم، تاريخ ايران و جهان (2) سال سوم و تاريخ شناسي پيش دانشگاهي مي‌شود.

جغرافيا

بنابراين گزارش، منابع درس جغرافيا هم در اين آزمون شامل جغرافياي (1) سال دوم، جغرافياي (2) سال سوم و جغرافيا پيش دانشگاهي مي‌شود.

علوم اجتماعي

منابع درس علوم اجتماعي شامل جامعه شناسي (1) سال دوم، جامعه شناسي(2) سال سوم و علوم اجتماعي (جامعه شناسي نظام جهاني) پيش دانشگاهي است.

فلسفه، منطق و روانشناسي

منابع درس فلسفه در كنكور سراسري سال91 نيز شامل فلسفه سال سوم، فلسفه (آشنايي با فلسفه اسلامي) پيش دانشگاهي، در درس منطق شامل منطق سال سوم و در درس روان شناسي شامل روان شناسي سال سوم مي‌شود.

چهارشنبه تعطیل شد

روز چهارشنبه آینده به دلیل واقع شدن در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام متصل به آن و نیز قرار گرفتن سوم امام حسین(ع)، مدارس سراسر کشور تعطیل است.

تخلفات صندوق ذخیره را به اطلاع فرهنگیان می رسانم !

صندوق ذخیره به پشتوانه واریز 5درصد حقوق معلمان عضو و سهم دولت یکی ا بزرگترین بنگاهای اقتصادی کشور می باشد . کم اثر بودن این صندوق در بهبود شرایط اقتصادی و فاهی معلمان عضو سال هاست محل انتقاد می باشد .
 وزیر اموزش و پرورش به معلمان قول داده بود تا چزخش مالی وفعالیت های اقتصادی این صندوق را در جهت رفاه واقتصاد معلم ها بکار بگیرد از ن روز تا کنون وزیر نتوانسته است به این وعده خود عمل کند . بعد از عضو کمیسیون اموزش وتخقیقات مجلس خبر داد که وزیر به او قول داده تا دوازدهم اذر مدیر عامل این صندوق برکنار می شود ، حاجی بابایی این سخنان و هر گونه وعده ای را برای عزل مدیر عامل صندوق ذخیره تکذیب کرد . تکذیب وزیر مو جب شده تا  نور‌الله حیدری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، به حاجی بابایی تا 12 آذر ماه مهلت دهد تا مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان را برکنار کند در غیر این صورت اسناد مربوط به تخلف اورا با معلمن در میان می گذارد .
 او قبل از انتشار اسناد تخلف ها در صندوق ذخیره فرهنگیان در تشریح اصرار به عزل مدیر عامل صندوق گفته است که ، مدیر عامل صندوق ذخیره در هیئت مدیره‌های مختلف با پاداش‌های مجزا عضو شده است ،  سوددهی این صندوق مورد رضایت معلمان عضو نیست،  مدیر عامل اقدام به تأسیس شرکت‌های مختلف در زیرمجموعه‌ صندوق ذخیره فرهنگیان کرده است که برخی از این شرکت‌ها  زیان ده می باشند ،و در مسیر بازرسی نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات مجلس و سازمان بازرسی کل کشور کار شکنی می کند .
 وی درباره تاخصیر وزیر در اصلاح شرایط حاکم بر صندوق ذخیره  فرهنگیان می گوید : هرچقدر زمان پیش می‌رود سوال و ابهام ما نسبت به صندوق ذخیره فرهنگیان بیشتر می‌شود، شخص وزیر آموزش و پرورش در ابتدای وزارتش و نیز پیش از دوران نمایندگی مجلس تاکید داشت که باید اصلاحات جدی در این صندوق انجام شود و بخش‌های مختلف آموزش و پرورش دلایل مرا قبول دارند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد و برخی سفارش‌ها نیز نسبت به مدیر عامل این صندوق ارائه می‌شود که احساس می‌کند پرونده ابعاد دیگری پیدا کرده است.
عضو کمیسیون اموزش مجلس که به نظر میرسد از تعلل وزیر در اصلاح ان چه که د صندوق می گذرد ناراضی است می گوید :
اگر طرح سوال اینجانب در صحن علنی مجلس قطعی شود قبل یا بعد از آن، از هر استان یک نفر را به نمایندگی از 700 هزار معلم عضو صندوق ذخیره فرهنگیان جمع می‌کنم تا اطلاعات خود را در رابطه با تخلفات گوناگون این صندوق و عدم اقدام جدی وزیر برای برخورد با وی به آنها ارائه دهم تا به اطلاع فرهنگیان هر استان برسانند و پس از آن دیگر تصمیم با خود فرهنگیان است،؛ همچنین نکاتی از این ماجرای این صندوق را نیز در روز طرح سوال در صحن علنی مجلس به اطلاع فرهنگیان سراسر کشور می‌رسانم.


