خاتمی به چه کسی رای خواهد داد

سید محمد خاتمی: رأی خود را به دکتر حسن روحانی خواهم داد


به حکم وظیفه سنگینی که نسبت به کشور و سرنوشت ملت شریف دارم رأی خود را به برادر گرامی جناب آقای دکتر روحانی خواهم داد و از همگان به ویژه اصلاح طلبان و تحول خواهان و خواستاران عزتو سربلندی میهن و وفاداران به آرمانهای بلند و مطالبات روشن ملت می خواهم که با هوشیاری وظیفه مهم خود را در این انتخابات به جا آورند و حضور جناب آقای دکتر روحانی را فرصتی مناسب برای رسیدن به خواست ها و مطالبات خود بدانند؛ باشد که لطف حضرت پروردگار مددکارمان باشد و شاهد نیک بختی ایران و ایرانی باشیم.

پنج پرسش معلمي از كانديداهاي رياست‌جمهوري

روزنامه اعتماد / شنبه /18 خرداد/92 رسول پاپایی




اين روز‌ها هشت نامزد رياست‌جمهوري، سرگرم معرفي برنامه‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف به مردم و افكار عمومي هستند. آنچه تاكنون بيشترين، زمان و حجم را در اين معرفي‌ها به خود اختصاص داده، معطوف به برنامه‌هاي سياسي و اقتصادي بوده است. به گونه‌يي كه به نظر مي‌رسد كانديدا‌ها و مشاوران‌شان، عمده‌ترين مطالبه مردم را مسائل اقتصادي مي‌دانند. البته همه هشت نامزد جسته و گريخته، بر اهميت نظام تعليم و ترييت و دستگاه آموزش و پرورش تاكيد خاص داشته‌اند. 
در مناظره فرهنگي اجتماعي، با وجود تاكيد مجري برنامه، هيچ يك از كانديداها به مساله آموزش و پرورش ورود نكردند و از ميان سوال‌هايي كه مطرح شد، حتي يك پرسش از صدها پرسش جامعه چند ميليوني معلمان و دانش‌آموزان طرح نشد.
اين بي‌توجهي به آموزش و پرورش زماني اسباب تعجب بيشتر مي‌شود كه به ياد بياوريم مدت زيادي از ابلاغ 13 اصل سياست‌هاي كلي تحول در نظام تعليم و تربيت توسط مقام رهبري نمي‌گذرد.
 سكوت نامزد‌هاي محترم درباره حوزه آموزش و پرورش پرسش‌هايي را براي معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها ايجاد كرده است كه به راستي هريك از اين هشت نفر درباره آموزش و پرورش چه مي‌دانند؟ درباره آن چگونه فكر مي‌كنند؟ تا چه حد با چالش‌ها ومشكلات آن آشنايي دارند؟ راهكارهايشان براي بزرگ‌ترين و مهم‌ترين وزارتخانه در دولت بعدي چيست؟
اكنون كه نامزد‌هاي محترم، تمايلي براي ورود به اين حوزه و بيان دغدغه‌ها و راهكارهايشان درباره آموزش و پرورش و معلمان نداشته‌اند؛ نگارنده به عنوان يك معلم ضمن طرح برخي دغدغه‌هاي معلمان و مشكلات نظام آموزشي انتظار دارم، كانديداهاي محترم، در فرصت باقيمانده به آنها بپردازند تا معلم‌ها هم بتوانند، در راستاي ارتقاي نظام آموزشي و بهبود شرايط حرفه معلمي را انتخاب كنند.


اول: سياست‌هاي كلي تحول بنيادين نظام تعليم و تربيت در 13 اصل توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده راهكار‌هاي اجرايي شما براي تحقق عيني و عملي اين 13 اصل چيست؟


دوم: برخي اقدامات شتاب‌آلود مبتني بر سند مانند تعطيلي پنجشنبه‌ها، تغيير ساختار‌هاي پي در پي، دانشگاه فرهنگيان، حذف پيش دبستاني و... انتقادات و مشكلاتي را به همراه داشته است. از طرفي سند تحول يك سند راهبردي است و رييس‌جمهور متعهد به اجراي آن است و از طرف ديگر بسياري از كارشناسان اشكالات متعددي به سند تحول واقدامات مبتني بر آن وارد مي‌دانند، راهكار شما براي رفع اشكالات و ايرادات موجود در سند تحول مبتني بر كدام رويكرد تداوم، تصحيح يا تعطيل خواهد بود و راهكار اجرايي شما در اين خصوص چيست؟


