چالش بی موقع مجلس و دولت
حاجيبابايي محكم بر اجرا شدن تعطيلي پنجشنبهها در مدرسهها تاكيد ميكند و ميگويد: «از ابتداي امسال مدارس پنجشنبهها تعطيل هستند.» كميسيون آموزش مجلس هم ميگويد با يك طرح دوفوريتي عزمش را جزم كرده تا اين تعطيلي را لغو كند و آب پاكي روي دست وزير بريزد. ايده تعطيلي مدارس در پنجشنبهها، سال گذشته، از سوي حاجيبابايي وزير آموزش و پرورش مطرح شد و به صورت اختياري و با تصويب انجمن و شوراي مدرسه، در بسياري از مدارس اجرايي شد. اين طرح نخستين گام عملي جهت اجرايي شدن ايده محمود احمدينژاد براي افزايش تعطيلات آخر هفته به دو روز قلمداد شد و با پيوستن دانشگاه آزاد به اين طرح و اعلام تعطيلي پنجشنبهها در اين دانشگاه دامنه تعطيلي كشور در روزهاي پنجشنبه آرامآرام در حال گسترش است.
دولت هم با توجه ويژه و مثبت به تعطيلي پنجشنبهها نگاه كرده است و علاوه بر حمايتهاي كلامي، با دوركاري زنان شاغل داراي فرزند زير هفت سال يا دبستاني موافقت و تصويب كرد كه كاركنان زن شاغل در دستگاههاي اجرايي اگر فرزند زير هفت سال يا دانشآموز دوره ابتدايي دارند ميتوانند ساعات كاري روز پنجشنبه را در روزهاي ديگر هفته يا از طريق دوركاري انجام دهند.
اين طرح از همان آغاز براي خود مخالفان و موافقاني داشته است. موافقان دليل آوردند كه اين طرح به بهبود شرايط عاطفي خانوادهها و گرم شدن كانون خانواده و كاهش مصرف انرژي و صرفهجويي در هزينهها كمك ميكند و به معلمها فرصت ميدهد تا بخشي از زمان را به مطالعه بپردازند، طولاني شدن حضور بچهها در مدرسه به برپايي نماز جماعت در مدارس كمك ميكند، به آموزش و پرورش فرصت ميدهد تا كلاسهاي بازآموزي معلمان و فعاليتهاي فرهنگي و پرورشي و ورزشي و ارتباط معلمان و اوليا را به روز پنجشنبه ببرد.
مخالفان هم استدلال كردند سال گذشته كه مدارس پنجشنبه را تعطيل كردند، بسياري از اتفاقات بالا رخ نداد و در مدارس به طور كامل در روز پنجشنبه به روي معلم و دانشآموز و اوليا بسته شد و مدرسهها حتي براي برگزاري ديدار انجمن اوليا و مربيان هم رغبتي به استفاده از پنجشنبه نشان ندادند. تعطيلي پنجشنبهها در سال گذشته باعث شد تا كتابهاي درسي در موعد مقرر و با كيفيت مناسب تدريس نشوند و درسها به صورت فشرده به دانشآموزان ارائه شود. آنها همچنين اشاره كردند كه شوراي عالي آموزش و پرورش مصوبهيي دارد مبني بر اينكه مدرسهها روزهاي پنجشنبه براي انجام كارهاي فوقبرنامه مانند اردوها و تعامل با ساير نهادها و ارتباط با اوليا بايد برنامهريزي كنند. مخالفان تعطيلي پنجشنبه ميگويند: انجام فعاليتهاي فوقبرنامه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است، بنابر اين دليل اصلي مخالفان در راستاي اجرايي شدن سند تحول بنيادين است. به رغم وجود ديدگاههاي مختلف درباره اجرا شدن يا نشدن تعطيلي پنجشنبهها بايد گفت، تاكنون ارزيابي و پژوهشي درباره اثرات مثبت اجراي يك ساله تعطيلي پنجشنبهها صورت