قراری برای عزل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته‌ایم

وقتی حاجی بابایی وزیر شد،ازاولین موضوع هایی که درباره ان حرف زد و وعده داد سر وسامان دادن به اوضاع  صندوق ذخیره فرهنگیان بود .صندوقی که با گردش مالی و سرمایه فراوان در ردیف بزگترین بنگاه های اقتصادی است و کمترین میزان سود و ایجاد خدمات رفاهی را برای معلمان دارد .

چندی قبل نورالله حیدری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در گفت‌وگو با فارس، از مذاکره خود با حاجی‌بابایی و وعده وی برای برکناری «شایسته‌نیا» تا تاریخ 12 آذرماه خبر داده بود .

این نماینده مجلس ،از تعلّل 8 ماهه وزیر آموزش و پرورش در برکناری مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، عضویت همزمان در چند هیئت مدیره مختلف با پاداش مجزا، عدم سوددهی شرکت‌های تأسیس شده در زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان و نارضایتی اعضا و نیز کارشکنی در مسیر بازرسی‌ نهادهای نظارتی  انتقاد کرده بود و همین موارد را برای برکناری او کافی دانسته بود .


شهریه های غیر قانونی کفه آموزش دولتی را سنگین تر می کند  

رسول پاپایی / روزنامه آرمان / یکشنبه ششم آذر

آموزش صحیح در همه ی کشور ها سرمایه گذاری تلقی می شود . مروزه علاوه بر دولت ها  که به این حقیقت رسیده ند که  برخوداری از یک آموزش و پرورش  سرمایه  گذاری در مسیر توسعه وبالندگی  کشور است ، خانواده  ها هم دریافته اند که برای رشد وموفقیت ، فرزندان شان آموزش صحیح یک ضرورت وحتی یک سرمایه گذاری مطمئن است .

شاید این تلقی از اموزش و پرورش صجیج و کار امد است که موجب شده تا دولتها به تفکیک بخشی  از مدارس  تحت عنوان مدارس غیر انتفاعی از مدرسه های دولتی تن دهند . مدرسه های غیر انتفاعی  با نیت بردشتن باری از بارهای بر زمین مانده ی مدرسه داری  توسط دولت بو جود آمدند تا ان گروه از دانش آموزان مستعد که از توان مالی برخوردار هستند را جذب نمایند و اموزش های نوین وقوی تر از مدارس دولتی را در کلاس ها ی مجهز  به وسایل کمک آموزشی وازمایشگاهی   را به انان ارائه دهند . از طرفی حضور این مدارس در نظام آموزشی کشور موجب می شد هزینه تحصیل و مدرسه رفتن بخشی از دانش موازن از دوش دولت برداشته شود و به جای ان دولت بتواند سرانه اموزشی این دانش موزان را  برای بهبود شرایط تحصیل در مدرسه های دولتی  هزینه کند . 

وشاید این نگاه مثبت و چشم انداز زیبا بود که موجب شد بخش قابل توجهی از خانواده ها از این حضور استقبال کرده  و تعلیم وتربیت فرزندانشان را به مدرسه های غیر دولتی واگذار کردند تا مدرسه فرزندشان  مدرسه ای باشد ، که  کيفيت آموزشي بالایی دارد، ازاستاندارد تراکم بر خودار است،معلمانش باحوصله تر هستند، ميزونيمکت هايش سالم است، آزمايشگاه هاي مجهز ی درد،وسايل کمک آموزشي جز همیشگی تدریس است و.....اما گذر زمان و گذشت سال های تحصیلی و نگاهی به ان چه که اتفاق افتاده  باید گفت ، که مانند بسیاری از برنامه های دیگر فقدان یک نظام نظارتی و ارزشیابی دقیق و کار امد از عملکرد این مدارس و ان چه که در انها می گذرد موجب شده تا،  روابط بازاری بر این مدارس حاکم گردد و پر رنگ شدن نگاه انتفاعی و فراموشی یا کمرنگ شدن نگاه آموزش و پرورشی بر این مدارس  ، این مدارس از فلسفه و جودیشان فاصله بگیرند و هم وغم اصلی در نزد موسسان و مدیران افزایش شهریه ها باشد .

 بگونه ای که چندسالی است شکایت خانواده ها از شهریه های سرسام آور موجب شکایت و اعتراض خانوده ها شده و آموزش و پرورش هم با اعلام نرخ شهریه ها در اغاز هر سال در تلاش بوده تا از گرفتن شهریه های غیر قانونی جلوگیری کند. تلاشی که از منظر خانواده ها ناموفق بوده و مدیران این مدارس همچنان تحت عناوین مختلف و به لطایف الحیل  شهریه هایی به مراتب بیش از نرخ مصوب می گیرند . 