سوم: بي‌شك آنچه امروز در صدر مطالبات جامعه معلمي قرار گرفته است، توجه دولت به وضعيت اقتصادي و معيشتي و رفاهي معلمان است. با وجود تلاش‌هاي جسته و گريخته‌يي كه صورت گرفته متاسفانه همچنان، معلمان‌شان و جايگاه و منزلت خود را در دغدغه‌هاي معيشتي و اقتصاد، گم شده مي‌بينند و معتقدند كه غم آب و نان باعث شده تا آنها از نيازهاي اصلي حرفه معلمي يعني، تحقيق و پژوهش، مطالعه و به‌‌روزآوري اطلاعات، محروم و دور بمانند. تورم و واقعيات اقتصادي موجب شده تا امروز معلمي مايوس‌ترين و بي‌انگيزه‌ترين دوران خود، در طول سه دهه انقلاب اسلامي را بگذراند. برنامه و راهكار هريك از شما براي بهبود وضعيت اقتصادي معلمان، همطرازي آنان با اساتيد دانشگاه و نظام رتبه‌بندي چيست؟


چهارم: طي چند سال گذشته، آموزش و پرورش با توفاني از تغييرات مواجه بوده است و معلم‌ها تنها مجري برنامه‌ها و طرح‌ها و ايده‌هاي خلق‌الساعه‌يي بوده‌اند كه، در طراحي و پردازش آنها هيچ نقش و مشاركتي نداشته‌اند. امري كه با محور بودن معلم و محوريت ديدگاه‌ها و نقطه نظرات او در برنامه‌ريزي‌ها و تصميم‌گيري‌ها فاصله‌يي زياد دارد. پرسش معلمان از رييس دولت بعدي اين است كه راهكار اجرايي شما براي مشاركت دادن انديشه و تفكر معلمي و ديدگاه‌هاي فرهنگيان، در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌هاي آموزش و پرورش چيست؟ مثلا ايده‌‌تان درباره انتخاب مديران مدارس و روساي مناطق و حتي وزير از كانال معلمان و مدرسه چيست؟


پنجم: نهادهاي مدني و صنفي مي‌توانند با بيان نقطه نظرات جامعه معلمي به مسوولان، نقش مهمي در حل مشكلات صنفي ايفا كنند. در همه جاي دنيا نهادهاي صنفي معلمي را نه‌تنها مزاحم وزير نمي‌دانند، بلكه آنها را نقطه اتكا و قدرت وزارت آموزش و پرورش مي‌دانند.نگاه و برنامه شما به تشكل‌هاي صنفي معلمي و تاسيس نظام معلمي و ايجاد معاونتي در امور تشكل‌ها توسط وزير آينده آموزش و پرورش چيست؟

http://etemadnewspaper.ir/Released/92-03-18/93.htm

دید گاه های سعید جلیلی درباره آموزش و پرورش

ا اجازه : فرهنگیان ومعلمان نقش بزرگی در برگزاری انتخابات دارند به راستی سهم آموزش و پرورش و معلمان از برنامه های کاندیدا ها ریاست جمهوری چیست ؟ و اصولا نگاه نامزد های ریاست جمهوری به آموزش و پرورش چگونه نگاهی است ؟ تلاش می کنم دید گاه ها وبرنامه های نامزد های ریاست جهوری در این حوزه را جهت اشنایی خوانندگان گرامی در این صفحه بیاورم . ترتیب آوردن برنامه های نامزدها بدون هیچ جهت گیری خاص سیاسی و حزبی و تنها به خاطر دسترسی سریعتر به دید گاه ها است . 

آموزش‌و‌پرورش نقطه امیدآینده است در آموزش و پرورش هم آموزش وجود دارد، یعنی دانش محور است و هم پرورش موجود است یعنی بینش محور است اما آموزش و پرورش ما بیش از اندازه دانش محور بوده و نه بینش محور و خلاقیت در آن وجود ندارد. بچه ها خسته هستند و گویی هنگام ترخیص از مدرسه از زندان آزاد می شود.

