تنبیه بدنی
مصاحبه من با روزنامه فرهیختگان ۲۶/۹/۹۲درباره تنبیه بدنی در مدارس
جاي خالي آموزش و قوانين
از سوي ديگر رسول پاپايي، كارشناس آموزش و پرورش به بحث تخلف و تنبيه از بعد ديگري نگاه مي كند .
وي در گفت و گو با فرهيختگان مي گويد: در تنبيه بايد هميشه هردو طرف قضيه رانگاه كرد . هم معلم و هم دانش آموز را. گرچه تنبيه بد است، اما شكل هاي تنبيه هم متفاوت است. تنبيه گاهي فقط شامل ضرب وشتم و كتك زدن است ولي شكل هاي ديگر تنبيه شايد احصا نشدني باشد چون نمي توان آنها را ديد . مثل توهين ، تحقير، بيرون نگهداشتن دانش آموز از كلاس كه شكل هاي ديگري را از تنبيه هستند كه هيج جاي ثبت و ضبط نمي شوند.
وي ادامه مي دهد: مورد ديگري كه در تنبيه مهم است، معلم است. معلم به عنوان كسي كه تنبيه مي كند گاهي اوقات خودش هم تنبيه مي شود . ممكن است مورد ضرب و شتم وتوهين قرار بگيرد . ممكن است تمركزش را سر كلاس به هم بزنند و به حقوق ديگر دانش آموزان تجاوز كنند و معلم بايد مدافع حقوق ديگران هم باشد . اينها باعث مي شود معلم گاهي از چارچوب تسلط بر نفسش هم خارج شود . بنابراين در ماجراي تنبيه بايد به حقوق معلم ها هم پرداخت و واقعا حقوق معلم چيست؟ كدامش ناحق است؟ و دانش آموز در برابر معلم چه وظايفي دارد؟ آقاي رئيس جمهور در اول مهر گفتند احترام به معلم و درس خواندن وظيفه دانش آموز است . حال اگر كسي اين وظيفه را نسبت به معلم انجام نداد، چطور بايد تربيت شود ؟
پاپايي مي گويد : مقرراتي كه در خصوص تنبيه وجود دارد قديمي است . مقررات مي گويد اگر دانش آموز تخلف كرد، شما مي توانيد در حضور كلاس به ايشان تذكر دهيد، بعد از آن تذكر در حضور كلاس و درج پرونده و اگر خيلي مخل كلاس بود ، بايد از طريق شوراي مدرسه به آموزش و پرورش منطقه معرفي شود تا آنها در خصوصش تصميم بگيرند كه معمولا اين اتفاق نمي افتد و باز هم آن دانش آموز را آنجا بر مي گردانند در حالي كه شما مي دانيد همه خانواده ها يك جور نيستند و بچه ها هم همين طور. در كنار اينكه در هر حال ما تنبيه را بد مي دانيم و آن را مناسب با روند اصلاحي انسان تشخيص نمي دهيم ولي بايد شرايط معلم را نيز لحاظ كرد. در هر حال بچه هاي امروزي با گذشته فرق دارند و تخلفات آنها هر شكل متفاوتي پيدا كرده است گاهي اوقات يك تخلف كوچك امروزي واقعا منجر به تعطيلي كلاس براي 90 دقيقه مي شود .
وي با بيان اينكه نمي شود چنين تخلفي را با اين آيين نامه قديمي حل كرد، مي گويد: در بحث شهروندي هم جريمه هاي سنگين توانسته است مردم را به رعايت مقررات ترغيب كند . درباره اين موضوع بايد كارشناسان و متخصصان علوم تربيتي بحث كنند تا مشخص شود در جاهايي كه به حقوق معلم تجاوز مي شود ، بايد چه كرد تا دانش آموز بدون استفاده از تنبيه ملزم به احترام به معلم شود .