 این تخلف ها در حالی صورت می گیرد که معاون وزیر موزش و پرورش درباره مکانسیم تعیین شهریه این مدارس می گوید : 

" شهریه مصوب مدارس غیر دولتی در کمیته تعیین نرخ مطرح می‌شود که اگر این نرخ به تصویب این کمیته برسد، نرخ شهریه به صورت پوستر در مدرسه نصب خواهد شد و در معرض دید اولیاء قرار می‌گیرد. او همچنین می گوید : " نرخ مدارس غیر دولتی که در کمیته تعیین نرخ مصوب می‌شود، بر اساس ارائه برنامه‌های ‌آن مدرسه و ضرورت‌ها پیش‌بینی شده است؛ در صورتی که میزان شهریه دریافتی مدارس غیر دولتی با نرخ مصوب شده مغایرت داشته باشد، خلاف قانون است وی همچنین میگوید: به هر حال در هر مدرسه غیر دولتی نسبت به امکانات و خدماتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد نرخ شهریه تغییر می‌کند و زمانی مصوب می‌شود که به تأیید کمیته تعیین نرخ برسد."

بر این اساس نرخی که در معرض دید قرار می گیرد با توجه به برنامه ها و خدمات پیش بینی شده ای ست که مدرسه می خواهد ارائه دهد . پس علت گرفتن شهریه های کلان در برخی از این مدارس چیست ؟ پاسخ خانم معاون وزیر ین است که : " در مدارس غیر دولتی نرخ شهریه 7 یا 8 میلیونی نداشتیم اگر والدین این نرخ‌ها را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا از طریق حوزه نظارت این مسئله را پیگیری کنیم."  

در حالی که معاون وزیر از نرخ گذاری بر اساس برنامه ها و حتی ضرورت های پیش بینی شده مدارس سخن می گوید ودست همیاری جهت بر خورد به  خانواده ها دراز می کند .  مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که بالاترین قیمت دریافتی در مدارس غیردولتی تهران در حال حاضر چه میزان است، گفت: ارقام مختلفی از 5 تا 7 میلیون تومان وجود دارد .

 البته او به صراحت می گوید : " دریافت ارقامی مانند 14 تا 17 میلیون تومان را باور ندارم."  هر چه هست ، گرفتن شهریه های سر سام اورو غیر قانونی دردی است که توسط خانواده ها فریاد کشیده می شود و واقعیتی است  که در اغاز و میانه هر سال تحصیلی انها را کباب می کند .

 این درد ، قبل از انکه نیازمند تکذیب باشد ، برای درمان محتاج یک  نظارت دقیق و قدرتمند است که با نگاهی دوسویه هم منافع سرمایه گذاران در امر اموزش و پرورش را لحاظ کند هم به اقتصاد خانواده ها توجه کند و مانع اجحاف بر خانواده هایی بشود که می خواهند حداقل هزینه تحصیل فرزندشان باری بر دوش دولت نباشد . دردی که اگردرمان نشود موجب خواهد شد تعداد صندلی های خالی این مدرسه ها روز به روز بیشتر شود و کفه اموزش و پرورش دولتی هر روز سنگین تر از دیروز گردد .       

 

مشکل معلم های بازنشسته حل شد !

داستان حقوق نگرفتن معلمان باز نشسته ظاهرا اخرین پرده های خود را اجرا می کند . عباسپور رئیس کمیسیون اموزش گفته بود ۳۰۰۰۰معلم بازنشسته ۸ماه است که حقوق نگرفته اند . علت این مشکل اختلاف نظر اموزش و پرورش و سازمان بازنشتسگی بخاطر ۸۰۰۰۰افزایش حقوق معلم ها بود. در سال 89، وزارت آموزش و پرورش برای معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر به عنوان کارمندان عالی رتبه حکم افزایش 80 هزار تومانی درنظر گرفت، اما زمانی که معلمان، بازنشسته شدند، صندوق بازنشستگی کشوری، این افزایش را تایید نکرد .

اکنون خبر می رسد که اختلاف نظر ها پایان یافته وصندوق باز نشستگی با افزایش حقوق معلم ها موافقت کرده است و اطلاعیه داده که تمام کسانی که تا قبل از اول مهر امسال مشمول بازنشستگی می شوند و مشمول مزایا می شوند نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند. هر چند این مشکل با رایزنی ها حل شده است اما نباید به سر سختی معلمان و کوتاه نیامدنشان برای تن دادن به شرایط نا عادلانه ی صندوق بازنشستگی به راحتی گذشت .
 