رورش محوری مهم تر از آموزش است، اما با آموزش از همان ابتدا بچه‌ها راخسته می‌کنیم. اصل بر پرورش است که اگر انجام شد، آموزش هم ایجاد می‌شود یعنی بینش بدهیم دانش هم می‌آید، آموزش و پرورش باید مهارت محور شودکه اگر این اتفاق رخ دهد دانش آموز و معلم هر دو لذت می برند و خلاقیت محور می شویم.

اگر 12 سال دوره آموزش و پرورش است باید 6 سال اول آموزش عمومی و 6 سال دوم آموزش تخصصی داده شود. باید دانش آموزان و اولیان خود دروس را انتخاب کنند تا خلاقیت نیز به وجود آید.

معرفی دیدگاه کاندید های ریاست جمهوری در خصوص آموزش و پرورش

آقا اجازه : فرهنگیان ومعلمان نقش بزرگی در برگزاری انتخابات دارند به راستی سهم آموزش و پرورش و معلمان از برنامه های کاندیدا ها ریاست جمهوری چیست ؟ و اصولا نگاه نامزد های ریاست جمهوری به آموزش و پرورش چگونه نگاهی است ؟ تلاش می کنم دید گاه ها وبرنامه های نامزد های ریاست جهوری در این حوزه را جهت اشنایی خوانندگان گرامی در این صفحه بیاورم . ترتیب آوردن برنامه های نامزدها بدون هیچ جهت گیری خاص سیاسی و حزبی و تنها به خاطر دسترسی سریعتر به دید گاه ها است . 

اهم دیدگاه های حسن روحانی درباره آموزش و پرورش  :

 سرنوشت اصل سی ام قانون اساسی و عدالت آموزشی

*اصل سی‌ام قانون اساسی که می‌گوید «دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصيلات عالي را تا سر حد خودكفائي كشور به طور رايگان گسترش دهد» را محقق نکرده‌ایم.

* عدالت در آموزش هم رعایت نشده است. نمی‌شود یک عده‌ای مدارس دولتی بروند ، و یک عده‌ای مدارسی بروند که شهریه هر سال تحصیلی‌اش بیش از بیست میلیون تومان است و امکانات خاص به دانش‌آموز ارائه می‌شود. آموزش و پرورش طبقاتی شده است و من واقعاً می‌ترسم از روزی که بهترین دانشگاه‌ها فقط مال فرزندان طبقات بالایی باشد که پول دارند تا آموزش خصوصی را بخرند. مدارس به دو دسته خوب و بد تقسیم شده‌اند و عدالت آموزشی واقعاً رعایت نمی‌شود. 

معیشت و اقتصاد معلمان

*الان معلمان در شرایط خوبی نیستند. بحران اقتصادی بر آن‌ها فشار وارد می‌کند و توان کار کردن را از ایشان گرفته است. تا زندگی بهتری برای معلمان خود فراهم نکنیم امکان بهبود کیفیت در آموزش عالی وجود ندارد. من تصور می‌کنم جامعه ما تصوری آرمانی از معلم ساخته و دائم انتظاراتی از او دارد، ولی متناسب انتظاراتش به معلم اهمیت و امکانات نمی‌دهد. معلم‌ها به این‌که دائم آن‌ها را با عبارات عاشقانه و ادبی تقدیس کنیم نیاز ندارند، باید مشکلات اقتصادی‌شان را حل کرد. 

کیفیت آموزش در مدارس

*کیفیت آموزش در مدارس هم ایراد دارد. معلم، برنامه‌ آموزشی، تأکیدات درست محتوای کتب درسی، و فضای کلی آموزش خوب داشتن، بسیار مهم‌تر از این است که در کلاس از کامپیوتر یا تخته هوشمند استفاده بشود یا نشود. 

نگاه سیاسی و ایدئولوزیک به آموزش و پرورش

*نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به آموزش و پرورش خیلی شدید است. خیلی‌ها دوست دارند کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها در بقیه عرصه‌ها را با تغییر ذهنیت فرزندان مردم در مدارس جبران کنند. برخی فکر می‌کنند نظام آموزشی کارکرد اولش در خدمت دستگاه سیاسی بودن است،  دولت و دستگاه سیاسی اگر در عرصه‌های دیگر ناکارآمد باشند، قادر نیستند از طریق آموزش تصور مردم را تغییر دهند .

