خبرگزاری فارس: بلوتوث و پیام کوتاه مشق شب دانش‌آموزان/ردپای همکلاسی ناباب در مدارسخبرگزاری فارس: بلوتوث و پیام کوتاه مشق شب دانش‌آموزان/ردپای همکلاسی ناباب در مدارس

علی کریمی فیروزجایی،  رئیس کمیته آموزش و پرورش:

تمام تکنولوژی‌های جدید از جمله تلفن همراه برای رفع نیازهای افراد طراحی و تولید شده است، اما در حال حاضر باید شرایط را بررسی و سبک و سنگین کنیم که آیا ضرورتی وجود دارد که یک دانش‌آموز در زندگی شخصی و برای رفع نیازهایش از تلفن همراه استفاده کند یا خیر.

 سؤالی که وجود دارد این است که تلفن همراه چقدر برای دستیابی به این هدف دانش‌آموز مفید و ضروری است؟ از سوی دیگر این پرسش نیز وجود دارد که تهدیدها و آسیب‌های تلفن همراه برای یک دانش‌آموز چه میزان است؟

 بر این اساس، با سبک و سنگین کردن شرایط، به ضرورت وجود مقررات فعلی در رابطه با ممنوعیت ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به مدارس پی می‌بریم که یکی از مقررات مناسب در نظام تعلیم و تربیت است، هر چند ممکن است در اجرای آن مشکلات و چالش‌هایی مانند مقاومت دانش‌آموزان وجود داشته باشد.


* آوردن تلفن همراه به مدرسه کدام نیاز دانش‌آموزان را برآورده می‌کند؟

به همراه داشتن و استفاده از تلفن همراه در محیط مدارس موجب اختلال در تمرکز ذهنی دانش‌آموزان می‌شود، چرا که فرآیند یادگیری و یاددهی نیازمند وجود یک فضای آرام و ساکت و تمرکز ذهنی کافی است؛ علاوه بر آن، امروز برخی تهدیدها و تبعات اجتماعی و فرهنگی نیز بر تلفن همراه مترتب است، به گونه‌ای که اکثریت بالایی از افراد، با توجه به وجود امکاناتی مانند بلوتوث و پیام کوتاه از موبایل استفاده‌های غیرتربیتی می‌کنند، بنابراین با توجه به این تهدیدها، بردن تلفن همراه به محیط آموزشی و کلاس درس به صلاح دانش‌آموزان نیست.  مدافعان این ایده باید پاسخ دهند که بردن تلفن همراه به محیط آموزشی چقدر برای دانش‌آموزان مفید است و کدام نیاز یا هدف آموزشی آنها را برطرف می‌کند؟ لذا مدیران مدارس برای اجرای بهتر این آئین‌نامه که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، اقدام جدی کنند.
هیچ‌کس مدافع تفتیش وسایل دانش‌آموزان در محیط مدرسه نیست، اظهار می‌دارد: در عین حال، اگر برای مدیر مدرسه محرز شود که تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به محیط مدرسه وارد شده است، باید به شیوه مناسبی از این کار جلوگیری شود.