نگرفته و اگر گرفته براي اقناع مخالفان و دلسوزان نظام آموزشي نتايج آن در اختيار مردم و كارشناسان قرار نگرفته است تا همگان از بركات عملي آن آگاه شوند. متاسفانه اين وضعيت نزد مخالفان هم وجود دارد و منتقدان به ويژه كميسيون آموزش مجلس هم نتواستهاند براساس يك مطالعه جامع و پژوهش تبعات منفي و زيانبار اين تعطيلي را بر آموزش و دانشآموزان و معلمان و خانوادهها مورد بررسي قرار دهند تا بتوانند همكاران خود در مجلس و مسوولان آموزش و پرورش را بر اساس آن قانع به لغو اين تعطيلي كنند. به نظر من پرداختن نمايندگان تنها چند هفته به بازگشايي مدارس به اين موضوع و سخن گفتن از يك طرح دوفوريتي در اين زمان كوتاه، نشان از عدم آشنايي با آموزش و پرورش دارد و براي اين كار بدترين زمان ممكن را انتخاب كردهاند، زيرا بسياري از معلمان برنامه كاري خود را بر اساس اين تعطيلي تنظيم كرده و روزهاي كاري خود را به مدارس اعلام كرده و بسياري هم يك روز را به مدرسههاي غيردولتي جهت جبران كاهش حقوق خود اختصاص داده و مديران مدارس برنامه درسي و سازمان مدرسه را با توجه به اين تعطيلي تنظيم كردهاند و خانوادهها هم خود را براي مهري كه پنجشنبههايش تعطيل است مهيا ساختهاند. به نظر من نامناسب بودن زمان اين طرح دوفوريتي موجب شده، حتي اگر مخالفان بتوانند نظر و راي نمايندهها را به لغو اين تعطيلي جلب كنند، اتفاق مباركي براي نظام آموزشي رقم نزدهاند و تنها بر بينظمي و بههمريختگي بيشتر مدارس در آغاز سال تحصيلي كمك كردهاند. احتمالا نمايندگان با توجه به اين موضوع به لغو تعطيلي راي نخواهند داد و بهتر است منتقدان و مخالفان به ويژه كميسيون آموزش در تدارك رصد و بررسي علمي و دقيق اثرات مثبت و منفي اين طرح در مدرسهها باشد تا در پايان سال تحصيلي جديد بتوانيم تصويري دقيق و علمي بر اساس يافتههاي پژوهشي از آثار مبارك و نامبارك اين طرح بر نظام آموزشي و تعليم وتربيت كشور به تفكيك جغرافياي آن داشته باشيم.
دولت هم با توجه ويژه و مثبت به تعطيلي پنجشنبهها نگاه كرده است و علاوه بر حمايتهاي كلامي، با دوركاري زنان شاغل داراي فرزند زير هفت سال يا دبستاني موافقت و تصويب كرد كه كاركنان زن شاغل در دستگاههاي اجرايي اگر فرزند زير هفت سال يا دانشآموز دوره ابتدايي دارند ميتوانند ساعات كاري روز پنجشنبه را در روزهاي ديگر هفته يا از طريق دوركاري انجام دهند.
اين طرح از همان آغاز براي خود مخالفان و موافقاني داشته است. موافقان دليل آوردند كه اين طرح به بهبود شرايط عاطفي خانوادهها و گرم شدن كانون خانواده و كاهش مصرف انرژي و صرفهجويي در هزينهها كمك ميكند و به معلمها فرصت ميدهد تا بخشي از زمان را به مطالعه بپردازند، طولاني شدن حضور بچهها در مدرسه به برپايي نماز جماعت در مدارس كمك ميكند، به آموزش و پرورش فرصت ميدهد تا كلاسهاي بازآموزي معلمان و فعاليتهاي فرهنگي و پرورشي و ورزشي و ارتباط معلمان و اوليا را به روز پنجشنبه ببرد.