مدیران مدارس بخوانند : همه ی مسائل مالی مدرسه در یک پست  

 دستورالعمل مالی مدارس به منظور ایجاد وحدت رویه در امور مالی مدارس و تسهیل در امر کنترل و نظارت بر مصرف منابع مالی، آبان ماه امسال از سوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.  بر این اساس، مسئولیت حُسن اجرای این دستورالعمل به عهده مدیران آموزشگاه‌ها و نظارت بر آن به عهده ادارات آموزش و پرورش است.
 
* تعریف منابع مالی مدرسه

این دستورالعمل با اشاره به ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، منابع مالی مدارس را در استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق کشور شامل این موارد اعلام می‌کند:

ـ وجوه مربوط به اعتبارات دولت که به استناد تبصره‌های 1 و 2 ماده قانون راجع به هزینه‌ سرانه واحدهای آموزشی و پرورشی، از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش یا سازمان‌های وابسته به حساب بانکی واحد آموزشی و پرورشی واریز می‌شود.

- وجوه حاصل از کمک‌های داوطلبانه مردمی (خاص و عام) که حسب دستورالعمل و بخشنامه‌های مربوطه و با رعایت مفاد قانون اصلاح ماده (11) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت انجام هزینه‌ها به حساب واحدهای آموزشی و پرورشی برای مصارف در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد.

- وجوه مربوط به سهمی که از طریق شوراهای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه از عوارض اخذ شده در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد.

- وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق‌برنامه و جُبرانی که به استناد آئین‌نامه نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق‌برنامه و شیوه‌نامه‌های اجرایی مربوطه، توسط اولیای دانش‌آموزان به حساب مدرسه واریز می‌شود که با رعایت مفاد قانون اصلاح ماده 11قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش هزینه می‌شود.

  سایر وجوهی که مدرسه به موجب مصوبات مراجع ذی‌صلاح مجاز به دریافت آنهاست، از نظر این دستورالعمل در زمره منابع مالی مدرسه تلقی می‌‌شود؛ همچنین،

اختصاص سرفصل حساب جداگانه برای هر منبع مالی از قبیل سرانه آموزشی، سرانه پرورشی، سرانه غذایی، کمک‌های مردمی یا خاص در دفاتر یا سامانه‌های مالی مدرسه ضروری است.

طبق ماده 86 آئین‌نامه اجرایی مدارس، تمامی درآمدها و منابع مالی مدرسه اعم از سرانه دانش‌آموزان، وجوه حاصل از خدمات فوق‌برنامه، کمک‌های شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و کمک‌های مردمی ‌باید ابتدا به حساب بانکی مدرسه واریز و با رعایت مقررات، تحت نظر شورای مالی مدرسه هزینه شود.
 
به استناد ماده 88 آئین‌نامه اجرایی مدارس، برداشت از حساب مذکور با 2 امضاء از 3 امضاء شامل امضای رئیس مدرسه ثابت و امضای یکی از دو نفر اعضای شورای مالی مدرسه انجام می‌شود و در مقابل انجام هزینه‌ها نیز مسئولیت مشترک خواهند داشت.

  نگهداری وجوه به صورت نقدی (به استثناء تنخواه گردان)‌ اکیداً ممنوع است و مسئولان مدارس و صاحبان امضاء‌ متضامناً‌ مسئولیت اجرای این ضابطه را به عهده خواهند داشت؛ همچنین، هر واحد آموزشی مجاز به افتتاح یک حساب نزد بانک‌های دولتی است و سایر حساب‌ها اعم از دولتی و غیردولتی مسدود می‌‌شود.

مدیران مدارس موظف هستند برای چک‌هایی که مبلغ آن بیش از حد نصاب اعلام شده از سوی ادارات کل آموزش و پرورش در هر سال است، نسبت به اخذ تأییدیه از ادارات آموزش و پرورش مناطق، شهرستان یا نواحی آن به بانک عامل، اقدام کنند تا امکان پرداخت از سوی بانک فراهم شود.

* ماهیت شورای مالی مدرسه/ زمان تشکیل شورا

 
شورای مالی که عضویت در آن «افتخاری» است، در اول هر سال تحصیلی و بلافاصله پس از آغاز به کار انجمن اولیاء و مربیان با ترکیب مشخص شده در ماده 87 آئین‌نامه اجرایی مدارس تشکیل می‌‌شود.

به منظور عدم توقف امور مالی مدارس تا تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در سال تحصیلی جدید، ادامه کار شورای مالی سال تحصیلی قبل به قوت خود باقی است.