طرح های بدون زیرساخت و شتابزده

*طرح هوشمند‌سازی مدارس بدون آنکه بنیان‌های  آن فراهم آید و ابزارها و آموزش‌های ملازم با آن  مهیا شود،  به طور نمایشی و خودنمایانه و تنها برای  بالا بردن  آمار و کسب امتیاز برای مدیران میانی، در حال اجراست.  

*مقاطع آموزشی را جابجا کردن، قبض و بسط دادن  ابتدایی و راهنمایی و متوسطه  آن هم بدون آن که مستندات کارشناسانه و معقولی  پشتیبان آن برنامه‌ها باشند،  صدمات زیادی به نظام آموزشی ما وارد آورده است.تغییر کتاب های درسی به طور شتابزده – حذف و تعویض‌هایی که دلیل مشخصی ندارد و معلمان در جریان آن قرار نمی‌گیرند، مشارکت داده نمی‌شوند

واما راهکار ها وراه حل ها

*رشد اقتصادی کشور منفی شده و اصلاً پول کافی برای برآوردن نیازهای اولیه مثل دارو هم وجود ندارد، چه رسد به آموزش و پرورش به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت. باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم، بن‌بست‌ها را بشکنیم، و با راه انداختن چرخ اقتصاد داخلی، چندمحصولی شدن و باز کردن راه‌ها برای صادرات دوباره نفت و البته این بار خرج کردن درآمد آن به صورت درست و برنامه‌ریزی شده، به کل کشور و وضعیت آموزش و پرورش هم برسیم. 

*نجات آموزش و پرورش در گرو نجات اقتصادی کشور است و هر برنامه‌ای که فقط دنبال دادن اعتبارات بیشتر بدون نجات اقتصادی کشور باشد ظاهرسازی است. وقتی رشد اقتصادی ما منفی شده و 70 درصد کارگاه‌های صنعتی تعطیل یا نیمه‌فعال هستند، نفت هم تحریم است و کشور منابع درآمدی‌اش محدود شده است، از کجا باید اعتبار لازم برای بهبود وضعیت معلمان یا تحول در نظام آموزشی را تأمین کرد.

دولت دهم تمام شد، معلمان معلول استخدام نشدند

معلمان معلول هنوز جایی در کلاس‌های درس ندارند. دو ماه بیشتر به تمام شدن عمر دولت دهم نمانده و این معلمان معلول‌اند که هنوز خانه‌هایشان هم محل زندگیشان است و هم محل کارشان. از آن سال که حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش هر روز از استخدام 40‌هزار معلم حرف می‌زد و افتخار کاری را که دیگر وزرای آموزش‌وپرورش نتوانستند انجام دهند، از آن خود می‌دانست، سه سال می‌گذرد؛ از آن روز که او آزمون استخدامی معلمان را برگزار کرد و بعد از آن 40‌هزار معلم را استخدام کرد و سهمی برای 1200 معلمی که طبق قانون تخصیص سه‌درصد از سهمیه استخدام ادارات دولتی به معلمان معلول، باید استخدام می‌شدند، در نظر نگرفت. ......... رسول پاپایی، کارشناس آموزشی و معلم هم درباره استخدام نشدن معلمان معلول در آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «بهار» می‌گوید: «دامنه تناقضات در آموزش‌وپرورش تا حدی است که به منظور کاهش فشارها، توپ انجام ندادن مصاحبه اختصاصی با معلولان را به زمین معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی دولت انداخته و اعلام می‌کنند که هیچ مجوزی برای اعمال سهمیه سه‌درصدی از سوی این معاونت به این وزارتخانه ابلاغ نشده است. حق معلولان است که معلولیت باعث محدودیت آن‌ها نشود و همه سازمان‌ها زمینه لازم را برای اشتغال آنان متناسب با شرایط جسمی‌شان فراهم کنند تا شاهد کاهش نرخ 40درصدی بیکاری در میان این گروه از شهروندان باشیم.»....
متن کامل در ادامه مطلب

ادامه نوشته

پاییز طولانی !!

دلم تنگ است 

دلم تنگ است

دلم اندازه ی حجم قفس تنگ است

سکوت کوچه  لبریز است

صدایم خیس و بارانی است

نمی دانم چرا درقلب من 

پاییز 

طولانی است !!




(شاعر ؟؟؟)