مخالفان هم استدلال كردند سال گذشته كه مدارس پنجشنبه را تعطيل كردند، بسياري از اتفاقات بالا رخ نداد و در مدارس به طور كامل در روز پنجشنبه به روي معلم و دانشآموز و اوليا بسته شد و مدرسهها حتي براي برگزاري ديدار انجمن اوليا و مربيان هم رغبتي به استفاده از پنجشنبه نشان ندادند. تعطيلي پنجشنبهها در سال گذشته باعث شد تا كتابهاي درسي در موعد مقرر و با كيفيت مناسب تدريس نشوند و درسها به صورت فشرده به دانشآموزان ارائه شود. آنها همچنين اشاره كردند كه شوراي عالي آموزش و پرورش مصوبهيي دارد مبني بر اينكه مدرسهها روزهاي پنجشنبه براي انجام كارهاي فوقبرنامه مانند اردوها و تعامل با ساير نهادها و ارتباط با اوليا بايد برنامهريزي كنند. مخالفان تعطيلي پنجشنبه ميگويند: انجام فعاليتهاي فوقبرنامه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش آمده است، بنابر اين دليل اصلي مخالفان در راستاي اجرايي شدن سند تحول بنيادين است. به رغم وجود ديدگاههاي مختلف درباره اجرا شدن يا نشدن تعطيلي پنجشنبهها بايد گفت، تاكنون ارزيابي و پژوهشي درباره اثرات مثبت اجراي يك ساله تعطيلي پنجشنبهها صورت نگرفته و اگر گرفته براي اقناع مخالفان و دلسوزان نظام آموزشي نتايج آن در اختيار مردم و كارشناسان قرار نگرفته است تا همگان از بركات عملي آن آگاه شوند. متاسفانه اين وضعيت نزد مخالفان هم وجود دارد و منتقدان به ويژه كميسيون آموزش مجلس هم نتواستهاند براساس يك مطالعه جامع و پژوهش تبعات منفي و زيانبار اين تعطيلي را بر آموزش و دانشآموزان و معلمان و خانوادهها مورد بررسي قرار دهند تا بتوانند همكاران خود در مجلس و مسوولان آموزش و پرورش را بر اساس آن قانع به لغو اين تعطيلي كنند. به نظر من پرداختن نمايندگان تنها چند هفته به بازگشايي مدارس به اين موضوع و سخن گفتن از يك طرح دوفوريتي در اين زمان كوتاه، نشان از عدم آشنايي با آموزش و پرورش دارد و براي اين كار بدترين زمان ممكن را انتخاب كردهاند، زيرا بسياري از معلمان برنامه كاري خود را بر اساس اين تعطيلي تنظيم كرده و روزهاي كاري خود را به مدارس اعلام كرده و بسياري هم يك روز را به مدرسههاي غيردولتي جهت جبران كاهش حقوق خود اختصاص داده و مديران مدارس برنامه درسي و سازمان مدرسه را با توجه به اين تعطيلي تنظيم كردهاند و خانوادهها هم خود را براي مهري كه پنجشنبههايش تعطيل است مهيا ساختهاند. به نظر من نامناسب بودن زمان اين طرح دوفوريتي موجب شده، حتي اگر مخالفان بتوانند نظر و راي نمايندهها را به لغو اين تعطيلي جلب كنند، اتفاق مباركي براي نظام آموزشي رقم نزدهاند و تنها بر بينظمي و بههمريختگي بيشتر مدارس در آغاز سال تحصيلي كمك كردهاند. احتمالا نمايندگان با توجه به اين موضوع به لغو تعطيلي راي نخواهند داد و بهتر است منتقدان و مخالفان به ويژه كميسيون آموزش در تدارك رصد و بررسي علمي و دقيق اثرات مثبت و منفي اين طرح در مدرسهها باشد تا در پايان سال تحصيلي جديد بتوانيم تصويري دقيق و علمي بر اساس يافتههاي پژوهشي از آثار مبارك و نامبارك اين طرح بر نظام آموزشي و تعليم وتربيت كشور به تفكيك جغرافياي آن داشته باشيم.
+ نوشته شده در ۱۳۹۱/۰۶/۱۹ ساعت ۱۲:۲۹ ق.ظ توسط رسول پاپایی
|