بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، وزارت آموزش و پرورش مکلف است که تا پایان اجرای این برنامه، به تمام دانش‌آموزان متوسطه نظری حداقل یک «مهارت کاربردی» متناسب با شرایط جامعه و نیازهای بازار کار آموزش دهد؛ بر این اساس، دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزرات آموزش و پرورش، به عنوان مسئول اجرای این حکم تعیین شده است.

محمد شریف‌زاده، مدیرکل آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش : درباره سرانجام اجرای طرح مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان دبیرستانی اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه الزامی برای آغاز مهارت‌آموزی از سال اول اجرای برنامه وجود ندارد و تصریح شده است که در طول اجرای برنامه، این کار باید صورت پذیرد.

  اجرای طرح به چند متغیر مهم از جمله فضای کافی برای آموزش مهارت و نیز تأمین منابع مالی بستگی دارد که اگر این موارد تأمین شود، آموزش و پرورش کار را با جدیت اجرا می‌کند.

شریف‌زاده درباره پایه تحصیلی مورد نظر برای آموزش مهارت به دانش‌آموزان دبیرستانی گفت: با نظام فعلی آموزش و پرورش که در جریان است، مهارت‌آموزی در پایه اول متوسطه صورت نمی‌گیرد، اما در صورتی که اجرای طرح مهارت‌آموزی با شروع اجرای ساختار جدید آموزش و پرورش همزمان شود، احتمالاً شرایط تغییر می‌کند و ممکن است از سال اول متوسطه مهارت‌آموزی را آغاز کنیم تا زمان بیشتری در اختیار داشته باشیم.
 
  آموزش مهارت به صورت پیوسته و تراکمی
 

«آموزش مهارت در فصل تابستان صورت می‌گیرد یا در طول سال تحصیلی؟ تا زمانی که طرح نهایی نشود چندان نمی‌توان در این رابطه اظهار نظر کرد، اما با توجه به اینکه مهارت‌آموزی باید یک امر پیوسته باشد و اگر به صورت فاصله‌دار و گسسته انجام شود نتیجه لازم به دست نمی‌آید، بنابراین آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان نظری به صورت پیوسته و تراکمی دیده شده و اینگونه نخواهد بود که در برنامه درسی هفتگی یک یا دو زنگ مشخص به این کار اختصاص یابد.


جزئیات آموزش مهارت به دانش‌آموزان متوسطه نظری پس از نهایی شدن سند «برنامه درسی ملی» و تا سال آینده، مشخص و اعلام می‌شود .