* وظایف شورای مالی مدرسه/ تشکیل جلسات شورای مالی، دو ماه یک بار الزامی است

,ظایف شورای مالی مدرسه  شامل «بررسی برنامه‌های تدوین شده توسط مسئولان و شورای مدرسه و تصویب بودجه پیش‌بینی شده برنامه‌ها و ارائه آن به مدیر مدرسه برای اجرا، همکاری مستمر با مسئولان مدرسه در استفاده صحیح از منابع مالی با رعایت صرفه‌جویی و امضای اسناد هزینه و مدارک مالی و چاره‌اندیشی برای کسری بودجه در برنامه‌های سالانه یا هدایت مصرف بهینه مازاد بودجه و در نهایت انجام سایر وظایفی که در این دستورالعمل و آئین‌نامه اجرایی مدارس ‌به عهده شورای مالی گذاشته شده است» عنوان کرده است.

جلسات شورای مالی برای مدارس با حضور تمام اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات شورا پس از ثبت در دفتر جلسات شورای مالی و امضای اعضای حاضر با اکثریت آراء قبل اجرا خواهد بود و مدیر مدرسه مکلف به دعوت اعضای شورا است.

در هر صورت، تشکیل جلسات مالی حداکثر دو ماه یک بار الزامی است.
 
*ممنوعیت تجاوز مبلغ "تنخواه‌گردان" از سقف تعیین شده

در مواردی که هزینه‌ای جنبه‌ فوری و فوتی داشته باشد و تأخیر در آن منجر به زیان و خسارت شود و به علت ضیق وقت امکان طرح و تصویب در شورای مالی مدرسه میسر نباشد، مدیر یا سرپرست مدرسه مجاز است در هر سال حداکثر تا سقف 20 درصد هزینه‌های سال قبل، نسبت به انجام این قبیل هزینه اقدام کند و مراتب را در نخستین جلسه شورای مالی به اطلاع و تصویب شورا برساند.
 
صورت جلسات و مصوبات شورای مالی باید به وسیله منشی شورای مالی مدرسه که در نخستین جلسه شورا انتخاب می‌شود، با ذکر نظرات موافقان و مخالفان تنظیم، ثبت و به امضای همه‌ حاضران برسد.

  در ابتدای هر سال برای انجام هزینه‌های مدرسه تنخواه‌گردان لازم به میزانی که شورای مالی مدرسه تعیین می‌کند، در اختیار مدیر مدرسه قرار می‌گیرد که این میزان تنخواه در هر سال نباید حداکثر از 20 درصد سقف تنخواه‌گردان اعلام شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی که هر ساله برای کارپردازان دستگاه‌های اجرایی به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود، با توجه به درجه و هزینه‌های آموزشگاه تجاوز کند؛ همچنین، تنخواه‌گردان دریافتی باید در پایان سال تحصیلی تسویه شود.
 
*موارد مصرف منابع مالی مدرسه
ـ حمل ونقل، ارتباطات و فناوری شامل هزینه‌های پستی، مخابرات، حمل و نقل اموال و اشیای متعلق به مدرسه و رفت و آمد دانش‌آموزان.

- تعمیرات جزئی ساختمان، تجهیزات و وسایل ساختمان‌ها و پرداخت حق بیمه‌ آنها در مقابل سرقت، زلزله، سیل و آتش‌سوزی؛ تعمیرات اساسی ساختمان و ایجاد بناهای جدید از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای اداره کل نوسازی تامین می‌شود.

- سوخت، آب، برق و گاز.

- تهیه‌ مواد و لوازم مصرفی و در حکم مصرفی اعم از آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی،‌ اداری، بهداشتی، ورزشی و پرورشی.
 
- تهیه‌ وسایل و تجهیزات مصرف نشدنی آموزشی و کمک‌آموزشی (آزمایشگاهی، کارگاهی، خوابگاهی، آشپزخانه)، ورزشی و اداری و سایر اموال غیر مصرفی.

- هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های پرورشی شامل اقامه نماز، برگزاری‌ اردوها، مسابقات ورزشی، علمی، فرهنگی و هنری، اجرای مراسم ایام‌الله و اعیاد مذهبی، ملی، بسیج دانش‌آموزی، پدافند غیرعامل و مناسبت‌های مختلف.

- هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ آموزشی و پرورشی و ورزشی و کمک‌های ضروری به دانش‌آموزان و خرید جوایز و هدایا.

- هزینه‌های تشکیل کلاس‌های آموزشی خانواده‌ و مشارکت در تشکیل و فعالیت مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده (‌وابسته به انجمن اولیاء و مربیان).

- حق اشتراک مجلات آموزشی شامل «پیوند، رشد، تربیت و سایر مجلات».

- تشویق کارکنان آموزشی و پرورشی و اداری مدرسه و تجلیل از بازنشستگان مدرسه با رعایت مفاد ماده (90) آئین‌نامه اجرایی مدارس.

- پرداخت حق‌التدریس معلمان و حق‌الزحمه عوامل اجرایی در رابطه با کلاس‌های جبرانی و فوق‌برنامه.

