روزنامه اعتماد / شنبه /18 خرداد/92 رسول پاپایی




اين روز‌ها هشت نامزد رياست‌جمهوري، سرگرم معرفي برنامه‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف به مردم و افكار عمومي هستند. آنچه تاكنون بيشترين، زمان و حجم را در اين معرفي‌ها به خود اختصاص داده، معطوف به برنامه‌هاي سياسي و اقتصادي بوده است. به گونه‌يي كه به نظر مي‌رسد كانديدا‌ها و مشاوران‌شان، عمده‌ترين مطالبه مردم را مسائل اقتصادي مي‌دانند. البته همه هشت نامزد جسته و گريخته، بر اهميت نظام تعليم و ترييت و دستگاه آموزش و پرورش تاكيد خاص داشته‌اند. 
در مناظره فرهنگي اجتماعي، با وجود تاكيد مجري برنامه، هيچ يك از كانديداها به مساله آموزش و پرورش ورود نكردند و از ميان سوال‌هايي كه مطرح شد، حتي يك پرسش از صدها پرسش جامعه چند ميليوني معلمان و دانش‌آموزان طرح نشد.
اين بي‌توجهي به آموزش و پرورش زماني اسباب تعجب بيشتر مي‌شود كه به ياد بياوريم مدت زيادي از ابلاغ 13 اصل سياست‌هاي كلي تحول در نظام تعليم و تربيت توسط مقام رهبري نمي‌گذرد.
 سكوت نامزد‌هاي محترم درباره حوزه آموزش و پرورش پرسش‌هايي را براي معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها ايجاد كرده است كه به راستي هريك از اين هشت نفر درباره آموزش و پرورش چه مي‌دانند؟ درباره آن چگونه فكر مي‌كنند؟ تا چه حد با چالش‌ها ومشكلات آن آشنايي دارند؟ راهكارهايشان براي بزرگ‌ترين و مهم‌ترين وزارتخانه در دولت بعدي چيست؟
اكنون كه نامزد‌هاي محترم، تمايلي براي ورود به اين حوزه و بيان دغدغه‌ها و راهكارهايشان درباره آموزش و پرورش و معلمان نداشته‌اند؛ نگارنده به عنوان يك معلم ضمن طرح برخي دغدغه‌هاي معلمان و مشكلات نظام آموزشي انتظار دارم، كانديداهاي محترم، در فرصت باقيمانده به آنها بپردازند تا معلم‌ها هم بتوانند، در راستاي ارتقاي نظام آموزشي و بهبود شرايط حرفه معلمي را انتخاب كنند.


اول: سياست‌هاي كلي تحول بنيادين نظام تعليم و تربيت در 13 اصل توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده راهكار‌هاي اجرايي شما براي تحقق عيني و عملي اين 13 اصل چيست؟


دوم: برخي اقدامات شتاب‌آلود مبتني بر سند مانند تعطيلي پنجشنبه‌ها، تغيير ساختار‌هاي پي در پي، دانشگاه فرهنگيان، حذف پيش دبستاني و... انتقادات و مشكلاتي را به همراه داشته است. از طرفي سند تحول يك سند راهبردي است و رييس‌جمهور متعهد به اجراي آن است و از طرف ديگر بسياري از كارشناسان اشكالات متعددي به سند تحول واقدامات مبتني بر آن وارد مي‌دانند، راهكار شما براي رفع اشكالات و ايرادات موجود در سند تحول مبتني بر كدام رويكرد تداوم، تصحيح يا تعطيل خواهد بود و راهكار اجرايي شما در اين خصوص چيست؟


سوم: بي‌شك آنچه امروز در صدر مطالبات جامعه معلمي قرار گرفته است، توجه دولت به وضعيت اقتصادي و معيشتي و رفاهي معلمان است. با وجود تلاش‌هاي جسته و گريخته‌يي كه صورت گرفته متاسفانه همچنان، معلمان‌شان و جايگاه و منزلت خود را در دغدغه‌هاي معيشتي و اقتصاد، گم شده مي‌بينند و معتقدند كه غم آب و نان باعث شده تا آنها از نيازهاي اصلي حرفه معلمي يعني، تحقيق و پژوهش، مطالعه و به‌‌روزآوري اطلاعات، محروم و دور بمانند. تورم و واقعيات اقتصادي موجب شده تا امروز معلمي مايوس‌ترين و بي‌انگيزه‌ترين دوران خود، در طول سه دهه انقلاب اسلامي را بگذراند. برنامه و راهكار هريك از شما براي بهبود وضعيت اقتصادي معلمان، همطرازي آنان با اساتيد دانشگاه و نظام رتبه‌بندي چيست؟


چهارم: طي چند سال گذشته، آموزش و پرورش با توفاني از تغييرات مواجه بوده است و معلم‌ها تنها مجري برنامه‌ها و طرح‌ها و ايده‌هاي خلق‌الساعه‌يي بوده‌اند كه، در طراحي و پردازش آنها هيچ نقش و مشاركتي نداشته‌اند. امري كه با محور بودن معلم و محوريت ديدگاه‌ها و نقطه نظرات او در برنامه‌ريزي‌ها و تصميم‌گيري‌ها فاصله‌يي زياد دارد. پرسش معلمان از رييس دولت بعدي اين است كه راهكار اجرايي شما براي مشاركت دادن انديشه و تفكر معلمي و ديدگاه‌هاي فرهنگيان، در تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌هاي آموزش و پرورش چيست؟ مثلا ايده‌‌تان درباره انتخاب مديران مدارس و روساي مناطق و حتي وزير از كانال معلمان و مدرسه چيست؟


پنجم: نهادهاي مدني و صنفي مي‌توانند با بيان نقطه نظرات جامعه معلمي به مسوولان، نقش مهمي در حل مشكلات صنفي ايفا كنند. در همه جاي دنيا نهادهاي صنفي معلمي را نه‌تنها مزاحم وزير نمي‌دانند، بلكه آنها را نقطه اتكا و قدرت وزارت آموزش و پرورش مي‌دانند.نگاه و برنامه شما به تشكل‌هاي صنفي معلمي و تاسيس نظام معلمي و ايجاد معاونتي در امور تشكل‌ها توسط وزير آينده آموزش و پرورش چيست؟

http://etemadnewspaper.ir/Released/92-03-18/93.htm