- تهیه‌ مواد غذایی در مدارس شبانه‌روزی.

- سایر موارد پیش‌بینی نشده در این دستورالعمل که انجام آن در ارتباط با فعالیت‌ مدرسه ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. (با رعایت ضوابط و مقررات).
 
*ممنوعیت خرید اشیای لوکس و تجمّلی برای مدرسه
*ممنوعیت به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریس و حق‌التنظیف

  خرید اشیای لوکس، تجملی و غیرضروری (موضوع قانون منع خرید اشیای تجملی) اکیداً ممنوع است.


ضروری است در پرداخت‌های حق‌التدریس و حق‌الزحمه کسر مالیات بر وفق مقررات مربوطه اعمال و به حساب امور مالیاتی واریز شود.

  به‌کارگیری نیروهای آزاد تحت هر عنوان اعم از «حق‌التنظیف، حق‌الزحمه بگیر و حق‌التدریس» توسط آموزشگاه، خارج از ضوابط و مقررات بوده و ممنوع است.

  تمام عملیات مالی و اسناد هزینه باید طبق «سامانه حسابداری اموال و انبار مدارس» توسط حسابدار مدرسه و در صورت نداشتن پست حسابدار، توسط مدیر با رعایت کامل مقررات مربوطه تنظیم و در سیستم ذی‌ربط ثبت شود.

مدیر مدرسه و حسابدار مکلف به حفظ و نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک مالی بوده و موظفند این قبیل اسناد را بایگانی و در جای امن، به نحوی نگهداری کنند که همیشه آماده برای رسیدگی و حسابرسی مسئولان و بازرسان اعزامی از مراجع ذی‌ربط باشد.

* ضوابط تنظیم ترازنامه و صورت‌های مالی
 *مطابقت سال مالی با سال آموزشی مدرسه

مدیر مدرسه و حسابدار مکلفند حداکثر هر 15 روز یک‌بار (نیمه اول و آخر هر ماه)، اطلاعات و اسناد ثبت‌ شده خود را به پایگاه مالی مدارس ارسال کرده و نسبت به به‌روزآوری پایگاه اقدام کنند و نیز در شهریورماه تراز پایان سال مالی مدرسه را به همراه صورت حساب بانک و مغایرت بانکی در دو نسخه تنظیم کرده و پس از تأیید شورای مالی مدرسه، یک نسخه آن را به اداره آموزش و پرورش منطقه برای بررسی و اخذ تأییده ارسال و نسخه دیگر را برای بایگانی در مدرسه نگهداری کنند.

  مسئولان مالی و حسابداری ادارات آموزش و پرورش موظف‌اند «سامانه حسابداری اموال و انبار» و نیز صورت‌های مالی (اسناد، مدارک مالی، تراز و سایر موارد) واحدهای آموزشی را سالانه (حداقل یک‌بار) مورد بازبینی و حسابرسی قرار دهند و گزارش حسابرسی سالانه را به تفکیک هر واحد آموزشی تهیه و به اداره آموزش و پرورش مربوطه ارائه کنند.

تمام اموال خریداری‌شده از محل منابع مالی و نیز هدایای غیرنقدی جزء «اموال دولتی» بوده و باید مطابق مقررات مربوط به اموال دولتی در دفاتر اموال مدرسه یا سامانه مربوطه ثبت شود و با رعایت ماده 89 آئین‌نامه اجرایی مدارس، فهرست‌های اموال رسیده و فرستاده موردنظر حداکثر ظرف مدت یک ماه به آموزش و پرورش منطقه ارسال شود.

در مواردی که اموالی از طرف اولیای دانش‌آموزان و سایر اشخاص به طور امانی و موقت در اختیار مدرسه گذاشته شود، مدیر مدرسه مکلف به حفظ و نگهداری آن بوده و باید بلافاصله پس از رفع نیاز و در قبال اخذ رسید، آن را مسترد دارد؛ در خصوص اموالی که به مدرسه اهدا می‌شود، باید میزان اموال رسیده به منطقه آموزش و پرورش اعلام و نسبت به اخذ برچسب اقدام شود.

در تمام موارد مربوط به اموال مدرسه که در این دستورالعمل مسکوت است، رعایت فصل اموال دولتی قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات مربوط به آن الزامی است.
 
مدیر مدرسه مکلف است سالانه گزارش اموال اسقاطی مدرسه را به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال کند تا با رعایت تشریفات قانونی، نسبت به فروش آن اقدام شود.

دختر قند وعسل

ای پَـــــری خاطـــره های قشنگ

 سنگ صبور من و دل هـای تنگ

  ای که پس پلک تو شب ، شعله ور

از مُــــژه ات ماه مـــن آویــــــزتر

  بازترین پنــــجره ی رو بــه ماه

نشئه ی شیریـــن نخستین نـــگاه

راز نهفته پس خــــــواب عمیق

جـــلوه ی رویــایی عهـــد عتیق

 مخمل نــــرم نوســـان و نســـیم

کی من و تو باز به هم می رسیم ؟

 کـــی گُـــل لبخند تو وا می شود ؟

موی تو بر شانه رها می شــود ؟

 کــــی به ترانه ، به ترنم ، به ناز

می بری ام تا تب یک خلسه باز؟

 کــــی وَ کجا باز دو باره پری !

در تپش تازه ی من می پــری ؟

 دخـــتر مهـــتاب شبانگاه راز !

آینـــــه ی صیقـلی عشوه ساز !

 بارش بی وقفه ی چشم تــــرم !       

پنـــــجره ی بــــاز نسیم آورم !

  دختر قند و عسل و ناز و نـی !

کی شود این فاصله ها تا تو طی ؟

 پس بـــزن از روی ، نقــاب سیاه

در عطــش چشـــمه بیارای مـــاه

 دامــــن شعله بتـــکان در شبـم

غنـــچه ی بوسه بنشان بر لبـم

 کی به تپش ، کی به کشش ، کی به ناز

در رگ من می پری آهسته باز

 زندگی ام با تو غزل ، بی تو غم

بی تو غزل ، تلخ ، عسل بی تو سم

 تازگـــی فصــل بهــــار و نسیم !

کی من و تو باز به هم می رسیم

شاعر ایلامی: سالم پور احمد

از پاسخگویی تا تهدید به شکایت !

آموزش و پرورش در حالی که برای مدرسه داری و تجهیز و به روز رسانی انها هزار و یک مشکل دارد و در حالی که کلاس های ضمن خدمت معلمان که توسط این وزارت برگزار می شود، از کیفیت بسیار پایینی بر خودار است و کمکی به ارتقا حرفه معلمی نکرده است ، می خواهد دانشگاه داری کند و یک شبه در همه ی مراکز استان ها دانشگاه فرهنگیان ایجاد کند .

این بحث مورد انتقاد کارشناسان مستقل قرار گرفته و نسبت به ان هشدار جدی داده اند . هشدار هایی که به نظر می رسد صحت و درستی انها به سرعت و حتی قبل از تاسیس اولین دانشگاه نشانه هایش اشکار شده است .

گفته می شود پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ودانشگاه تربیت معلم تفاهم نامه ای امضا کرده اند که بر اساس یکی از بندهای این تفاهم‌نامه مقرر شده  دانشگاه تربیت معلم، زمینه ادامه تحصیل تعدادی از کارکنان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را در دوره دکتری فراهم آورد.
 شیرزاد عبدالهی در باره ی این تفاهم نامه گفته ست :

«ظاهرا دانشگاه تربیت معلم از پژوهشگاه خواسته است که اسامی واجدان شرایط برای تحصیل در دوره دکتری این دانشگاه را ارسال کند که متاسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی مدیران آموزش و پرورش با آگاهی از این موضوع رزومه‌های خود را در پاکت‌های در بسته و با پیک اداری به پژوهشگاه ارسال کرده‌اند.»
واکنش اموزش و پرورش و پژوهشگاه به این افشاگری و انتقاد گزنده، سریع تر از هر زمان دیگری بود . عبدالهی درباره این واکنش می گوید :"انتشار یادداشت صریح من در مورد احتمال استفاده مدیران ارشد آموزش و پرورش از رانت تحصیلی دانشگاه فرهنگیان ، با واکنش تند آموزش و پرورش مواجه شد.
 ابتدا هم جوابیه فرستادند و هم سایت خبر را تهدید به شکایت کردند و وزیر آموزش و پرورش به معاونت حقوقی وزارتخانه نامه نوشته که علیه من در دادگاه به اتهام نشر اکاذیب شکایت کند."
مجید قدمی" ریئس پژوهشگاه در جوابیه خود ، هر گونه شرایط ويژه ادامه تحصیل برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش را به شدت تکذیب کرده و گفته که این افرد دانشجویان "پولی"خواهند بود و برای اموزش و پرورش هم هیچ گونه بار مالی نخوهند داشت.
عبدالهی که پیگیر موضوع بوده درباره ی این تکذیب رئیس پژوهشگاه  گفت :
«قابل قبول نیست که آقای قدمی از وجود این توافقنامه بی‌خبر باشد ضمن اینکه وي به عنوان رئیس پژوهشگاه مطالعات باید از حقوق کادر علمی برای ادامه تحصیل دفاع کند و نگذارد افرادی که واجد شرایط نیستند با استفاده از رانت قدرت، جای اعضای هیات علمی و کادر آموزشی مدارس را بگیرند. »

او درباره توضیح رئیس پزوهشگاه هم مبنی بر "پولی" بودن این پذیرش دانشجو گفت :

" درمورد چگونگی تامین هزینه تحصیل این افراد در دانشگاه تربیت معلم پیشنهاد شده است که این افراد با سپردن تعهد خدمت بعد از اخذ مدرک، بار مالی را به عهده آموزش و پرورش بگذارند.»

او با انتقاد مجدد از ادغام پژوهشگاه یاد آوری کرد که :" رئیس پژوهشگاه بهتر است ، از استقلال این نهاد تحقیقاتی، علمی، حقوق هیات علمی و کار‌شناسان این مجموعه کار‌شناسی دفاع کند و مانع از دست رفتن موجودیت آن بشود. و بهتر است ،ا فرادی که برای استفاده از این امتیاز معرفی می‌شوند، از میان اعضای هیات علمی پژوهشگاه و ۴۵ هزار دبیر دارای فوق لیسانس شاغل در مدارس انتخاب شوند و مدیران آموزش و پرورش و کادر اداری این امتیازرا به نفع خود مصادره نکنند. » 

هر چه هست، هنوز ابهامات این تفاهم نامه  درباره ی خیز مدیران ستادی برای ایجاد رانت تحصیلی در پوشش تربیت هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بر طرف نشده و تکذیب مجید قدمی تنها بر ابهامات افزوده است و کارشناسان همچنان اعتقاد دارند که اموزش و پرورش به جای شکایت و تهدید منتقدان ،به شفاف سازی این نگرانی و ابهام بپردازد ، آنان می گویند که، وزارت آموزش و پرورش نه تنها توانایی اداره دانشگاه فرهنگیان را ندارد بلکه تاسیس دانشگاه اصلا در حوزه وظایف ذاتی این وزارتخانه قرار ندارد و این گونه اقدامات بیشتر باری بر بار های بر زمین افتاده ی نظام اموزشی خواهد افزود و در خوشبینانه ترین حالت دانشگاه فرهنگیان ،تبدیل به کارخانه‌ای می‌شود که کار اصلی آن تولید مدرک بدون رعایت موازین و استانداردهای علمی می باشدو این تفاهم نامه، تنهااز نتایج تاسف باور سحری آن است .


گفتگو

هیج کس در مدرسه قاری قران نمی شود

خبرگزاری فارس: هیچ کسی در مدرسه قاری قرآن نمی‌شود



هیچ کسی در مدرسه قاری قرآن نمی‌شود

 صالح اطهری‌فرد معلم قرآن در مدارس کرج است اوقاری برتر کشوری است .وی درباره تاثیر کلاس های قران مدرسه ها که اتفاقا مدتی است به شدت از طرف وزارت خانه تبلیغات  روی آن صورت می گیرد به خبرگزری تواناگفته: "هیچ کسی در سیستم آموزش قرآن مدارس، قاری نمی‌شود".

این قاری برتر در پاسخ به این پرسش که آیا با کلاس‌های قرآن در مدرسه می‌توان قاری قرآن شد، گفت: نه در مدرسه کلاس‌های مخصوص آموزش قرآن برای روخوانی و روانخوانی و تجوید مقدماتی وجود دارد، اما برای تجوید پیشرفته، مفاهیم و صوت لحن نیاز به کلاس‌های جداگانه‌ای است.

وی گفت: سه مرحله باید طی شود تا قرآن‌آموز بتواند رشد کند، ابتدا از او آزمون می‌گیرند که در چه سطحی است و اگر کسی بخواهد از صفر شروع کند، بسته به استعداد افراد، حداقل ۱۰ سال باید کار کند تا خوب قرائت قرآن داشته باشد و اگر بخواهد از مرحله صفر تا روخوانی و روانخوانی قرآن کار کند، ممکن است کمتر از یک سال یا بین ۹ تا ۱۲ ماه طول بکشد.

این قاری برتر در مورد درس قرآن در آموزش و پرورش گفت:‌ من خودم دبیر آموزش و پرورش هستم و دبیر قرآن و لیسانس انگلیسی دارم و قرآن تدریس می‌کنم و بیشترین اشکال در نظام آموزشی در مورد تألیف کتب درسی قرآن و کمبود نیروی انسانی متخصص قرآنی است.

وی تأکید کرد: هیچ کدام از قاریان در مدرسه قرآن‌خوان نمی‌شوند، بلکه باید بیرون از مدرسه کار کنند. متأسفانه بسیاری از استعدادها بر اثر روش‌های غلط آموزش قرآن، مدارس و عدم توجه والدین به قرآن در منزل از همان ابتدا سرکوب می‌شوند.